• mommy

Välling 1-2 ggr/natt, hur länge brukar detta hålla på?

Hej!

Vår kille är ganska exakt 1 år. Har vaknar 1-2 ggr/ natt och tok-skriker. Bara välling får honom att bli nöjd igen.

Han äter bra på kvällen tycker jag;

Kl 17   =  middag
    kl 19    =  1 port gröt + flytande margarin ca 1 tsk
    kl 20    =  200 ml välling 

Sen vaknar han vid kl 01 - 05.30 och dricker ca 150 ml välling, oftast bara 1 gång men ca 2 ggr/v är det 2 ggr/natt. Somnar sen glatt om.

Hur länge brukar detta hålla på? 

Tack för ditt svar! / Anna

• Svar på tråden Välling 1-2 ggr/natt, hur länge brukar detta hålla på?
  • BVC Sköterskan

Hej Anna!

Din son verkar onekligen äta bra på em/kväll. Äter han dessutom bra under dagen i övrigt finns det egentligen ingen anledning, att tro att han skulle vara hungrig på natten.
    Att han blir lugn och tillfreds av vällingen, är jag övertygad om, beror på att det är en vana=trygghet för honom. Vakna på natten är helt normalt att barn i hans ålder gör. Frågan är bara hur de hanterar att somna om.

Mitt råd är att ni funderar på om dett är ett problem, för er/honom som ni vill "ta tag" i eller om ni inte orkar just nu. Jag skulle tro att han med någorlunda goda sovrutiner, kommer sova ganska regelbundet om något-några år. Det är dock normalt att man behöver hjälpa sitt barn att sluta äta nattetid, för att istället kunna somna om tryggt utan mat.

Känner ni er motiverade att hjälpa honom somna om, utan välling, brukar det inte ta längre än några dagar til en vecka att genom föra nya rutiner.
    För hans skull vore det naturligtvis bra om hans mage fick vila under natten Flört

Lycka till!

MVH Christine

Svar på tråden Välling 1-2 ggr/natt, hur länge brukar detta hålla på?