• E 2007

Astrid Lindgrens Värld

Vi ska åka till Astrid Lindgrens värld, i början av juni. Någon som har något tips på boende? Hur många dagar behöver man, vi vill inte stressa. Har barn på 4 år och 2 år.

De flesta paket som finns verkar vara en övernattning och två dagars inträde.

• Svar på tråden Astrid Lindgrens Värld
  • SanTan

Första gången vi var där hade vi två dagar i parken i en natt på Hotellet som tillhör Astrid Lindgrens värld. Vi bodde i Abbes stuga!

JAg tycker det var bra med två dagar. Då hinner man titta och leka ordentligt på allt! I alla fall om det är första gången ni är där! Våra barn var också 2 och 4 år första gången!

• E 2007

Tror det blir 2 dagar i parken, så kan man ta det lungt. Men finns det restauranger i närheten, eller tar man mat med sig, där man bor menar jag. Ligger parken i närheten av någon "stad", eller själv "ute på landet"..

• Åssi

Jag tycker också att ni ska ta parken på 2 dagar första gången.
    Parken ligger i Vimmerby, inte ute på landet så det finns matställen på gångavstånd.

• 071001

Hua, vi var där 5 timmar och tyckte det räckte.  Menar ni vuxna att ni uppskattar det så mycket att ni är där 2 hela dagar?

• jagvetbäst

ALV ligger i eller precis i utkanten av Vimmerby. Man behöver 2 dagar där, så fint och såååå mycket att se och uppleva. Finns bra ställen att äta på i parken som inte är allt för dyrt men sen utanför finns ju såklart lokala pizzerian mm. Inget McD, men typ Sibylla och loka krogarna.
    Så beroende på vad man vill lägga pengarna på så kan man ta med sig picknick, köpa färdig mat på affären och ta med aller äta där. Hur som så kommer ni få några toppendagar!
    Vi var där förra sommaren och ska dit i år igen.

Värt att tänka på är att det finns campping precis utanför Vimmerby som är liiiite aningens billigare att bo i och då får man å andra sidan ca 5 min att köra...

• jagvetbäst

Siris mamma: Som vuxen tyckte jag att det var underbart att kunna gå runt och njuta av allt fin i parken, se mina barn njuta och bara slapna av!

• 071001

jagvetbäst, okej, ja kanske bättre att vara där om man har fler barn. Vi har bara ett och för oss var det som att vara i vilken park som helst, fast dyrare och med lite sång och dansnummer.

• E 2007

om man ändå åker dit, kan man ju ta det lungt och slippa bli stressad om det är köer mm. och sen kan man ju ta allt i barnens takt. ska kolla lite boende nu.

tack för svaren

• Åssi
    071001 skrev 2011-04-20 13:06:53 följande:
    Hua, vi var där 5 timmar och tyckte det räckte.  Menar ni vuxna att ni uppskattar det så mycket att ni är där 2 hela dagar?
    Vi är av den typen som alltid kommer först och stannar tills vi blir iväg körda Glad
    Våra barn vill leka överallt och det är svårt att få dem att gå vidare. Efter en dag har vi inte hunnit igenom alla miljöerna. Dessutom har vi ju med fika och tar flera fikapauser och äter lunch. Vid flottarna som drar med rep brukar vi fastna nån timme och vid "vattensprutet" ytterligare en timme och sedan ska det bytas blöta kläder och köpas godis och glass och  .....
  • 071001

Assi, dottern var nog helt enkelt för liten sina tre år till trots. Hon började se film väldigt sent och kunde egentligen bara Emil. Får göra ett nytt försök om nåt år då, när vi hämtat kraft till ett besök .

• MorsningKorsning

Vi bodde på campingen bredvid, den var helt okej :)

Två dagar är ett måste! Första dagen går åt till att hinna se och göra allting medan andra dagen är en sådan då man kan strosa och titta på favoriterna igen.

• Skrållis83

Vi ska ditt för första gången i sommaren med våran lilla kille som fullkomligt älskar astrid lindgren. Vi har valt att bo på ett hottel inne i vimmerby. Tog två nätter och två dagar i parken. Så vi har filosofin att ta det lungt strosa och njuta av parken

• E 2007

när ni har beställt, har ni tagit något paket då eller köpt/beställt entre samt hotell för sig? Våran dotter hinner inte fylla 2 år när vi är där, så hon går ju in gratis samt brukar sova gratis på hotell. vad är billigast?

• sassus

Vi funderar också på att åka dit i sommar, och här kommer en dum fråga. När man kollar priser på deras hemsida står det att barn 0-2 år går in gratis. Det tolkar jag som att barnen går in gratis fram tills de fyller två, som dottern gör i sommar. Därefter står det att barn 3- 12 betalar 155 kr. Får inte riktigt ihop det Dottern har ju fyllt två då, men blir inte tre förrän om ett år. Någon smart människa som kan reda ut det för mig? 

• MorsningKorsning

Då har de med all sannolikhet gratis hela året de fyller två, alltså att barn som inte fyllt tre går gratis

• Skrållis83

Vi har också en son som går in grattis och vi har bara ett barn, paketet som vi köpte kostar 4045 då ingår hotell två nätter med frukost plus inträde två dagar i parken. Vi ska bo på best western hotell.

• Dixie

vi var där ju slutet av maj för något år sedan och då var det "försäsong" - alla figurer var inte på plats i parken och då räckte en dag bra - nu ska vi dit i sommar under högsäsong och räknar med 2 dagar för att kunna se alla framträdande och figurer. 

vi ska bo på Oxgården - har inte bott där tidigare, men det ser fint ut och man får större boende där till samma pris som i ALVs campingstugor.   

Svar på tråden Astrid Lindgrens Värld