• brokig

Tips på dörrrenovering - är det värt att byta innerdörrar?

Vi har nyligen köpt en lägenhet med inte mindre än 9 innerdörrar (och då har vi ändå plockat borta ett par stycken som var överflödiga). Dörrarna är från tidigt 80-tal i något material som är allt annat än massivt och sidorna helt släta. Det är även flera ytskador som troligen uppstått  när något slagit i dörren. Den nuvarande färgen är någon slags beige-brun som måste ha varit het 1982 men nu antagligen den fulast tänkbara färgen.

Jag kommer på 4 alternativ för att lösa problemet:

1. Laga ytskadorna och måla vitt. Vill man kan man ju även här fästa speglar på dörrarnas sidor i valfritt mönster. Antagligen enklast och billigast, men fortfarande tror jag man kommer att se att dörrarna är billiga dörrar och de kommer antagligen lätt gå sönder vid ny yttre påfrestning

2. Fästa foliefilm med eller utan speglar på nuvarande dörrarnas båda sidor. Nackdelen här måste sannerligen vara priset då foliefilmen kostar några hundringar per dörr och ytterligare omlackering likaså, dessutom måste dörrarna ändå köras iväg. Läste på nätet att kostnaden troligen blir 1000-1500 kr per dörr och fortfarande kommer vi ju ha samma skitdörr i botten.

3. Köpa nya formpressade dörrar. Färdigmålade finns från ca 6-700 kr. Har ingen aning om hur bra dessa håller.

4. Köpa nya massiva dörrar. Färdigmålade från ca 1500 kr. Antagligen det som både blir snyggast och håller bäst, men är det värt närmare 15k?

Hur hade ni resonerat i detta fall? Hur pass värdehöjande är det att ha riktigt snygga massiva dörrar som är klassiska och håller under många år? Bryr man sig som lägenhetsspekulant om dörrarna är massiva eller formpressade?

Någon med egna erfarenheter från dörrenovering? Andra alternativ är såklart också välkomna.

• Svar på tråden Tips på dörrrenovering - är det värt att byta innerdörrar?
  • ikafika

Jag hade valt alternativ 3, lätt! Tycker de dörrarna de säljer på Bauhaus och liknande är snygga och de håller säkert helt okej. Billigare är alt 4 och gör väl inte så mycket om ni nån dörr skulle gå sönder eller bli skadad om några år då har ni ju råd med en ny. Och bäst av allt så blipper ni hålla på och renovera de gamla dörrarna.

Svar på tråden Tips på dörrrenovering - är det värt att byta innerdörrar?