• Grodans mamma

Någon med barn som har/haft Hypospadi?

Min son föddes med hypospadi, imorgon ska han opereras för ljumskbråck och kanske,kanske kan de ta hypospadin samtidigt.
    Någon här ute som har/haft en liten kille med hypospadi?
    När han hade opererats,hur mådde han då?

• Svar på tråden Någon med barn som har/haft Hypospadi?
  • Grodans mamma
    1990amanda skrev 2011-04-30 16:14:30 följande:
    Hej, min son har det och han ska operaras på tisdag!
    Hur gammal är han? Har de förklarat hur de ska göra?
    vi har fått reda på att vår son kommer få opereras när han är runt 1 år,nu är han 2 1/2 månad.
    har inte läst så mycket om det,men har sett att det finns olika grader av det,stämmer det?
  • 1990amanda
    Grodans mamma skrev 2011-05-01 03:51:48 följande:
    Hur gammal är han? Har de förklarat hur de ska göra?
    vi har fått reda på att vår son kommer få opereras när han är runt 1 år,nu är han 2 1/2 månad.
    har inte läst så mycket om det,men har sett att det finns olika grader av det,stämmer det?
    Han är 15månader nu! Nej dem har inte förklarat ännu! Ska ringa och fråga lite, sen får man träffa doktorn som ska operera innan Op så då kommer han nog berätta hur de går till!

Ja de finns olika grader av det! En viss är typ mild och sen är de väl en sån är lite mer typ. 
    Han ska opereras imorgon så vi hoppas att allt kommer gå bra! Kan höra av mig senare om hur det gick! :) 
  • Grodans mamma
    1990amanda skrev 2011-05-02 08:43:33 följande:
    Han är 15månader nu! Nej dem har inte förklarat ännu! Ska ringa och fråga lite, sen får man träffa doktorn som ska operera innan Op så då kommer han nog berätta hur de går till!

Ja de finns olika grader av det! En viss är typ mild och sen är de väl en sån är lite mer typ. 
    Han ska opereras imorgon så vi hoppas att allt kommer gå bra! Kan höra av mig senare om hur det gick! :) 
    Hoppas allt kommer gå bra!! ja hör gärna av dig!
  • 1990amanda
    Grodans mamma skrev 2011-05-02 09:52:38 följande:
    Hoppas allt kommer gå bra!! ja hör gärna av dig!
    Nu har han Opererats och allt gick jätte bra!! =)
    Han hade inte ont, och har inte så mkt besvär. Han tycker dock att de är jobbigt att byta blöja eftersom man klipper hål i den första till snobben för att de inte ska komma bajs på den. Sen har man en blöja över den, för han har en kateter i snobben så de droppar urin, sen har han även en kateter in sydd och så tömmer man den påsen då och då, och det ska han ha 7-10 dagar! 

Så det är de jobbiga tycker jag med kateten och alt som hör till de... Dock stör han sig inte så mkt på den påsen som man sätter på benet med hjälp av en strumpbyxa typ, men ibland försöker han dra i slangarna då man får hålla koll Hela tiden!

Vi fick åka hem dagen efter. Operationen tog ca 1,5h.

Hör av dig om de e ngt mer du undrar över, så aknske ja kan svara :). 
  • coffeeaddict slash workoutaholic

Min äldsta son opererades när han var 1 ½ år (för två år sedan). Det gick jättebra! Operationen skulle ta ca 2 timmar men tog lite mer än 1 timme. Det läskigaste var helt klart när han sövdes. Han hade en ovanlig form av hypospadi och dokumenterades under operationen som skedde på Akademiska i Uppsala. Efter operationen var han dålig i ca 1-2 timmar medan sövningen gick ur kroppen, men han vaknade ca 15 minuter efter op avslutats. Efter kanske 2-3 timmar hade han ätit och mådde topp, sprang runt i korridorerna och charmades :) På sjukhushotellet där vi sov efter så behövde han aldrig ta smärtstillande och det gick bra vid (nästan) alla blöjbyten under de tre (eller om det var fem) dagar han hade katetern. Att ta bort katetern var däremot inte så kul men det gick till slut bra det med. Idag ser han helt normal ut, kissar precis som han ska, kan få erektion (inte sexuell än självklart men på morgonen/vid kyla osv) och bekymras inte utav det. Han ska snart på en till återkontroll för att se till så att han verkligen tömmer blåsan helt (men det är safe to say att han gör det) och när han är 15 kommer han få en valfri kontroll om han själv känner att han vill.  

