• Anonym (Vanilj)

Gravid/förälder och fattig - tips och pepp!!!

Man behöver inte ha varit medlem på FL länge för att förstå att man är oansvarig, egoistisk, lat, korkad, verklighetsfrånvänd, naiv... helt enkelt skit värd om man är fattig och väntar barn. För att inte tala om all galla som ska spys över unga (blivande) föräldrar som saknar utbildning, inkomst och/eller eget boende. Råkar det dessutom vara så att graviditeten är efterlängtad eller planerad får man det verkligen hett om öronen...

Här är samlingsplatsen för alla oss gravida och (blivande) föräldrar som av olika anledningar har det tufft ekonomiskt och/eller socialt. Här ska vi kunna stötta varandra, dela med oss av tips, information, peppa och fritt kunna kräka ur oss allt jobbigt - UTAN att behöva bli ifrågasatta, dumförklarade, utsättas för predikningar, nedsättande kommentarer etc.

Den här tråden startas som reaktion på www.familjeliv.se/Forum-4-188/m58479701.html där TS som är gravid och inte har råd att äta, gång på gång uppmanas att göra abort. Förstå mig rätt: Abort är en utomordentlig utväg ur en knepig sits för många, men långt ifrån ett alternativ för alla. Oavsett ens åsikt i frågan så ska ekonomin inte diktera vem som ska bli förälder och när, därför utelämnar vi allt vad abortförslag heter i denna tråd.

Moralkärringar och diskussioner kring hur man hamnade i den här sitsen eller ens lämplighet som förälder undanbedes vänligt men bestämt. Alla OT-inlägg kommer att anmälas.

Den här tråden är till för tips och pepp till alla fattiga gravida och (blivande) föräldrar!

VÄLKOMNA!

• Svar på tråden Gravid/förälder och fattig - tips och pepp!!!
  • Habbi

Här vill jag vara med! Jag och min sambo lever just nu på socialbidrag tyvärr och ska innom bara några veckor få en liten pojke. Går in i vecka 36 imorgon. Tobias som min sambo heter har dock fått sommarjobb på ett bruk där det är super-lön.. men man vet aldrig om han blir arbetslös igen efter sommaren och då är vi ju tillbaka till soc. De är så svårt att få jobb här jag bor nu för tiden... man söker och söker men får aldrig nå jobb. :/ Tips jag har till andra gravida/mammor är att handla på blocket, få tex spjälsäng av någon släkting, de finns ju alltid någon släkting som fått barn och säkert har massa barngrejer liggandes på vinden. Själv har vi fått massa grejer av Tobias syster som har en dotter på 1,5 år. :) Våran lill-kille var planerad.

• Anonym (Vanilj)

Jag kan själv börja med att dela med mig av saker som hjälpt oss att få det att gå runt:

1. Vänd dig till soc för försörjningsstöd - ha öppen dialog med socialhandläggaren! De är där för att hjälpa dig, tro det eller ej

2. Sök jobb aktivt,
     skriv in dig på arbetsförmedlingen, ta vara på allt de erbjuder och ha en öppen dialog med din handledare
    - Ta alla jobb du kommer över, vikariat, timanställningar etc. Det ser bra ut på ditt CV och är bra för självkänslan (fastän det är lite surt att det du tjänar dras av från försörjningsstödet)

3. Ta emot / be om lån och gåvor från familj, släkt och vänner - SKÄMS INTE för att be om hjälp! Oftast är familjen bara glada om de kan vara till hjälp, inte minst när det handlar om deras barnbarn

4.  Ät billigt
    - Planera måltiderna
    - Gör en vecko-matbudget
    - Kolla bl.a. efter märkena: Euroshopper, ICA, Eldorado, Willys, Coop samt erbjudanden, extrapriser etc.
    - Kolla efter mat med kort datum - det är sällan det är något fel på den! Be att få nedsatt pris på dessa varor om priset inte redan är nedsatt
    - Bli medlem överallt där du kan bli gratismedlem (t.ex. Ica och Coop) och ta del av medlemsförmåner
    - Bönor och kikärtor kostar mellan ca 4.50 och 10 kr och är mättande, gott och nyttigt och kan användas i mycket!

