• Anonym (Trött­...)
    Äldre 20 Apr 12:50
    28691 visningar
    17 svar
    17
    28691

    Bästa antidep. medicin mot trötthet?!

    Hej! Har varit trött så länge och äter Citalopram... Har ni andra provat t.ex. Cymbalta eller Voxra eller äter ni/eller känner till ngn annan mer effektiv antidep. medicin som hjälper mot trötthet?

  • Svar på tråden Bästa antidep. medicin mot trötthet?!
  • Äldre 20 Apr 12:54
    #1

    Jag kunde inte sova när jag åt voxra, men vidare pigg blev jag inte.


  • Anonym
    Äldre 20 Apr 14:20
    #2

    Venlafaxin  är effektivare mot depp för mig men gör mig även mycket piggare och gladare. Bästa medicinen jag någonsin ätit.

  • Anonym (Trött­...) Trådstartaren
    Äldre 23 May 13:07
    #3

    Anonym, Vilka andra mediciner hade du testat innan Venlafaxin?

    Någon annan som har tips om uppiggande medicin?

  • Anonym (maria­)
    Äldre 23 May 13:36
    #4

    Jag äter Venlafaxin, har tidigare provat sertralin. Den blev jag trött av, den hjälpte heller inte mot min depression. Venlafaxin är den bästa, gud vad jag blivit hjälpt av den, piggare och mer energi har jag också. Det är väll delvis för att den medicinen påverkar noradrenalinet också, det gör inte tex. citalopram, sertralin.
    Be att få byta.

  • Anonym (Trött­er)
    Äldre 23 May 13:39
    #5

    Jag äter modiodal som är en vakenhets reglerande medicin kanon tycker jag!

  • Anonym (Trött­...) Trådstartaren
    Äldre 23 May 14:29
    #6

    Hej Trötter! Ja, Mododial verkar vara fantatisk. Ser du liksom piggare ut också eller känns det bara bättre? Hur fick du den utskriven? Har du MS eller ME eller dylikt?

  • Anonym
    Äldre 26 May 15:58
    #7
    Anonym (Trött...) skrev 2011-05-23 14:29:24 följande:
    Hej Trötter! Ja, Mododial verkar vara fantatisk. Ser du liksom piggare ut också eller känns det bara bättre? Hur fick du den utskriven? Har du MS eller ME eller dylikt?
    Modiodal är narkotikaklassad och svår att få på recept utan att ha vissa diagnoser. Jag har ME och har svårt att få den. Man ser inte piggare ut för det är inte äkta energi. Man lurar kroppen vilket gör att den bara överanstränger sig själv. I längden är den inte bra. Inte om man har ME iallafall. Det sliter på en.

    Voxra ska vara bra, även mediciner som arbetar med noradrenalin. Tex edronax (kan ha bytat namn?).Vissa anser att dessa hjälper lite på samma sätt som ritalin (amfetaminderivat), trots att den fungerar på ett helt annat sätt. Vissa blir FÖR pigga.
  • Anonym (Lilla My)
    Äldre 26 May 16:00
    #8

    Har mycket goda erfarenheter utav cymbalta.

  • Anonym (Trött­er)
    Äldre 26 May 17:24
    #9
    Anonym skrev 2011-05-26 15:58:08 följande:
    Modiodal är narkotikaklassad och svår att få på recept utan att ha vissa diagnoser. Jag har ME och har svårt att få den. Man ser inte piggare ut för det är inte äkta energi. Man lurar kroppen vilket gör att den bara överanstränger sig själv. I längden är den inte bra. Inte om man har ME iallafall. Det sliter på en.

    Voxra ska vara bra, även mediciner som arbetar med noradrenalin. Tex edronax (kan ha bytat namn?).Vissa anser att dessa hjälper lite på samma sätt som ritalin (amfetaminderivat), trots att den fungerar på ett helt annat sätt. Vissa blir FÖR pigga.
    Vart står den att den är narkoikaklassad?
  • Anonym
    Äldre 26 May 17:46
    #10
    Anonym (Trötter) skrev 2011-05-26 17:24:15 följande:
    Vart står den att den är narkoikaklassad?
    Enligt fass har den narkotikum förteckning IV. Den är avsedd för narkoleptiker, dvs de som har sömnattacker. Jag har ME som gör att jag får sömnattacker (inte så vanligt vid ME egentligen), därför lyckades jag få den ett par gånger. Men det är väldigt svårt, var runt hos flera läkare. Det händer även att de med MS som har extrem trötthet får det, men om din trötthet är orsakad av depression så är det inte så troligt att du kommer få recept på den. Om det inte beror på depression så måste en utredning göras för att veta vad din trötthet beror på. Det inkluderar sömnutredning.

    Som jag skrev ovan så har den massa biverkningar också. Ungefär samma biverkningar som man får av amfetaminderivaten. Tankerusningar, hyperaktivitet, sömnlöshet, hjärtklappningar, minskad aptit (åt näst intill aldrig om jag tog den regelbundet.). Den tappar effekt VÄLDIGT snabbt, vilket gör att man ständigt måste öka dosen. Efter 1-2veckor var jag tvungen att höja om jag tog den varje dag. Den täcker bara trötthetssymptomen tillfälligt, men till slut har man överansträngt sin kropp så mycket att inte ens en hög dos av medicinen kan täcka tröttheten. Man blir helt paralyserad av trötthet. Sov 48h i sträck, vaknade och gick på toaletten och sov igen. Det var omöjligt att göra något annat, för jag somnade stående. Har hört flera ME och MS patienter som säger samma sak. Hur det fungerar för riktiga narkoleptiker däremot vet jag inte. För stunden så är det en helt underbar medicin, man mår extremt bra med den, men den är förödande för ens kropp.