• coffeeaddict slash workoutaholic
    1990amanda skrev 2011-05-04 19:12:08 följande:
    Nu har han Opererats och allt gick jätte bra!! =)
    Han hade inte ont, och har inte så mkt besvär. Han tycker dock att de är jobbigt att byta blöja eftersom man klipper hål i den första till snobben för att de inte ska komma bajs på den. Sen har man en blöja över den, för han har en kateter i snobben så de droppar urin, sen har han även en kateter in sydd och så tömmer man den påsen då och då, och det ska han ha 7-10 dagar! 

Så det är de jobbiga tycker jag med kateten och alt som hör till de... Dock stör han sig inte så mkt på den påsen som man sätter på benet med hjälp av en strumpbyxa typ, men ibland försöker han dra i slangarna då man får hålla koll Hela tiden!

Vi fick åka hem dagen efter. Operationen tog ca 1,5h.

Hör av dig om de e ngt mer du undrar över, så aknske ja kan svara :). 
    Oj vad knepigt ni fått det, vi hade också en blöja med hål i som kateterslangen gick igenom, men ovanför den så satte vi en till blöja, så att kisset rann direkt från kateterslangen ut i den andra blöjan. Då slapp vi en påse och hela den biten och behövde bara byta "underblöjan" när han bajsat, alltså ca 1 gång per dag. Katetern satt i så pass kort tid också, innan op så fick vi veta att det skulle vara ca en vecka, men jag tror han behövde så pass få stygn kanske, att den krävdes kortare tid. Vilken sorts hypospadi hade han, vilken grad? 
    Min son hade (har? vet inte hur man benämner) en ovanlig sort då han hade två st urinrör varav det ena mynnade ut under snoppen och det andra korrekt där det skulle vara. Det som mynnade ut under gick bara halvvägs in och kunde alltså inte fyllas med urin. Så de fick sy ihop de två urinrören så att det blev ett. Snoppen blev även rakare, men det kunde man se först när all svullnad lagt sig. 
  • 1990amanda
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2011-05-04 19:25:42 följande:
    Oj vad knepigt ni fått det, vi hade också en blöja med hål i som kateterslangen gick igenom, men ovanför den så satte vi en till blöja, så att kisset rann direkt från kateterslangen ut i den andra blöjan. Då slapp vi en påse och hela den biten och behövde bara byta "underblöjan" när han bajsat, alltså ca 1 gång per dag. Katetern satt i så pass kort tid också, innan op så fick vi veta att det skulle vara ca en vecka, men jag tror han behövde så pass få stygn kanske, att den krävdes kortare tid. Vilken sorts hypospadi hade han, vilken grad? 
    Min son hade (har? vet inte hur man benämner) en ovanlig sort då han hade två st urinrör varav det ena mynnade ut under snoppen och det andra korrekt där det skulle vara. Det som mynnade ut under gick bara halvvägs in och kunde alltså inte fyllas med urin. Så de fick sy ihop de två urinrören så att det blev ett. Snoppen blev även rakare, men det kunde man se först när all svullnad lagt sig. 
    Okej, jo vi har med 2 blöjor, men han har både en kateter i snobben, sen en slang direkt in i urinblåsan. vilken grad de var vet ja inte, men har har ett för kort urin rör och förhunden låg bara på ovansidan av snoppen.
  • MrsElvisPresley

Hej!
    Min son föddes för ca 13 månader sedan med svår hypospadi, vilket innebar att ingen läkare från början kunde avgöra hans kön genom att titta på det.
    Han kunde vara antingen en tjej med jättestora, svullna blygdläppar och en lite längre klitoris, eller en kille med delad pung och snoppen fast neråt mittemellan pungen. Urinröret mynnade även ut i pungen så där var det som ett hål.
    Vi fick reda på att han var en kille två dagar efter förlossningen, efter att de gjort kromosomtest och ultraljud över buken för att fastställa om han hade äggstockar eller testiklar.

Har en kategori på min blogg (http://teodorsmamma.blogg.se) som handlar om hans hypospadi och hur hans första operation gick (han var 8 månader gammal vid operationstillfället, och operationen tog lite över 6 timmar, men allt gick bra!)

Har nyss varit på återbesök på Astrid Lindgrens barnsjukhus för att kolla hur könet läkt, o det såg fint ut
    Dock blir det minst en till operation, i höst, för att fixa iordning pungen, och sedan blir det årliga besök på sjukhuset tills han är 15-16 år för att se hur snoppen o pungen växer, och eventuellt kan han behöva använda någon testosteronkräm att stryka på ollonet när han kommer upp i puberteten för att snoppen ska kunna bli "normalstorlek för en vuxen".

Svar på tråden Någon med barn som har/haft Hypospadi?