• wiesio

Antibiotika mot virus?

Vår son har haft hög feber, hosta och snuva i över en vecka nu och vi var igår hos läkaren som kollade hans sänka. Den såg fin ut så han verkar inte ha ngon bakterieinfektion. Men så sa hon att om han fortfarande är dålig imorgon får vi komma in så får han antibiotika iaf för har han inte blivit frisk då "klarar inte kroppen av det själv". Det här är en bra doktor som jag litar mycket på men jag trodde att antibiotika bara hjälpte mot bakterieinfektioner. Eller? Kan det även hjälpa vid långvarig virusinfektion, eller är det så att man vill testa utifall det är någon bakterienfektion men som inte ger  så mycket utslag? Någon som har lite koll på sånt här?

• Svar på tråden Antibiotika mot virus?
  • Themis

Antibiotiska läkemedel kan bara hindra bakterier från att bilda cellväggar (och liknande) och då dör de ut. Virus har inga cellväggar, de är helt annorlunda konstruerade och kan därför aldrig påverkas av antibiotika.

Om läkaren säger att ni ska ha antibiotika trots att sänkan inte tyder på bakteriell infektion så kan det vara för att h*n tror att något ligger kvar och pyr i kroppen men inte ger så mycket utslag, som du säger.

Jag är själv en klenis med nersatt immunförsvar som kan vara rejält infekterad av bakterier  trots att jag knappt har någon feber eller förhöjd sänka. Troligen har detta samband med att jag är multiallergiker.

Den som är beroende av en karl är icke fri.
  • fruchti1

det är rätt men sänka är inte det enda tecken på att det är en bakterieinfektion.

• SilverLadyG

aldrig antibiotika mot virus! vad är det här för läkare?

• wiesio

Ok tack för era svar. Men då är det kanske så att hon misstänker att det finns en bakterieinfektion också ändå. Jag ska fråga henne imorgon men jag var mest lite nyfiken nu.

Svar på tråden Antibiotika mot virus?