5. Sälj saker du inte behöver eller inte använt på länge

6. Låt dina gamla saker få en ny funktion. Sy/gör om gamla saker, utnyttja "skräp" du har liggande i hemmet. En gammal tröja kan bli en babyfilt eller en leksak. Använd glas- och plastburkar istället för att slänga dem. (Om du har barn: spara kartonger och snören etc. som pysselmaterial, allt du behöver införskaffa är lite billigt lim eller tejp och du kan klippa och klistra och ha roligt med dina barn utan att ha behövt lägga ut pengar på nya dyra leksaker.) Bara fantasin sätter gränser!

7. Fråga familj, släkt, vänner och bekanta om de har baby-/barn-/gravidsaker du kan få ärva eller låna

8. Barnvagn, spjälsäng etc. behöver inte kosta en förmögenhet, kolla blocket.se!!!

9. Planera din tid och cykla eller gå istället för att åka med kollektivtrafiken

Ett tips man hört mycket är att det går att vända sig till svenska kyrkan för att få hjälp (vilket vi visserligen inte har behövt göra). De ska tydligen kunna bistå med mat och/eller matkuponger, eventuellt också med tak över huvudet om det gäller kortare perioder - någon som kan bekräfta detta?

• Anonym (Vanilj)

Välkommen, Habbi! Glad

• Mymlan L
    Nu stundar billiga mattider när naturen ger i överflöd.

Jag köpte en jättebra bok på rean: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151846349 Jag betalade inte mer än 89 på årets rea, men det kan ju vara lönt att kolla Tradera då och då. Där hittar man det mesta man kan tänkas behöva i livet förutom mat. Nästan alltid väldigt billigt. Och man kan sälja allt barnen växer ur eller det man tröttnar på eller inte längre behöver. Pågående annons för boken jag köpte: http://www.tradera.com/-Kan-man-ata-sant-vilda-vaxter-NY-OLAST-REA-139-kr-186kr--auktion_110303_131598425
    och avslutade som gått mycket billigare: http://www.tradera.com/listing.mvc/itemlisting?search=kan%20man%20%e4ta%20s%e5nt&l_desc=on&ended=1

Igår gjorde jag en soppa på kirskål och nässlor. Till efterrrätt en paj på första späda rabarbern och några trötta skrynkliga äpplen. 
    Det blev urgott! Kersen, nässlorna och rabarbern  plockade jag på min minimala tomt. Kers och nässlor finns att plocka överallt nu. De är jobbiga ogräs egentligen, men mycket goda och närinsgrika.

Bladgrönsakerna kokades i vatten, mixades, tillsattes lite mer vatten och höns- och grönsaksbuljongtärningar. Mjölk, peppar, en gnutta salt, vetemjölsredning och grädde. Lade i lite finskuren purjo och kokade färdigt några minuter. Serverades med kokta ägghalvor.  
    Pajen räddade de skrynkliga äpplena. Blandade 1 msk potatismjöl med 1 dl socker och kanel och kardemumma. Strödde över äpplen och rabarber. Täcke av 1,5 dl vetemjöl och lika mycket havregryn som blandades med 125 g smör och 1/2 dl socker.  Sätt in i ugn 125 grader tills pajen fått fin färg ca 15 minuter.

Mina barn är tonåringar man de älskar den här soppan och pajen. 

Jag handlar aldrig kött eller fisk till ordinarie pris. Men passa på när det är medlemserbjudande, kort datum, extrapris och storpackspris. Fryser in i mindre förpackningar när jag köper storpack.
    Tomatpuré blir mycket billigare om man köper en stor burk, delar upp den i mindre glasburkar med lock, tex barnmatsburkar eller caviarglas, och fryser in dessa. När man ska använda purén är det bara att ta en liten skalkniv och karva ur så mycket man behöver.

Blåbär. lingon, hallon, nypon, svamp och vildäpplen tar jag alltid tillvara under sommar och höst. Kokar, syltar, saftar och fryser in. Garanterat mycket godare och bättre näringsmässigt än de konserver man köper i afffären.

