• AAEV

När lärde ditt barn sig färgerna?

När kunde era barn de vanligaste färgerna, rött,gult,grönt,blått?
    När kunde barnet svårare färger, typ lila, rosa, vit, svart, orange? 

• Svar på tråden När lärde ditt barn sig färgerna?
  • Lena

Dottern kan dem all nu vid drygt 2.5 när hon började lära sig dem minns jag inte.

• bollanmollan

Han kunde  de vanliga vid 20 månader och dom andra 1-2 månader efter.

• pigglet

Det är ju SÅ olika på barn!

Jag vet bara att den yngsta inte kunde några färger alls när han var 2,5 år. Sedan spelade vi "ballongspelet" några veckor, och då kunde han de vanligaste. De andra vet jag inte när han lärde sig.

• Luullis

Dottern är 3 år och 4 månader och kan precis nu pricka in rätt färg oftast. Förut blandade hon ihop dom.

• mithrandil

Min son är ganska precis 2år, han kan blå, röd, svart, brun, grön, gul och orange,
    När han var 20mån kunde han gul och grön, sen kom blå och röd, svart grön och orange kom nyligen.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • torparen

På BVC vill man att barnen ska kunna färgerna vid 4 årskontrollen. De flesta kan då flera olika nyanser men andra bara kan några grundfärger, enl min erfarenhet.

• lokisse

lite innan hon fyllde tva började hon pricka rätt idag med 2,5 har hon sten koll

Nej det tror jag inte!
  • Cia o krabaten

Sonen är 2,5 och jag har sedan jul märkt att han får rätt oftare och oftare och nu sitter de flesta.

• astalacasta

Mina barn var ca 2 år respektive ca 2,5 år då de kunde färger.

Min mamma svär på att jag kunde alla fäger (inklusive lila och orange) när jag var 1,5 år, och att läkaren på 1,5-årskontollen på BVC hävdade att det var fysiskt omöjligt för barn att kunna färger i ett och ett halvtårsåldern, men att jag kunde dem ändå.

• Flickan och kråkan

Min äldsta kunde grundfärger samt de vanligaste nyanserna vid 1½. Hanär liten egen......har alltid varit helt galen i färger, former, siffror och bokstäver. Han fyllde 3 år i julas och har numera börjat läsa. Han är sen med det mesta annat....det är bara ett jätteintresse.

Min yngsta fyller 2 år om en vecka. Han är bombsäker på blå, sätter oftast gult också liksom grön.......annars kan en röd bil vara allt från lila till svart eller ljusblå . Kan säga namnet på en massa färger men har ingen susning om vilka färger det är så att säga . Han har inget intresse alls. Det intressanta är om det är en boll han kan sparka eller kasta, vilken färg är helt oväsentligt .

Jag har två väldigt olika barn .

Svar på tråden När lärde ditt barn sig färgerna?