• rosii

Hjälp, jag har baggar i lägenheten!!!!!!!!!!

Till att börja med vet jag inte alls om jag sätter tråden rätt, skulle husdjur - övrigt varit bättre? Äsch....

Jag har upptäckt små mörka baggar i lägenheten som kan flyga. Oftast kryper dom runt i gardinerna i fönstret eller så hittar jag dom krypandes runt golv. Dom är ungefär 2-4 mm. Jag tror det är mjölbaggar eller tobaksbaggar men jag vet inte vart jag ska leta efter dom! I vinter sökte jag igenom skåp, luckor, skafferi men då hittade vi inget.

Om det är mjölbaggar, är det sant att dom kryper genom ventilation mellan lägenheter? Läste det i en gammal tråd här på fl. Det är så snuskigt!!!!!

Är det något man kan bli av med själv eller ska jag kontakta hyresvärd? Måste finnas någon som känner igen sig????

• Svar på tråden Hjälp, jag har baggar i lägenheten!!!!!!!!!!
  • Themis

Titta här under "Identifiera skadedjur" och försök ta reda på vad du har för gäster

www.anticimex.com/Sverige/Privat/Skadedjur/

Bor du i hyres så ring värden genast
    BRF= ring föreningen som säkert har avtal med någon eller kan rekommendera.

Den som är beroende av en karl är icke fri.
  • Hallonmumsan

jag har haft samma problem. Jag misstänker att grunden till problemet var en öppnad barngröt pulver som stått ett par veckor för länge. Jag började med att slänga allt och diska ur burkar i skafferiet och städda hela köket. dom hade tillochmed laggt ägg i prentpappersrullar som var larver i. Dessa odjur lägger sina ägg i tak bakom tavlor, lister, ja överallt. Eftersom det tar ett bra tag innan dom kläcks så blir man inte så lätt av med dom på egen hand. Ring hyresvärden så dom får spruta överallt där du har angrepp.

Min svärmor fick samma ohyra ifrån jordnötter och när hon flyttade så kunde man hitta rester ifrån "puppor" bakom tavlor bla.

Sen i fortsättningen när dom har sanerat så införskaffa burkar till allt och släng med en gång när datumet gått ut.

• Hallonmumsan

Jag hade mottfjärilar men det verkar inte vara det du har. Men jag tycker du ska ta det på allvar med en gång.

• rosii

Jag har precis fångat in en levande bagge, en död och en puppa i en burk. Ringt hyresvärden och anticimex skulle förmodligen hitta ringa och boka tid iallafall innan påsken. Jag vet inte vad mer jag ska göra innan dom kommer? Jag dammsuger varje morgon för att det inte ska ligga dött på golvet när min dotter lärt sig krypa för ett tag sen.

Blå damcykel skrev 2011-04-19 19:34:11 följande:
    Har du identifierat krypen än?
    Nej det har jag inte gjort vill helst inte se på dom när dom är så jäkla äckliga!!! Men puppan vad randig, typ gul mörk randig och baggarna är 2-5 mm och mörk bruna.
    Hallonmumsan skrev 2011-04-19 19:31:22 följande:
    jag har haft samma problem. Jag misstänker att grunden till problemet var en öppnad barngröt pulver som stått ett par veckor för länge. Jag började med att slänga allt och diska ur burkar i skafferiet och städda hela köket. dom hade tillochmed laggt ägg i prentpappersrullar som var larver i. Dessa odjur lägger sina ägg i tak bakom tavlor, lister, ja överallt. Eftersom det tar ett bra tag innan dom kläcks så blir man inte så lätt av med dom på egen hand. Ring hyresvärden så dom får spruta överallt där du har angrepp.

Min svärmor fick samma ohyra ifrån jordnötter och när hon flyttade så kunde man hitta rester ifrån "puppor" bakom tavlor bla.

Sen i fortsättningen när dom har sanerat så införskaffa burkar till allt och släng med en gång när datumet gått ut.
    Jag är så äcklad att jag inte vågar gå igenom skåparna, vet att jag har mjöl och barngröt som stått ganska länge öppnad oanvänd men jag antar att jag måste gå igenom och kasta. Men jag väntar till sambon kommer hem vågar inte ensam om dom skulle attackera mig. Låter skit löjligt ja vet men uschh!!!
  • rosii

Tittade nu på anticimex hemsida "identifiera skadedjur" och det kanske är pälsängrar jag har!!!!! Larven på bilden ser ut som puppan jag hittat. Men när larven är färdig larv, lämnar den en puppa då eller? Fattar inte. Vart ska jag leta efter rester om det är dom här äckliga?

• Themis
    rosii skrev 2011-04-20 12:16:31 följande:
    Tittade nu på anticimex hemsida "identifiera skadedjur" och det kanske är pälsängrar jag har!!!!! Larven på bilden ser ut som puppan jag hittat. Men när larven är färdig larv, lämnar den en puppa då eller? Fattar inte. Vart ska jag leta efter rester om det är dom här äckliga?
    Pälsängrar bor i garderoben i så fall, tyvärr innebär det förmodligen att du har små hål i en del av dina textilier.

Så här stod det på en annan sida om åtgärder mot pälsänger, men du verkar ha för många för att det ska kunna klaras utan kemisk bekämpning.

Förebygga problem

Det är svårt att hindra att skalbaggar tar sig in i våra hem och lägger ägg. Håller man rent och städar garderober och kök regelbundet har man större chans att hålla dem borta. Håll särskilt rent runt lister och svåråtkomliga utrymmen. Ser man en änger eller spår efter dem gäller det att agera snabb eftersom fler ägg kan finnas någonstans redo att kläckas. Vid städning kan du använda såpa som rengöringsmedel, en huskur som sägs hålla ängrarna borta. Kläder som man inte använder så ofta eller är extra rädd om kan man förvara i lufttäta plastpåsar.

Om du fått ängrar

Även om ängrar finns i vår natur klarar de inte av att djupfrysas. Sätt ut angripna kläder i minusgrader några dygn eller lägg dem i frysen. Att tvätta eller borsta kläderna regelbundet hjälper också, liksom att utsätta kläderna för höga temperaturer genom att torktumla eller stryka dem. En angripen garderob eller köksskåp måste tömmas och städas ordentligt. Ängrar och andra skadedjur som lever av kläder kan hållas borta med hjälp av till exempel rödceder, ett träslag som innehåller naturligt aromatiska oljor vars doft ängrarna inte tycker om. Mat som angripits ska slängas. ...
    källa: www.stockholm.se/ByggBo/Skadedjur-och-ohyra/
    Den som är beroende av en karl är icke fri.
  • Annelie 76
    rosii skrev 2011-04-20 12:16:31 följande:
    Larverna äter textilier men kan också leva i köksskåp (vad de äter där vet jag inte). Sen blir de en puppa och till sist en skalbagge. De flyger sen iväg för att para sig och flyger då mot ljuset. Därför samlas de i fönstret.

När larven växer så byter den skal flera gånger och det är nog sådant du hittat.

Köp vacuumpåsar till att förvara saker du är rädd om i. De gillar särskilt ull och siden men alla naturmaterial går bra. På Rusta finns billiga påsar som faktiskt är riktigt bra. Man fyller på med det man vill förvara, försluter och suger sen ur luften med en dammsugare. Då kommer inga skadedjur åt det.
Svar på tråden Hjälp, jag har baggar i lägenheten!!!!!!!!!!