åt "fel" fisk...
Hej,
jag åt tyvärr en gösfilé och kom på i efterhand att jag inte skulle har gjort det! Hur farligt kan det vara? Jag är i v 10. Mår så dåligt över detta. Är det någon som vet något?
Hej,
jag åt tyvärr en gösfilé och kom på i efterhand att jag inte skulle har gjort det! Hur farligt kan det vara? Jag är i v 10. Mår så dåligt över detta. Är det någon som vet något?
Gör inte det, må dåligt alltså.
Du har bara ätit EN fisk!!
Skillnad om du ätit många......Grattis till den lill*!!
Det är ingen fara om du bara äter en gång. Och vi alla har väl ätit fel grej någon gång.
en gång är ingen fara med fisk...
det är ju miljögifterna som är problemet och inga mikrober som kan vara farliga direkt...
tack för svaren, nu vet jag iaf att gös är förbjudet. kände mig så dum när jag fick reda på att jag ätit fel firre. men nu tar jag nya tag och släpper gösen!
Okej, nu fick jag redan svar på fråga om gös som jag skrev om i en annan tråd. Jag råkade också äta en gösfilé innan det var säkert att jag var gravid, en vecka efter äl. Jag är nu i vecka fem och har oroat mig konstant, men nu känns det bra då ni andrar lugnar ner en.
Grattis till det lilla undret Cosmita. Det är för underbart att ha ett litet liv som växer inne i en. Lycka till! Kramar
Jag åt all slags fisk under min graviditet minst en gång i veckan och ut kom en fullt frisk tjej.
Min läkare sa till mig att så länge jag inte åt fisk 7 dar i veckan så va det ingen fara.
jag åt själv gös (var bjuden på middag och visste inte ens att det var gös förrän någon frågade mitt under middagen) dagen innan jag testade positivt med mitt förra barn. jag var också orolig, men det gick juh bra
Ingen fara alls! Gös, är det insjöfisk? I så fall kan du äta massor för miljögifterna i fisk har sänkts oerhört mkt de senaste åren och rekommendationerna från SLV är utifrån de gamla värdena... Detta är vad jag hört från forskarhåll men oavsett så är en gång lugnt!!!
När det gäller miljögifter alltså kan jag förtydliga, en gång med rått kött t.ex. behöver ej vara lugnt!
Jag åt också gös, fast då visste jag redan att den inte rekommenderas *fy på mig*.
Resonerar som så att en enda bit gös på en hel graviditet gör varken från eller till. Man ska äta rätt mycket insjöfisk för att få i sig en rejäl dos miljögifter!
Jag åt lite kallrökt lax vid jul förra gången jag var gravid... Och lite mögelost vid ett annat tillfälle.... och ett halvt glas vin vid ett tillfälle på slutet. Jisses vilken dålig mamma man måste vara.
Tyvärr är många hysteriskt rädda för vad man får och inte får äta. Ta det med lite med ro. Akta för alkohol och kolla upp medcinen du stoppar i dig när du är gravid.
Jag åt ål när jag väntade dottern.o det var inge fel på henne..var i v12 då.en gång e ingen gång när det gäller sånt tycker jag.man ska inte vara så hård mot sig själv för att man nu åt "fel"mat en gång.din bebis mår nog alldeles utmärkt..
EN är ingen fara..det är BARA om det är i STORA mängder (tex att man äter det OFTA) det e DÅ det kan vara skadligt!!
håller med mausii! det är bara rekommendationer. och gäller ett stort intag.
jag äter både lax och inlagd sill vid jul! de gjorde jag föra grav oxå. herregud de har folk gjort i alla tider ju!
Vill bara säga att sill är absolut ingen fara för den som blev fundersam!
jag åt hur mkt gravad lax som helst när jag var i v.4-5, det var innan jag visste att jag var gravid, åt brieost också.. Har varit jätteorolig för det, men på mvc sa de att om jag inte blev sjuk av den gravade laxen och osten så är det ingen fara. När det gäller fisk som kan innehålla miljögifter, så är det nog ingen fara om man bara äter en fisk. Jag har för mig att det är farligast om man ätit mkt av "farlig" fisk just innan man blir gravid, eller har jag fel?
Grattis till graviditeten i vart fall och lycka till!
Tack för alla svar. Var hos barnmorskan efter "gösen" och hon sa också att det inte borde vara ngn fara. Hon nämnde även att kött ska vara genomstekt och jag kom då på att jag hade ätit 3 biffar vid olika tillfällen som var rosa/röda i mitten. Men eftersom jag nu vet om att jag inte ska äta sådant så gör jag inte om det! Barnmorskan tyckte också att mathysterin var överdriven men att man ska vara lite extra försiktig med viss mat.
jag tycker många oroar sig så oerhört mkt för allt...man ska väl undvika att äta sån fisk..men om man råkar göra d en gång e d ju inte kört för d...d e ju skillnad om man skulle äta t.ex gös 3 ggr /vecka..
Jag åt en förbjuden fisk i början av min förra grav. Stor hälleflundra. Fick panik när jag fattade att den var "svartlistad" och oroade mig nästan hela graviditeten.
Helt i onödan, dottern är kärnfrisk.
Oroa dig inte!