• Linustott

integrerad barnstol i Volvo för 3 åring?

då det är dags att snart välja ny bil, funderar vi på en ny xc70 som har integrerade barnstolar. Där står det att man kan ha högsta läget för barn som är 95–120 cm längd som väger mellan 15 och 25 kg. Min son är 3 år fyllda och är 98 lång och väger snart 15 kilo. Men hur är säkerheten att sitta framåt vid den åldern?

• Svar på tråden integrerad barnstol i Volvo för 3 åring?
  • LillTussa
    www.familjeliv.se/Forum-3-101/m55363042.html

Här är en bra tråd med en ts innehållande massor med bra fakta.

Men vi har integrerade barnstolar i bilen och vi tänker inte använda dem. Säkerheten är inte lika hög som bakåtvänt åkande (fram till 4-5 år ålder minst) och vad du än gör, använd inte integrerat sele. Det är själva fan mot nacken vid en kollision. 
  • Miss Lau

Det är inte alls säkert och inget ni bör göra.

• LillTussa

När det är dags att vända har inget med vikt å längd och göra utan åldern. Det har med nackens stabilitet och proportionerna som är nästan lika för alla barn och vid den åldern är huvudet fortfarande relativt stort i jmf med resten av kroppen och en nacke under utveckling som man ska vara rädd om.

Integrerade stolar som försäljningsargument är skitdåligt, för de stolarna är inte testade för de påfrestningar som faktiskt blir vid en krock. Tycker det är anskrämligt av bilindustrin att tillverka sådana stolar som itne alls är lika säkra som de bilstolar som säljs..  

• Linustott

Tack snälla för svar... Mycket bra länk...
    om det blir en sådan bil kommer vi inte att använda barnstolen för han är mycket äldre har jag beslutat nu!!!!

• LillTussa
    Linustott skrev 2011-04-20 09:25:34 följande:
    Tack snälla för svar... Mycket bra länk...
    om det blir en sådan bil kommer vi inte att använda barnstolen för han är mycket äldre har jag beslutat nu!!!!
    Du gör ditt barn en stor tjänst med att vänta med att vända om ni skulle krocka nån dag. Inget barn som åkte bakåtvänd dog 2009 som var inblandat i dödsolyckor. (statistik från motormännen).
Svar på tråden integrerad barnstol i Volvo för 3 åring?