• ajnas

Restless legs - hjäääälp

Är gravid i v21 med tredje barnet. När jag håller på att somna får jag såna vansinniga myrkrypningar i benen! Tortyr! Småkrampar och måste sparka. Hade lite så ibland på slutet med förra barnet också, men nu har det börjat mycket tidigare och är VARJE kväll. Samma sak om jag håller på att somna på dagen.

Jag bilr galen. Ska det vara såhär i 4 månader till? Alvedon hjälper lite, men inte alltid, och dessutom vill jag inte ta det varje kväll.

Ge mig era bästa tips!! Jag vill sova

• Svar på tråden Restless legs - hjäääälp
  • Lovely Miia

Jag led oxå av restless legs, de var fruktansvärt.. speciellt när jag skulle sova..
    Fick tips om att äta en halv grapefrukt om dagen..
    Jag gjorde de i 4 veckor o har inte haft ngt sedan vecka 30

testa de!!

Julian December 2007 & Bebis April 2011
  • Annelie 76

Testa kosttilskott. Magnesium i första hand men RLS kan också bero på järnbrist, kalciumbrist eller kaliumbrist.

Alltihop är bara nyttigt för både mamma och foster.

Annars ska det finnas en särskild stödstrumpa som är mot just RLS. Kolla med Apoteket eller närmaste babyaffär om tips eller googla.

• ajnas

Huuu, grapefrukt är bland det värsta jag vet! Får ont i munnen när jag tänker på det! Men frågan är om det ändå inte är bättre än detta. Ska överväga! Tack så mycket för tipset!

• ajnas

Ah! Jag läser att grapefrukt innehåller rätt mycket magnesium, kanske... Ja, magnesium kosttillskott ska jag absolut prova!! Tusen tack, håll tummarna för mig

• Lovely Miia
    ajnas skrev 2011-04-19 14:37:46 följande:
    Ah! Jag läser att grapefrukt innehåller rätt mycket magnesium, kanske... Ja, magnesium kosttillskott ska jag absolut prova!! Tusen tack, håll tummarna för mig
    grape är inte min favvis heller, men doppa i lite socker så går de ner =)
    Julian December 2007 & Bebis April 2011
  • popcornpopcorn

Drick nyponsoppa om du tycker om det! Det fick jag som tips när jag var gravid med min son! Innehåller mycket magnesium, dessutom sov jag med stödstrumpor! Hoppas det hjälper!

Storebror 10.03.29 & Liten bf 11.12.09
  • Prezzo

Hej, jag fick känningar av restless legs när jag hade dåligt blodvärde (inte under graviditet). Käkade extra järn ett tag så blev det bättre. Det är ju så obehagligt så jag ryser av bara tanken.

• ajnas

Har haft bra blodvärde, runt 140, men tydligen är mina depåer ändå lite låga. Har ätit Niferex i ungefär en vecka, håller tummarna för att även det kan hjälpa!

Har dessutom införskaffat Magnesium nu, här ska knapras!   Tack för alla tips, uppskattar det.

• Lillafinajag

Duscha benen kallt... Smörj.

• everstina

Hejsan alla ni tappra gravida restless legsare.. Fy vad jag lider med er.
    Jag har gått igenom två fullkomligt förfärliga graviditeter pga restless legs. Som TUUUR är har det gått över så fort mina små mirakel kommit ut. Svårt att trösta sig med under tiden, jag vet.. men man får försöka stå ut de veckorna som är kvar.
    Mitt BVC stod som frågetecken och hade absolut ingen koll på det här. Det är väldigt konstigt då det är så många som drabbas. Finns väldigt lite forskat i det. Deras råd till mig var att "stretja lite" öhhh skojjar ni eller??? Känndes nästan som ett hån. Jag fick restless legs nästan omedelbart i båda graviditeterna - runt v.14 så i mitt fall handlar det absolut inte om att någon nerv kommer i kläm. Jag känner även av det korta perioder idag i samband med ägglossning och mens, så det har en stark hormonell koppling i mitt fall. Jag har även mina aningar om att den ökade blodvolymen kan bidraga till restless legs känningar hos vissa. Tror att man är olika känsliga i blodkärlen ffa i benen av den ökade blodvolymen.
    Men här kommer mina tips:
    Ät lite socker och salt på em och kvällen - det binder extra vätska
    Pröva att öka B-vitaminintaget..kan ha en liten kärlvidgande effekt..men alltså bara via kosten typ extra spenat och brockoli fisk etc..
    Jag köpte en vetekudde (ganska tung) som jag la på benen när jag skulle sova. Ibland kylde jag den, men ibland kändes det bättre när den var lite värmd. Tyckte tyngd kännslan var bra på benen.
    I slutet hittade jag även en kinesisk skupunktör som var leg och jätteduktig och försiktig..det hjälpte faktist lite grann :)
    Lycka till allihopa och så får vi hoppas att MVC tar det här på allvar och driver forskning i ämnet framåt!!!!! Jag hade gärna velat ha tre barn, men kan inte utsetta mig för detta i 9 månader till...så tills det finns bättre hjälp är jag mycket tacksam och nöjd för de små älsklingar jag fått.
    Lycka till!!!

• Mollan1975

Hej
    Har samma problem...

MEN Magnesiumtillskott verkar hjälpa, har faktiskt fått sova de senaste nätterna. Jag började äta en tablett om dagen I fredags!

Om man vill prova grapefrukt, finns det ju även grapefruktjuice att dricka!

Det sägs också att Restless legs påverkas av stress... Så att lugna ner sin tillvaro kan ju också hjälpa!
    Det kanske är en inre stress, det behöver ju inte alltid vara fysiskt och då kan det ju vara lite svårare att åtgärda!

Lycka till alla...

• ajnas

Hej på er! Jag har ätit magnesiumtillskott sen nån i tråden föreslog det, och jag har inte alls lika mycket besvär längre! Jättejätteskönt!! Tycker också jag märker när jag slarvat med tabletterna, om jag inte tagit dem på två dagar börjar det bli värre igen. Så... tusen tack!!

• adagumsan

Hej på er! Ser att det är ett tag sedan ni skrev, men det var bra tips i tråden. Ska testa grape (gillar inte det heller.....), magnesium OCH så har jag beställt en stödstrumpa:

www.resteasy.se/om_resteasy.html

Får se om detta kan hjälpa! Inatt sov jag 3,5 timme pga Restless legs. Gaaaaaaaaaaaa!!!

Svar på tråden Restless legs - hjäääälp