Planera matsedeln utifrån extrapriser i mataffären och inte tvärtom. På nätet hittar man recept på allt. OOch man kan leta på enbart ingrediens.
    Bygg upp ett basförråd av torrvaror, olja, rotfrukter, ägg, konserver, kryddor och annat du inte vill vara utan. Komplettera förrådet då det är bra pris på en vara. 
    Att ha alla basvaror hemma alltid, ger i längden en betydligt lägre matkostnad än om du alltid måste panikhandla någon ingrediens.
  • Anonym (Vanilj)

Jag kan lite kort berätta om vår situation:

Vår bebis var planerad. Att tidpunkten för graviditeten klaffade dåligt med vår ekonomiska situation beror på medicinska orsaker som gör att vi inte hade kunnat skaffa barn tillsammans alls om vi hade väntat. Jag låter det vara allt som behöver sägas om den saken.
    Jag går snart in i vecka 33 och vi båda har sökt jobb i långt över ett halvår (sen innan vi blev gravida), haft försörjningsstöd nästan lika länge och verkligen slitit röven av oss men inte lyckats få fast anställning, varför vi också kommer ha lägsta föräldrapenning när det väl är dags.

Vi har precis hittat en lägenhet i andra hand (genom personliga kontakter - alla ni som saknar eget/fast boende: håll ögon och öron öppna och fråga runt bland bekanta och be dem fråga sina bekanta om de känner någon som har en lägenhet eller rum att hyra ut!).

En del babykläder, lite filtar, nån enstaka leksak och badbalja har vi haft råd att köpa nya (H&M och IKEA är billiga och bra!). Vi har blivit erbjudna fler saker, särskilt kläder, från några olika håll. (Ett tips är att kolla av vilka klädstorlekar släktingar och vänner kan bidra med när ni ärver kläder av dem - har de en massa plagg i storlek 74 men nästan inga 50 så vet ni vad ni behöver köpa!) Spjälsäng och barnvagn införskaffades för en billig peng via blocket.se och vi är jättenöjda med båda. Det gäller att inte låta sig slås ner över vad man inte kan få, utan istället se potentialen i och lyckan över det man har och kan få.

När ni blir tillfrågade, önska er praktiska saker till hemmet, babysaker, presentkort eller helt enkelt bara pengar, till födelsedagar, i julklapp, "påskpresent" etc.

Nu måste jag iväg, hoppas tråden har växt tills jag kommer tillbaka. Glad

• Mymlan L

Till den som odlar:

Tomma toa- och hushållsrullar blir jättebra plantkrukor som bryts ner i jorden. Ta en rulle toapapper eller en halv hushållsrulle. Klipp fyra stycken  ca en centimeter djupa jack i ena änden av rulle. Vik in varje flärp mot mitten, en efter en. Den sista flärpen trycker du in under den första du vek in. På så sätt får du en fyrkantig botten där vikningen av de fyra flärparna låser varandra  till en stadig fyrkantig botten - precis så som man viker locket över en pappkartong.
    Återanvänd plasttråg från kött fisk, grönsaker, frukt, körsbärstomater och annat. De är bra mycket bättre än de veka miniväxthus, krukor och krukhållare man köper dyrt i växthus och plantavdelningar och de som har hål i botten blir utmärkta krukor. Vissa tål till och med 20 minusgrader hela vintern utan att spricka sönder.
    De små trågen med lock som körsbärstomaterna ligger i är perfekta miniväxthus.  
    Tomma ursköljda mjölk- och fil-/yoghurtförpackningar blir jättebra och enkla krukor för frösådd och omskolning. Klipp eller gör några hål i botten och du har en fullt fungerande bra kruka. Bara att vika ihop och källsortera när den gjort sitt.
    De större trågen från färs, kyckling, fisk och kött blir utmärkta krukfat eller krukhållare. Lite hushållsplast eller annan plast ovanpå så har du ett jättebra minidrivhus.

