• anab

Tips på badorter i Italien?

I sommar ska vi bila genom Europa och på hemvägen tar vi färjan från Kroatien till Ancona. Nu är vi ute efter en badort som vi kan spendera några dagar i, inte söder om Ancona. Är öst- eller västkusten bättre då det gäller stränder?

Har ni några tips? Kom gärna med andra tips om Italien och vad man bör tänka på.

• Svar på tråden Tips på badorter i Italien?
  • anab

ingen som har varit i Italien?

• Jagsjälv

Kustremsan norr om Venedig är full av badorter. Vi var i Caorle förra sommaren. Mysig stad med gammal stadskärna, bra restauranger, barnvänligt och fin långgrundstrand. Det stället kan jag rekommendera. Annars finns det massor av ställen som är mindre kända. Sök på nätet och kolla in siten in-italia. Där kan du hitta tips över hela Italien.

• anab
    Jagsjälv skrev 2011-04-26 10:32:11 följande:
    Kustremsan norr om Venedig är full av badorter. Vi var i Caorle förra sommaren. Mysig stad med gammal stadskärna, bra restauranger, barnvänligt och fin långgrundstrand. Det stället kan jag rekommendera. Annars finns det massor av ställen som är mindre kända. Sök på nätet och kolla in siten in-italia. Där kan du hitta tips över hela Italien.
    Tusen tack! Tyst Ska läsa på mer om Caorle! Är östkusten fin? Är havsvattnet varmt nog för bad i norra Italien? Vi åker i mitten av juli.
  • SVejsan

Den gamla charterorten Rimini ligger ju längs östkusten, Lite bedagat men funkar nog för några dagar. Bra utgångspunkt om man samlar på besök i massa småstater då San Marino ligger en kort bussresa bort .

Badorterna Lido och Jesolo runt Venedig? Perfekt att göra en dagsutflykt till gamla Venedig... Istället för att bo i Venedig...

(Nu var det ganska länge sedan så mycket kan ha förändrats...).

Tips: Uppdatera kartorna i GPS:en och håll koll på att vissa vägar har vägtull.

• Jagsjälv
    anab skrev 2011-04-26 11:13:43 följande:
    Tusen tack! Tyst Ska läsa på mer om Caorle! Är östkusten fin? Är havsvattnet varmt nog för bad i norra Italien? Vi åker i mitten av juli.
    Vattnet är varmt och skönt, så det är inga som helst problem!
    Läs gärna på sembos hemsida också. Där står det mkt om olika orter och du kan se bilder.
    Jag har varit på östrakusten två gånger. Jag har gillat det, absolut.
Svar på tråden Tips på badorter i Italien?