• Anonym

Enorm klåda i underlivet, tips på salva?!!

Jag blir tokig av att det kliar och svider, som om huden är extra skör, innanför de vyttre blygdläpparna typ på klitoris och precis högst upp, där de går ihop. Kan någon tipsa om bra salva? Har ingen könsjukdom men har fått så här förut, då tog jag dactacort men det är ju kortisonsalva, egentligen till fötterna men min bm sa att vid extremfall kan man använda den någon gång. Den hjälper men vill inte ha den då det inte är bra att ha för mycket. Får inte tag på bm och vill inte gå till apoteket och förklara utan hellre bara gå dit och köpa något så snabbt som möjligt 

• Svar på tråden Enorm klåda i underlivet, tips på salva?!!
  • Anonym

Canesten tror jag det hette jag köpte mot svamp i underlivet. Klia och vart alldeles röd, men var bra av salvan. Finns receptfritt på apoteket

• Anonym

ha ha ha tigerbalsam, shit jag är så desperat att jag kunnat testa det Zink alltså, kan det fungera med någon salva som man har i bebisrumpor då? Ska det vara ren zinksalva (eller vad det kan heta?) canesten ska jag också köpa. Olivolja har jag hemma men lindrar det mot kliet? Tack för alla tips! Nu ska här handlas salvor!!!

• Ellebellebi2010

Pevaryl vagitorie o kräm! Blir det för j*vligt fråga om du kan få köpa lite Xylocaingel, bedövar tillfälligt, så du inte kliar sönder dig.

• Gustie

Jag köper Pevaryl receptfritt på Apoteket, jag brukar få svamp lite då och då och denna salvan hjälper mig bra.
    Man ska behandla tills symptomen försvunnit och ytterligare tre dagar, tror jag.

Lycka till

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Dimitra
    Anonym skrev 2011-04-20 09:48:03 följande:
    Olivolja har jag hemma men lindrar det mot kliet? Tack för alla tips! Nu ska här handlas salvor!!!
    Du skrev att huden kändes skör. Har du inte svamp utan bara känslig hud så hjälper det med mjukgörande olja även om du kanske får behandla några dagar innan det märks.
    The Dimitra universe.
  • Anonym

Ja, vad bra! Ja, huden känns verkligen skör, tunn liksom. Tack för alla tips!

• Lindreas

Xylocainsalva, det bedövar. Kan vara bra om det är outhärdligt, då slipper du klia och huden får en chans att läka.

• Anonym

jag tycker du ska gå till gyn först och be dem kolla så du inte har svamp. har du det så är det ju lätt att behandla med kräm el vagitorier eller så finns det en tablett man sväljer. men är det inte svamp så ska man absolut inte smörja med svamphämmande medel för det gör isåfall bara saken  värre. så koplla först om det är svamp.
    är det inte svamp utan att slemhinnorna bara är sköra så tycker jag du kan köpa ovesterinkräm, det är en likalverkande östrogenkräm som stärker slemhinnan. den går inte att överdosera så man kan smörja så mcyket man vill och den lenar lite av klådan också.
    sedan är det ju viktigt att du inte använder någon tvål/schampo/duschkräm i underlivet. att du inte gnider med papperet när du torkar dig utan bara duttar mot utsidan av blygdläpparna lätt med papperet. man behöver inte vara inne mellan läpparna och torka det irriterar bara.
    det är också jätteviktigt att du försöker stå emot lusten att klia, för har det väl bildats småsprickor av kliandet så måset dom få läka och kliar man så kan man tillföra bakterier från fingrarna som kommer in i småsprickorna och gör det hela ännu värre.

så var snäll mot underlivet och klia inte och låt det vila från all tvål och torkande.

kolla upp om du har svamp, behandla isåfall svampen.

har du inte svamp så stärk dina sköra slemhinnor med ovesterinkräm.

jo och använd inte bindor typ always el libresse om du är känslig i underlivet. apoteket har en egen sort med vingar (tror dom hette apoliva förut, iaf apotekets egna märke) som är lika tunna och mjuka som always men som andas MYCKET bättre. att ha always/libresse blir som en plastig blöja för underlivet och det kan bli jobbigt och klia, medans apotekets andas superbra!

• Anonym

tack för alla råd! har ganska mycket fltningar så har alltid trosskydd...inte bra. Tror att jag är gravid (ska testa när mannen kommer hem om några dagar) så det kan nog hjälpa till... Ska försöka kontakta bm igen. Tack!

• Kliande

Ser att det här är en väldigt gammal tråd, men tänkte ändå tipsa om att söka på "Lichen sclerosus" vid klåda som inte är relaterad till könssjukdomar eller svamp. Det verkar som om det är många gynekologer o barnmorskor som är helt ovetandes om den här kroniska hudsjukdomen.

Svar på tråden Enorm klåda i underlivet, tips på salva?!!