Om du köper tomatplantor:
    Så gott som alla tomater ska tjuvas. Låt tjuven bli drygt en halv decimeter innan du försiktigt knipsar av den. Ta ett plasttråg eller en förpackning som du återanvänder och  fyll den med jord. Gör ett hål lite snett med en penna och sätt ner tjuven. Den ska sitta djupt, helst med första bladparet under jord. Håll fuktig. Inom en vecka har tomatskottet rotat sig och du har sparat en massa pengar genom att snabbt fixa egna nya plantor. Vill du snabba på processen ytterligare så sätt en toarulle runt den lilla plantan. Den behöver inte nå ända upp till kanten på rullen, men den måste ha ordentligt med ljus. Toarullen fungerar som ett växthus till en början.

• Mymlan L

Bor man inte i eget hus så har man kanske en balkong. Det mesta går att odla på balkongen, i större och mindre krukor.
    Plasthinkar på 10 liter funkar bra om man dränerar dem med sten eller kvistar. Men allra helst ska man borra ett par hål i botten också. En hink kostar inte mer än drygt en tia. I den kan man odla tomater, gurka och bönor på höjden, paprika, squash, aubergine om man har en riktigt varm balkong i söderläge, kryddor, morötter, lök, rotfrukter, purjo mm. Det mesta går bra att odla i kruka och hink.
    Och för barn är det en ren glädje att odla och skörda själv. Plus ett jättebra tillfälle att lära mer om jord, växter, insekter, sol, syre, vatten och näring. 

• Anonym (Vanilj)

Tack för fina och användbara tips, Mymlan!

• Anonym (Mamma M)

Hoppar in här med lite snabba tips bara!
    Jag är en ensamstående mamma med två barn, som visserligen har det helt okej ekonomiskt nu, men som har varit ensam från start med yngsta barnet, så jag vet hur det är att behöva snåla för att få det att gå ihop. Så var det för mig under föräldraledigheten - även om vi klarade oss så fick man lov att tänka till, o att planera sin ekonomi!

- Kolla runt på Tradera efter babygrejer! Där finns allt från kläder till sängkläder, kuddar o vagntillbehör!
    - Köp vagnen på Blocket eller via annan annons. Finns jättemånga fina till extremt låga priser! Jag köpte en kombivagn för 750:-, i nyskick även fast den hade X antal år på nacken! Jag har skött den väl, o nu när lillkillen har en annan sittvagn så har jag sålt kombivagnen vidare o fick 550:- för den. Hur bra som helst!
    - Besök barnloppisar om det finns i din närhet! Finns jättemkt fina barnkläder att fynda - jag köpte en hel hög med babykläder för 5:-/plagget strax innan lillen föddes - de minsta sliter ju inte på kläderna så oftast ser de knappt använda ut!
    - Kolla även efter spjälsäng, babysitter osv via annons. Går oftast att få tag i för jätteliten penning.
    - Planera ekonomin o gör veckomatsedlar som ni sedan följer. Inget småhandlande!!

Återkommer ifall jag kommer på fler tips!

• Leone i Västerås
    Mymlan L skrev 2011-04-19 18:49:33 följande:
    Tomatpuré blir mycket billigare om man köper en stor burk, delar upp den i mindre glasburkar med lock, tex barnmatsburkar eller caviarglas, och fryser in dessa. När man ska använda purén är det bara att ta en liten skalkniv och karva ur så mycket man behöver.
    Om man fryser in pureén i istärningslådor är det lätt att bara ta så många tärningar man behöver. Jag brukar ta ur dem ur istärningslådan när de frusit och lägga dem i en större burk, så slipper jag ha flera istärningslådor ståendes i frysen.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • enmamma

Mitt tips: njut, passa på att ha picknick, en tråkig macka och en termos med te smakar underbart i skogen, vid havet eller i parken. Det finns så mycket som är gratis i Sverige.

• Anonym (fattig som barn)
    Mymlan L skrev 2011-04-19 18:49:33 följande:
    Igår gjorde jag en soppa på kirskål och nässlor. Till efterrrätt en paj på första späda rabarbern och några trötta skrynkliga äpplen. 
    Tack för receptet. En liten fråga bara: i vilket "stadie" ska kirskålen vara?  Späda eller "fullvuxna"?

För övrigt vill jag ge lite uppmuntran till dem som eventuellt behöver det:

Jag är visserligen inte fattig nu, inte är jag gravid heller. Jag har dock två barn i skolåldern tillsammans med min make. Vi är långt ifrån fattiga men vi lever heller inte i något överflöd.

