• trollmammsis

Har ni blivit beviljade sjukskrivning?

Jag har gravid i v 34+6. Jobbar som undersköterska på en operationsavd men sökte inte havandeskapspenning. *dumsnålt* Nu är det så att min rygg verkar ha lagt av, har sååå ont i den samt att jag knappt kan gå med mina foglossningsljumskar. Jag kan varken sitta, ligga eller stå och att få någon sömn är obefintligt. i mitt jobb måste jag vara väldigt alert och det ska gå fort, finns ingen möjlighet för andra arbetsuppgifter.

Jag har semester denna vecka och sen ska jag återgå till jobbet på heltid, är beräknad 24 maj. Men jag har ju kännt dom senaste veckorna att det blir bara värre och värre så nu undrar jag om jag törs bli sjukskriven?

Enligt min bm är det inga problem med deras läkare MEN fk kan ju bli ett stort problem.
    2 veckor får jag vara sjukskriven på arbetsgivarens bekostnad men sen då? återstår ju någon vecka till BF. och blir man sjukskriven i så fall tills man föder eller är det bara fram till BF?

Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Har ni blivit beviljade sjukskrivning?
  • trollmammsis

Ja men det tänker jag absolut inte göra, min barnmorkas förslag istället är att vara sjukskriven 2 veckor och sedan gå tillbaka nån dag för att sedan påbörja 2 nya veckor men det känns lite oärligt.

Jag har ansökt om 1 semesterdag i veckan men 4 dagar är ändå 4 dagar för mycket som det känns i kroppen nu.

• Emmelié89

Tjoho!
    Här är en som är i 35+0 idag, går arbetslös/studerar o fick idag svar från försäkringskassan, jag blev beviljad sjukskrivning:)
    Trodde faktiskt inte jag skulle bli beviljad, men å andra sidan så kan jag inte göra ngt utan smärta, inte stå,sitta, ligga eller röra mig, således sover man ju i princip ingenting då man somnar, ligger i tio minuter sen vaknar man av smärta o måste vända sig till en annan ställning. Läkaren skrev kort o koncist att det var ingen tvekan om att jag hade svår foglossning o ischias och att jag på inga villkor hade möjlighet att söka/ ta ett arbete eller sitta på föreläsning utan att jag då skulle må ännu sämre.
    Så för o sammanfatta, skriver läkaren tillräckligt bra så tycker jag inte det skulle vara några problem för dig att få sjukpenning. Lycka till!

• Underbara ungar

Jag jobbar som styckare och har inte haft några problem med fk! Sjukskriven blir du nog fram till bf eller tills bebis kommer om den kommer innan. Hp får man bara ta fram tills 11 dagar innan bf, sen är det fp som gäller

• J W

Jag blev beviljad sjukskrivning utan problem. Hade iof blödningar och det stod att det var risk för allvarlig fosterskada på intyget så jag tror inte FK vågar neka sånt...

Å funkar det verkligen att vara hemma 2 veckor och sedan jobba enbart en dag för att sedan vara hemma 2 veckor igen? Jag är tveksam till det...

• trollmammsis

emmelie: ja det låter precis som mig   det gäller att våga ta steget, har ju inte råd att vara utan pengar ifall dom skulle avslå

Underbara ungar: jo det var just reglerna kring hp som fick mig att avstå från att söka, men hade inte tänkt att det skulle bli så stor påverkan med kroppen. Har inte alls haft det såhär med dom andra barnen.

• J W
    Underbara ungar skrev 2011-04-19 17:35:36 följande:
    Jag jobbar som styckare och har inte haft några problem med fk! Sjukskriven blir du nog fram till bf eller tills bebis kommer om den kommer innan. Hp får man bara ta fram tills 11 dagar innan bf, sen är det fp som gäller
    Är ju inge tvång att man måste ta fp direkt efter graviditetspenningen... Semester funkar minst lika bra
  • trollmammsis

JW; hade jag haft mer semester hade jag med glädje tagit ut den

• Hoppfull84

hade inga problem att få FK att bevilja sjuksrivning pga foglossning. nu bytte jag visserligen ut sjukpenningen mot sjukresor och har jobbat heltid men med betalda taxiresor till och från jobbet, men är i grunden sjukskriven på heltid och det vara inga problem att få det beviljat.

för att du ska få påbörja en ny sjukdomsperiod så tror jag att  du måste jobba minst 5 dagar annars räknas det som samma sjukdomsperiod. och tror inte det är så populärt hos arbetsgivaren(visserligen landstinget så de kanske inte bryr sig lika mycket som en liten arbetsgivare.)

jag skulle ha sett till att få ett utförligt sjukintyg av läkaren om jag var du, se till att läkaren beskriver vilka problem du har utförligt, att du inte kan sova och har ont och att de skriver att din förmåga att arbeta är helt nedsatt 100%. så ska du se att det går igenom. om det nu inte gör det så får du ju i värsta fall ta ut FP om du inte klarar dig utan ersättning för de veckor som blir i glappet mellan de första 14dagarnas sjuklön och BF.

• trollmammsis

ja jag får be om en läkartid, ska till bm imorgon. Det GÅR inte att jobba mer

• trollmammsis

Var hos bm idag, 35+2 är jag i nu, har fått en läkartid den 4e maj. Då är det "deras" läkare som kommer dit 1 gång i veckan. Nu är jag och har varit långledig fram till ons nästa vecka och jag känner ju att ryggen inte ens håller fast jag är ledig  
    Har dessutom sökt förlossningen 2 gånger nu sedan v 30 med en HEMSK smärta på hö sida men dom kan inte säga vad det beror på

Fler som har erfarenheter av fk? Beviljad el ej?

• trollmammsis

Har nu 27 dagar kvar till bf.
     Har sjukskrivit mig själv idag fram till nästa vecka då jag har fått en läkartid. From idag äter jag penicillin för ev UVI. Dom kan inte förklara mina smärtor som jag har på hö sida, nu även på vä.
    Enligt läkaren så kan man likna amärtan som vid ett sjurstensanfall och jag är benägen att hålla med även om jag aldrig haft ett sådant. ANtingen UVI el stasade urinvägar och jag får inte ta starkare än alvedon och man kan inte göra något åt det

Fler erfarenheter av fk??

Svar på tråden Har ni blivit beviljade sjukskrivning?