Byta barnmorska sent i graviditeten?
Jag är riktigt osäker på min barnmorska. Förstår att det är sent påkommet men jag och min sambo har inte haft så många frågor fören nu och vi känner inte att vi får några svar.
Det känns som att hon viftar bort allt, "det kommer gå braa" är hennes svar på allt, men om det inte gör det? "joo då!". MEN!?
Vi var på föräldrautbildning med henne och det kändes som alla par tröttnade på henne, det var ingen som sa något utan verkade som alla bara väntade på att få gå där ifrån. Vi hade tex en fråga om amning, vad gör man om det inte kommer igång, hur vet man det och hur länge ska man försöka? Allt hon säger är att det kommer gå bra och pratar om sugtekniker osv och så frågar vi om man inte har någon mjölk då, vad händer? "Men det har du säkert, en del har flera liter!" Men om man inte har det? Hur vet man? "Men det har du säkert.." (upprepar samma svar) Men OM!?
Det känns som hon är jätterädd för att man ska vara orolig, vilket varken jag eller min sambo är men vi vet ju att komplikationer kan uppstå, då är det väl bra om vi vet om vilka och vad som görs åt det innan?
Hon är även väldigt virrig och vet knappt vad vi pratar om under samma timme. Vid varje tillfälle får jag även frågan om jag äter järntillskott. Jag har ingen aning om vilka värden jag har (förutom att det är bra), bebisens hjärtljud och sånt som "alla andra verkar ha koll på". Jag fick även själv ta reda på vad det betydde att jag var rh negativ.
När jag berättar för kompisar och mamma om hur hon är säger alla att vi borde byta, men det känns lite löjligt när vi kanske bara träffar henne ett par gånger till.
Men när jag skriver det här och tänker efter inser jag ju att hon inte är bra för fem öre... (Det här är ju bara en liten del av hur hon är, men vill inte göra det för långt.)
Är det någon som har erfarenhet av att byta barnmorska så här sent i graviditeten?
Eller någon som bara har en åsikt om det? Vad tycker ni vi ska göra, byta eller härda ut?