Däremot har jag vuxit upp under fattiga förhållanden. Självklart finns det båda vuxna och barn som verkligen lider av att leva med mycket begränsad ekonomi. Men jag personligen kan inte minnas att jag led särskilt mycket.

Det enda jag kan minnas kändes jobbigt var att jag inte kunde gå på bio mer än någon gång per år. Vi var sex syskon och ekonomin var mycket knapp

På den tiden fanns ju inte de tekniska prylar som finns nu så visst är det dyrare att ha barn idag (antar jag).
    Men när jag tänker tillbaka på min barndom kan jag inte minnas att jag saknade något. Jag hade en mycket närvarande mamma även om hon oftast var upptagen med vardags-sysslor (tänk er tvätt efter sju personer).

Men hon hade alltid tid att lyssna på våra eventuella problem. Man fick alltid mycket kramar. Alltid god och bra mat, aldrig halvfabrikat, det hade vi absolut inte råd med.FlörtÄn idag älskar jag riktig husmanskost, raggmunk, kroppkakor, fläsk och löksås.....

Visst åkte vi på lite dyrare semester ibland. Då blev det ett par nätter i tält på Öland och ett besök i djurparken. Yippie!!! Vi älskade det och det kändes stort och märkvärdigt. På den tiden var det fri camping på Öland så någon campingavgift var det ju inte tal om.

Det var ju visserligen annorlunda på den tiden. Det var högst ovanligt att barnfamiljer åkte utomlands. De flesta semestrade hemma i Sverige. Kanske lite lyxigare än vi dock men jag kan inte minnas att jag någonsin skämdes över våra semestrar.

För övrigt hade vi undrbara utflykter i skogen. Vi byggde kottdjur, hjälpte mamma att plocka blåbär. Sådana dagar bestod alltid kvällsmaten av blåbär med mjölk och socker. MUMS! Och vad kan vara godare än raggmunk med rårörda lingon.

Dessutom hade vi en fantastisk trädgård med uppvuxna fruktträd. Vi barn var väldigt stolta över att marmeladen var gjord av plommon vi själva plockat.

Nej, jag märkte aldrig av att jag hade en fattig barndom. För oss var det helt naturligt att ärva kläder och cyklar. Sakerna var ju nya för mig även om min syster haft dem före mig.

Eftersom vi var så många fick vi tidigt ta ansvar för vissa saker. Själv har jag hängt tvätt sedan jag var lång nog att nå tvättlinan. Att plocka fallfrukt till äppelmos var riktigt roligt.

Så det jag egentligen ville säga med denna långa harang var: era barn kan få en helt underbar barndom trots att ni har en ansträngd ekonomi. Det finns viktigare saker än pengar.

PS. jag måste dock erkänna att jag gick på bio flera gånger i månaden när jag flyttat hemifrån och hade egen ekonomiSkrattande
  • Anonym (Vanilj)
    Anonym (fattig som barn) skrev 2011-04-21 10:33:03 följande:
    Tack för receptet. En liten fråga bara: i vilket "stadie" ska kirskålen vara?  Späda eller "fullvuxna"?

Jag är visserligen inte fattig nu, inte är jag gravid heller. Jag har dock två barn i skolåldern tillsammans med min make. Vi är långt ifrån fattiga men vi lever heller inte i något överflöd.

Däremot har jag vuxit upp under fattiga förhållanden. Självklart finns det båda vuxna och barn som verkligen lider av att leva med mycket begränsad ekonomi. Men jag personligen kan inte minnas att jag led särskilt mycket.

Det enda jag kan minnas kändes jobbigt var att jag inte kunde gå på bio mer än någon gång per år. Vi var sex syskon och ekonomin var mycket knapp

På den tiden fanns ju inte de tekniska prylar som finns nu så visst är det dyrare att ha barn idag (antar jag).
    Men när jag tänker tillbaka på min barndom kan jag inte minnas att jag saknade något. Jag hade en mycket närvarande mamma även om hon oftast var upptagen med vardags-sysslor (tänk er tvätt efter sju personer).

