• Thessiss

Frågor om föräldrapenning + semester

Hejsan..

Jag har Föräldrapenning och har nu fått reda på att jag har 21 dagar betald semester att ta ut från jobbet...
    Är Föräldraledig/tjänstledig från detta jobb nu såklart...

Jag undrar om man kan ta ut de betalda semesterdagarna i pengar samtidigt som jag har föräldrapenning från Fk, eller hur fungerar detta??

Första gången jag kan ta ut semesterdagar från ett jobb så detta är helt nytt för mig och inte blev det lättare att förstå då jag även är mammaledig med föräldrapenning också =)

Är det någon som vet hur man räknar ut hur mycket man får i semesterersättning med??
    Har ca 12.000 i lön efter skatt....

• Svar på tråden Frågor om föräldrapenning + semester
  • JoaMel

Du kan inte ta ut semester samtidigt som du tar ut föräldrarpenning. Alltså du kan inte ta ut dubbelt, men du kan däremot avstå föräldrardagar och ta ut semester istället tex: ta ut semester mån, tis, ons och föräldrarpenning tors, fre, lör,sön..eller ta ut semester i 2 veckor och ingen föräldrarpenning..

• Kinya

Kolla med jobbet om du inte kan spara dina semesterdagar till nästa år. Jag fick göra det eftersom jag varit f-ledig och inte kunnat ta ut dom.

• suzzit

Du får spara dina dagar upp till 5 år. Man betalar sällan ut i reda pengar. 

• Försäkringskassan

Hej Thessiss!

Det stämmer precis som JoaMel skriver att du inte kan ta ut föräldrapenning samtidigt som du tar ut semester.

Hälsningar
    Filip, handläggare

• och

Du borde kunna få ut semestern i pengar i stället, om arbetsgivaren går med på det. Man kan inte få föräldrapenning samtidigt som man är semesterledig, men om du får ersättning i pengar är du ju inte semesterledig.

• thebettygirl

Kolla med din arbetsgivare eller fackförbund är mitt råd. Där jag jobbar fick man bara spara 5 dagar per år, oavsett om man är föräldraledig eller inte, så jag tog ut allt utom 5 dagar och sparade dom föräldradagarna till året därpå istället. På så vis fick jag några veckor med bättre inkomst/semester under föräldraledigheten. Sen kunde jag välja på att stanna hemma längre period med dottern eller spara dagarna till senare. I det här fallet ska de utnyttjas vid ett senare tillfälle tex till längre ledighet vid jul eller liknande

• MajaVira

Det jag gjorde var att göra ett uppehåll i föräldraledigheten och ta semester under två veckor. Sedan fortsatte jag med föräldraledigheten igen.

• Dixie
    Kinya skrev 2011-04-20 11:50:46 följande:
    Kolla med jobbet om du inte kan spara dina semesterdagar till nästa år. Jag fick göra det eftersom jag varit f-ledig och inte kunnat ta ut dom.
    varför kunde du inte ta ut semesterdagar?
  • Försäkringskassan

Hej Thessiss!

För att förtydliga, föräldrapenning får inte betalas ut för en dag då föräldern är semesterledig enligt semesterlagen. Det gäller semesterledighet med eller utan semesterlön och oavsett om föräldern ansöker om föräldrapenning för hel eller del av dag.

Men om du får semesterersättningen utbetald i en klumpsumma utan att du tar ut semester från din arbetsgivare så kan du ta ut föräldrapenning.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Gladskit

Jag förstår inte problemet, att ta ut dagarna i pengar är oftast bara dumt.
    Börja med att ta reda på hur många din arbetsgivare låter dig spara, det kan vara olika i olika kollektivavtal. Och planera sedan in sommarn så att du bryter f-ledigheten under några veckor och tar semester istället.

• Stormorsan
    Thessiss skrev 2011-04-20 11:12:00 följande:
    Hejsan..

Jag har Föräldrapenning och har nu fått reda på att jag har 21 dagar betald semester att ta ut från jobbet...
    Är Föräldraledig/tjänstledig från detta jobb nu såklart...

Jag undrar om man kan ta ut de betalda semesterdagarna i pengar samtidigt som jag har föräldrapenning från Fk, eller hur fungerar detta??

Första gången jag kan ta ut semesterdagar från ett jobb så detta är helt nytt för mig och inte blev det lättare att förstå då jag även är mammaledig med föräldrapenning också =)

Är det någon som vet hur man räknar ut hur mycket man får i semesterersättning med??
    Har ca 12.000 i lön efter skatt....
    Semesterersättningen baseras på lön FÖRE skatt så hur mycket du får ut efter skatt är ointressant.
  • ValKat

Hej, jag undrar vad man gör om man efter att man fått föräldrapenning utbet väljer att ta ut semesterdagar?
    Jag skulle förlora min SGI för det blev ett glapp mellan fpenning och vårdnadsbidrag jag tänkt söka,, men så hade jag 40 semesterdagar, då vill jag ta ut dessa för den månad 8och den glappande månaden) jag just fått f-penning för. Då vill jag betala tillbaka föräldrapenningen som har utbetalts. Kan jag göra det? Och får jag spara dessa dagarna jag återbetalar eller straffas jag på något sätt för att jag en gång tagit ut dom?

• Martin70

Hej
    Undrar om man kan ta ut föräldrsrledighet om man jobbar halva Frdagen och tar lör och sön?
    Nån som vet?

• Kerubmamman
    Martin70 skrev 2014-06-17 19:22:57 följande:
    Hej
    Undrar om man kan ta ut föräldrsrledighet om man jobbar halva Frdagen och tar lör och sön?
    Nån som vet?
    Om du tar ut en halv fp-dag på fredagen får du ta ut max halva dagar lör-sön, om du har tänkt ta ut sgi-dagar. Om du ska ta lägsta nivå-dagar kan du ta hela dagar. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Frågor om föräldrapenning + semester