Dr Mupp skrev 2011-04-23 08:39:03 följande:
Jag har avslutat amningen på mina villkor på två större barn och det utan tårar och panik trots att de gärna ville sluta. Här kommer mina tips som fungerat för mina barn.
Fortsätt att sova med barnet, fortsätt att ge närhet, men förklara att på natten så behöver brösten också få sova. Sov sen med BH och tajt tröja så han inte kan komma åt att amma. Ge vatten om han blir törstig. Krama, gosa och bär om han bli ledsen. Och tänk på att det är ok om han blir ledsen, det är ju trots allt jättejobbigt för honom att inte få amma.
Fortsätt gärna att amma på dagen en period till. Du kan tex ha kvar morgon och kvällsamning så att avslutet inte blir så abrupt. Med tiden kan du sen fasa bort amningen på dagen, det brukar fungera enklast genom att helt enkelt avleda och sen en dag kommer han inte att be om bröstet mer.
Vi har oxå slutat amma helt utan gråt o skrik...vid 2 år 10 mån o vid 2 år 4 mån.
Slutat nattamma vid 18 mån o vid ca 2år......pratade igenom med barnet om att tutten och barnet ska sova på natten, sedan har pappan fått ta dem när de vaknat o jag har låtsats sova. De har gnällt lite men han har lugnt förklaart att tutten o mamma sover....sjungit el nått annat som barnet velat istället. Till sist har nattamningen fasats ut.
På dagen har jag villat bort, sett till att barnet varit mätt o ej törstigt, vilket gjort att de varit mindre benägna att fråga efter bröstet......till sist har de frågat mindre o mindre. Kvällsamningen likadant, ibland har jag ju varit borta om kvällarna så det har inte blivit varje kväll. När man trappar ner så sinar ju mjölken o sen blir det automatiskt att barnet blir mindre intresserat pga det o sen till slut så kan man säga att tuttemjölken är slut o att tutten är trött :0)