• Indianica

HJÄLP! Nå´n som "tentat av" medicinsk grundkurs?

Jag har läst in medicinsk grundkurs via CFL och ska snart, om 1.5 vecka göra betygsprov.

Vet INGENTING om vad jag försväntas kunna förutom det som står i häftet och det är ju inte mkt

Utgår ifrån att det bara är sjukdomarna i häftet, man skrivit arbete om som gäller, men vet ingenting om hur mkt anatomi och fysiologi man ska kunna. Har frågat distansläraren men hon vägar svara. Säger vara man ska kunna "allt"

SVÅRT och jag har ÅNGEST!

HUR ska jag klara detta? Kan mycket om alla sjukdomar, men kommer det räcka? Kan t ex inte i detalj om hur hjärtat funkar och så. Bara översiktligt, räcker det? Ingen här som gjort ett liknande betygsprov på kursen? Fattar att det nog inte blir samma prov, men hoppas nån har erfarenhet eller tips!

• Svar på tråden HJÄLP! Nå´n som "tentat av" medicinsk grundkurs?
  • ShuppShupp

Jag hade tenta på första delen av medicinks grundkurs igår. Vi har delat upp kursen på två mindre tentor istället för en stor

Men iaf... frågorna vi fick var:

Hur fungerar cirkulationen i kroppen och vilka organ ingår i cirkulationsystemet?

Hur fungerar andningsorganen?
    Vad gör du om en person inte kan andas?
    Vad menas med ÖLI? Symtom och behandling.

Med stroke menar man två olika sjukodomar, vilka?
    Vad är symtomen och beandlingen för dessa?

Vad innebär hjärtinfarkt och kärlkram? Vad är symtomen och behandlingarna för dessa sjukdomar?

Beskriv organsystemet i mag och tarmkanalen.

Sen var det fler frågor men jag kommer inte ihåg alla.

Nu är det ju inte säkert att du kommer få samma frågor på din tenta men jag hoppas att det här kan vara till någon hjälp för att iaf få ett hum om vad som kan komma.

Lycka till!

• princess of woolfs

Jag läser medicinsk grundkurs nu, på distans - OBS! tentar inte av alltså, utan pluggar in! Det jag hört av kurskamrater är att tidigare har alltid hela hjärtat varit med..Men vi har "bara" skrivit arbete om det.
    Låter svårt när det är så vidsträckt kurs, kan ju innehålla sååå mycket
    Vi har prov imorgon, men då vet jag iaf vad det är om - nervsystemet.
    Om jag var du skulle jag nog plugga mest intensivt på de stora grejerna typ hjärta, hjärna, andning, cirkulation, kanske även celler(inte så stort!) och nervsystem...Mag- och tarmkanal kan nog också vara bra att kunna...Och så läsa igenom allt några gånger..
    Lycka till!
    Själv har det gått bra på alla arbeten, men det kanske inte går lika bra på provet imorgon eftersom jag har svårt att plugga just nu då lilleman är hemma med feber och gnällig som tusan, men det får gå. Farmor är barnvakt imorgon iaf
    /Madde

• Indianica

Åh, tack! Jag läser också på distans, så tenta av är väl fel ord

Hade precis bestämt mig för att lägga upp det som du skriver Madde

Lycka till imorgon Madde

• lancrox

PLUGGA på hjärtat vad klaffarna heter ...hur hjärtat ser ut etc, sedan om skellettet.å hormoner

• Indianica

Tack igen, antar att det blir någonslags bild på skelettet man ska fylla i...? Någon som vet?

• audrina

Jag har percis gjort klart min medicinsk grundkurs och vi hade två prov ett på nervsystemet och ett på cirkulationen, sen har det vrit inlämningsuppgiter vilket jag tycker är bättre för min del. Lär mig mera av att leta och skriva arbeten än att råplugga och sedan skriva ett prov som man oftast glömmer hälften av.

lycka till på tentan
    audrina

• Indianica

Audrina: Jag har gjort 6-7 arbeten OCKSÅ, på olika sjukdomar, det är iofs bra för jag lär mig också bäst på det sättet. Men själva människokroppen måste jag ju plugga in ändå, SUCK! Det är tur att skelettet är himla basic i min lärobok iaf att det borde gå av sig själv i stort sett, har ju hyfsad koll på knäskålarna, kraniet odyl

• Mjao

när jag tentade av kursen så skickade jag alla svar till mamma och pappa, ssk och läkare sedan ca 25 år båda två (själv har jag jobbar tre år på sjukhem). De hävdade att det var skitbra, det kom tillbaks från läraren som IG. Pappa mailade tillbaks till henne (med lite funderingar och synpunkter på hennes medicinska kunskaper), har ännu inte fått svar och jag lämnade inte in några kompleteringar...hon var ju alldeles tydligt totalt värdelös ur medicinsk synpunkt..

Svar på tråden HJÄLP! Nå´n som "tentat av" medicinsk grundkurs?