Men hon hade alltid tid att lyssna på våra eventuella problem. Man fick alltid mycket kramar. Alltid god och bra mat, aldrig halvfabrikat, det hade vi absolut inte råd med.FlörtÄn idag älskar jag riktig husmanskost, raggmunk, kroppkakor, fläsk och löksås.....

Visst åkte vi på lite dyrare semester ibland. Då blev det ett par nätter i tält på Öland och ett besök i djurparken. Yippie!!! Vi älskade det och det kändes stort och märkvärdigt. På den tiden var det fri camping på Öland så någon campingavgift var det ju inte tal om.

Det var ju visserligen annorlunda på den tiden. Det var högst ovanligt att barnfamiljer åkte utomlands. De flesta semestrade hemma i Sverige. Kanske lite lyxigare än vi dock men jag kan inte minnas att jag någonsin skämdes över våra semestrar.

För övrigt hade vi undrbara utflykter i skogen. Vi byggde kottdjur, hjälpte mamma att plocka blåbär. Sådana dagar bestod alltid kvällsmaten av blåbär med mjölk och socker. MUMS! Och vad kan vara godare än raggmunk med rårörda lingon.

Dessutom hade vi en fantastisk trädgård med uppvuxna fruktträd. Vi barn var väldigt stolta över att marmeladen var gjord av plommon vi själva plockat.

Nej, jag märkte aldrig av att jag hade en fattig barndom. För oss var det helt naturligt att ärva kläder och cyklar. Sakerna var ju nya för mig även om min syster haft dem före mig.

Eftersom vi var så många fick vi tidigt ta ansvar för vissa saker. Själv har jag hängt tvätt sedan jag var lång nog att nå tvättlinan. Att plocka fallfrukt till äppelmos var riktigt roligt.

Så det jag egentligen ville säga med denna långa harang var: era barn kan få en helt underbar barndom trots att ni har en ansträngd ekonomi. Det finns viktigare saker än pengar.

PS. jag måste dock erkänna att jag gick på bio flera gånger i månaden när jag flyttat hemifrån och hade egen ekonomiSkrattande
    Tack för ett underbart peppande inlägg! {#emotions_dlg.flower}

Blir glad och lugnare när jag tänker på att barnet antagligen inte kommer märka av att vi vuxna har det kämpigt, i alla fall inte de tidigaste åren - och när barnet blir äldre har vi ju hunnit utbilda oss och har förhoppningsvis jobb.

Fast så har vi ju också familjer som har det bra ställt, stöttar oss och har erbjudit att hjälpa till massor, vilket vi är otroligt tacksamma för (fast vem vill inte kunna försörja sin familj på egen hand... utan bidrag och allmosor).
  • Anonym (fattig som barn)
    Anonym (Vanilj) skrev 2011-04-21 11:10:22 följande:
    Tack för ett underbart peppande inlägg! {#emotions_dlg.flower}

Blir glad och lugnare när jag tänker på att barnet antagligen inte kommer märka av att vi vuxna har det kämpigt, i alla fall inte de tidigaste åren - och när barnet blir äldre har vi ju hunnit utbilda oss och har förhoppningsvis jobb.

Fast så har vi ju också familjer som har det bra ställt, stöttar oss och har erbjudit att hjälpa till massor, vilket vi är otroligt tacksamma för (fast vem vill inte kunna försörja sin familj på egen hand... utan bidrag och allmosor).
    Håller tummarna för att ni ska få bra jobb! Och som jag sa, man kan ha en underbar barndom även utan en massa pengar.