    Har du sömnattacker eller bara vanlig trötthet?
  • Anonym
    Äldre 26 May 17:47
    #11
    Anonym (Trötter) skrev 2011-05-26 17:24:15 följande:
    Vart står den att den är narkoikaklassad?
    Sorry, såg nu att det var du som redan åt den. Trodde det var TS som skrev. Har du någon diagnos?
  • Anonym (Trött­er)
    Äldre 26 May 20:07
    #12

    Jag går på utredning av add och bipolär Så jag får det genom öppenpsyk! Tycker att den hjälpt mig så mycket Jag har fått livet tillbaka, men så fort jag slutade med dom p.g.a graviditet så föll jag tillbaka i "koma"

  • Anonym
    Äldre 26 May 21:30
    #13
    Anonym (Trötter) skrev 2011-05-26 20:07:18 följande:
    Jag går på utredning av add och bipolär Så jag får det genom öppenpsyk! Tycker att den hjälpt mig så mycket Jag har fått livet tillbaka, men så fort jag slutade med dom p.g.a graviditet så föll jag tillbaka i "koma"
    Får du den för trötthet eller för add då? Vet att modiodal används till adhd/add också om andra mediciner inte ger resultat. Jag tror det beror mycket på varför man tar den, och hur effekterna på kroppen då blir. För add höjer den hjärnans funktion, koncentrationsförmåga osv. Men t.ex för de som har MS eller ME och därför är ordentligt trötta, de är trötta just för att kroppen är sjuk och BEHÖVER vila. Därför gör den mer skada än nytta för den kategorin.
  • Anonym (Trött­er)
    Äldre 26 May 21:35
    #14

    Jag förmodar att jag åfr modiodalen för ADD dåjag behöver lite aktivitet i mig Tror inte concerta skulle vara nått för mig för det är väl för dom som har ADHD? Men om jag får bukt med ADD så faller ju anda bitar på plats med som jag fattar det..
    Jage ine bra på sånt här Vet bara att på mig funka den perfek

  • Anonym
    Äldre 26 May 21:45
    #15
    Anonym (Trötter) skrev 2011-05-26 21:35:11 följande:
    Jag förmodar att jag åfr modiodalen för ADD dåjag behöver lite aktivitet i mig Tror inte concerta skulle vara nått för mig för det är väl för dom som har ADHD? Men om jag får bukt med ADD så faller ju anda bitar på plats med som jag fattar det..
    Jage ine bra på sånt här Vet bara att på mig funka den perfek
    Modiodal och concerta ger väl i stort sett samma effekt, men det är alltid individuellt också vilken medicin som fungerar. ADD och ADHD är ju samma grund-funktionshinder. En underaktivitet i en del av hjärnan. Det är därför amfetamin fungerar på ADHD som redan är hyperaktiva, utan att göra dom ännu mer hyper. Medicinen normaliserar underaktiviteten i hjärnan så man kan fungera normalt. Medicinen får inte samma effekt på en frisk hjärna.

    Just därför tycker jag att det är viktigt att TS ser till att bli utredd för sin trötthet om hon inte redan är det. I flera år avfärdades min trötthet med att den berodde på depression och fick bara en massa antidepressiva tabletter. Har man en psykisk sjukdom så skyller gärna läkarna allt på denna. Men om man provat flera olika antidepressiva så är det troligtvis inte pga depressionen som man är trött. Då får man gå vidare. Det är riktigt tufft att gå genom livet som en sömngångare.
  • Anonym (Trött­er)
    Äldre 26 May 21:49
    #16
    Anonym skrev 2011-05-26 21:45:35 följande:
    Modiodal och concerta ger väl i stort sett samma effekt, men det är alltid individuellt också vilken medicin som fungerar. ADD och ADHD är ju samma grund-funktionshinder. En underaktivitet i en del av hjärnan. Det är därför amfetamin fungerar på ADHD som redan är hyperaktiva, utan att göra dom ännu mer hyper. Medicinen normaliserar underaktiviteten i hjärnan så man kan fungera normalt. Medicinen får inte samma effekt på en frisk hjärna.

    Just därför tycker jag att det är viktigt att TS ser till att bli utredd för sin trötthet om hon inte redan är det. I flera år avfärdades min trötthet med att den berodde på depression och fick bara en massa antidepressiva tabletter. Har man en psykisk sjukdom så skyller gärna läkarna allt på denna. Men om man provat flera olika antidepressiva så är det troligtvis inte pga depressionen som man är trött. Då får man gå vidare. Det är riktigt tufft att gå genom livet som en sömngångare.
    Där sa du nått Jag har med fått antidepp i alla dess former innan dom kom på att jag kanske har ADD...

    Duktig du är på att förklara för mig som e trögfattad
  • Anonym (Trött­...) Trådstartaren
    Äldre 8 Aug 12:33
    #17

    Försöker liva upp tråden igen.... Anonym (trötter), när du säger att du faller i koma, är det riktig trötthet så att du typ är lite mörk under ögonen och vill bara vila/sova, typ utmattning eller är det mer allmän initiativlöshet, seghet och brist på motivation du led av innan du började med Mododial?

Svar på tråden Bästa antidep. medicin mot trötthet?!