Glad Påsk! till er alla
  • Mymlan L
    Leone i Västerås skrev 2011-04-20 21:57:22 följande:
    Om man fryser in pureén i istärningslådor är det lätt att bara ta så många tärningar man behöver. Jag brukar ta ur dem ur istärningslådan när de frusit och lägga dem i en större burk, så slipper jag ha flera istärningslådor ståendes i frysen.
    Är det jag som har insprerat dig?
    Nej, skämt å sido - men precis så gjorde jag också till mina barns första måltider.
  • Mymlan L
    Anonym (fattig som barn) skrev 2011-04-21 10:33:03 följande:

Jag har använt kirskål i alla stadier, men de första spädare är kanske lättare att handskas med eftersom det inte är så mycket skräp att skölja bort och stjälkarna kan hänga med eftersom de inte är hårda.
    I den soppa jag gjorde nu sist, var det ungefär två liter kirskål och drygt en liter nässlor. Smaken blev mest nässlor.
    Kersen passar även jättebra till pajfyllning, som ingrediens i plättar och stuvningar och säkert som röra eller sås med lite vitlök tillsammans med pasta och tomater. Kanske lite skinka eller annat kött.

När jag var liten åkte vi utomlands flera gånger, vilket jag inte har kunnat erbjuda mina barn. Men läsk fick vi bara till jul och påsk då vi kom till mormor och morfar. Och då delade vi på en 33 cl flaska.
    Godis var det sällan, men när jag fick egen inkomst från feriearbete, kunde jag både köpa tuggummi, 5-öreskola och tidningen Hennes.

Visst är det annars skillnad på kostnader förr och nu. Barnen har betydligt mer krav på allt möjligt de behöver, men man måste ju hålla igen och få dem att spara sin vecko- eller månadspeng och de pengar de får till jul och födelsedag.

Att åka på utlandssemester med små barn är nog egentligen inget barnen uppskattar mer än att gå till sjön här hemma och bada.
    Och att tälta är ju jättespännande med småttingar!
  • Anonym (dendär)

Vi levde på under socialnormen när vårt barn var liten, men på något sätt klarde vi oss runt. Vi fick låna pengar ibland, betalade tillbaka dem så fort vi kunde och lånade hellre igen. Ja utan det hade det inte gått med större räkningar osv, så visst är vi glada att folk ställde upp.
    Kläder i början till barnet var istortsett gratis, det mesta fick man i stora påsar av släkten, inte för att vi var fattiga då utan för att det generellt är så här, man ger boret de saker man har när nästa får ett barn och kan använda dem.
    Kläder till oss kostade pengar och var ett evigt problem. försökte handla begagnat men i slutändan otrivdes jag jämt för att jag inte hittade det jag ville och behövde vända på alla pengar jämt.

Nu när vi har det mycket mycket bättre (över dubbla även om kostnaden ökar för ett större barn) så har jag lärt mig några saker och förlorat några saker.
    Att fixa billig mat, ja det kan jag inte längre. Matkostnaden ligger på ca 4-6 000 i månaden här för oss tre.
    Men jag har lärt mig hur man hittar billiga kläder, svaret är väl delvis seconhand men framförallt loppis! till barn finns det barnloppisar + de vanliga, till vuxna ja de vanliga :) 
    Mat finns ju mycke tman kan göra egentligen men mycket handlar om vart man bor ochv ad som finns där. Ta det som är billigt just då och oftast tjänar man på att investera så att man köper större förpackningar och lagar flera gånger (eller fryser in direkt). Men problemet är ju at tju fattigare man är ju svårare är det.

• Anonym (Tord)

Hej alla!

Jag har skapat en Facebook-grupp där jag har tänkt att människor som behöver hjälp och människor som vill hjälpa kan få kontakt med varandra. Gruppen är främst tänkt till småbarnsförälder (och blivande sådana) men vem som helst kan be om hjälp. Eftersom det finns risk för fusk får du vara berädd att berätta lite om din situation.

Gruppen är "Sluten"; dvs alla kan se gruppen (t.ex. vid sökning) och vem som är med i den men endast medlemmar kan läsa inläggen. Jag, eller någon annan administratör av gruppen, måste godkänna att du går med i gruppen, så det kan ta ett par dagar innan du kommer in (det är så en sluten grupp på FB fungerar).

Vad jag kan se syns det inte i din logg att du blir medlem i gruppen, dvs. dina vänner får inget meddelande om medlemskapet och ser inget om de tittar in på din logg. Jag kan dock inte garantera detta, utan det är endast vad jag har testat mig fram till.

Du hittar gruppen på adressen on.fb.me/g9Usse

Glad påsk!

Svar på tråden Gravid/förälder och fattig - tips och pepp!!!