• Samach

Hur ska jag sluta amma en 2 åring?

Har en pojke som snart fyller 2 år. Jag är rätt trött på amningen nu, men inte han. Han skriker så han kräks när vi försökt att min man ska ta honom på natten. Han somnar på kvällen utan bröstet, men vill amma innan. Han ammar även dagtid. 
    Ska jag bara bryskt börja neka helt, kanske mest effektivt? Eller senap på brösten?
    Tips mottages tacksamt! 

• Svar på tråden Hur ska jag sluta amma en 2 åring?
  • Lykka

Neka! Han är stor nog att börja dricka ko-mjölk istället. Min åsikt och nu lämnar jag tråden innan alla amnings-fanatiska fl-mammor som ammar typ tonåringar kommer och skäller på mig. Ciao!

• Samach

Ja, varför? För att detta är närhet för honom. Det är ju inte så att han är hungrig, det vet jag ju.

• Ronjas mamma

Min dotter på 19 månader har det likadant men vi har lyckats trappa ner till att det inte är varje natt och inte lika ofta. Trodde också att vi bara skulle låta mannen ta henne det gjord evi med stora syster men ikke nej det utlöste veckor var ingen av oss sov hon skrek så hon väckte hela familjen. Hon får nu smothie med havregyn i innan läggdags blir ammad och somnar utan bröstet. När hon vaknar blir hon erbjuden vatten eller så ligger vi bara och kramar till hon somnar om. När hon är väldigt insisterande får hon bröstet men inte annars. Detta funkar bättre för oss allihopa eftersom vi annars inte fick någon sömn alls. Lycka till hoppas det går snabbt nog för er, vet hur svårt det kan vara och också hur det kan vara med ett lätt barn

• Kia o busan

Hej
    Du kommer att få det tuft ett tag framöver, när jag slutade fick jag sova i ett annat rum i 10 dagar sen sov han nätterna igenom, på morgonen fick han amma ett tag till sen var det slut och det var mycke grin o skrik så om du har bestämmt dig stå på dig det blir jobbigt i några dagar

mamma till älskade Leia o Rasmus
  • TheLove

Jag ammade min son tills han var 20 månader men försökte länge trappa ner på det. Problemet för oss var att få honom att sluta amma när han skulle sova. Det gick inte att söva på annat sätt än med tutten och välling tyckte han var jätte äckligt.

Efter månader av försök fick min man ta honom varje kväll i en vecka. Det var jobbigt, med mycket gråt men sen gick det bra. Han somnade med nappflaska med varm standardmjölk istället och till slut kunde vi blanda det med vällingpulver och sen ha vanlig välling i...

Nu är han tre år (idag) och kan inte somna utan vällingflaskan...

Så mitt råd är nog att försöka byta ut bröstet mot välling och att din man tar nattningen tills det blir bra. Förklara även för honom att nu är han stor och behöver inte tutten längre och att han ska få välling istället... Men förbered honom några dagar innan och räkna ner tillsammans med honom.

Vi sa att om 5 dagar ska du inte få tutten mer utan då får du dricka ur flaskan. Dagen efter var det 4 dagar kvar och vi påminde honom flera gånger om dagen så han skulle vara berädd... Även om han inte förstod helt så tror jag det hjälpte...

Lycka till!!

• Samach

Min pojke vill inte dricka välling tyvärr. Ska försöka prat med honom att snart är tutten slut.

• Boel1

Du får prata med honom och förvarna, sen säga nej och ta skriket! 

• Ronjas mamma

Min tar heller inte välling därför gör jag smothien om kvällen för att mätta ekstra. Men det handlar ju också om hur snabbt man vill ha att det ska gå men efter 2 och en halv vecka var ingen i vår familj kunde sova så kändes en mildare långsammare variant bättre

• Malena C

Mitt råd är:
    Börja med att styra upp amningen så att du ammar på bestämda tider innan måltid.
    Börja med att ta bort nattamningen genom att först låta maken hålla om honom när han somnar om men om det inte funkar och han börjar bli för ledsen så ge honom bröstet men ta ut tutten precis innan han somnar om. Låt det ta lite tid. Upprepa så många gånger som krävs men låt honom inte somna in helt med bröstet i munnen. Se till att han äter något precis innan han går och lägger sig.  För oss tog det ungefär en månad att ta bort nattamningen på detta sätt.
    Ta sedan bort de övriga amnings tillfällena ett i taget genom att ge honom maten direkt istället. Låt det vara något hanälskar att äta just vid det tillfället du tar bort amningen. Låt varje amningstillfälle ta ett par veckor att ta bort. Se till att hitta andra tillfällen när ni kramas och kelar så att han inte känner att han förlorar närheten. Detta har funkat kanon för oss. Var inte rädd för enstaka återfall och låt det ta tid. Lycka till.

• Mimsing

Jag gjorde tvärtom mot alla råd. Min uppfattning är att för ett så stort barn så är amning bara närhet. Inte mat. Alltså gäller det att se till att han får närhet på annat sätt, så mycket som möjligt. Att då helt neka inte bara amning utan också din närhet blir dubbelt traumatiskt. Jag erbjöd mitt barn som var knappt 2 år då vi slutade att hon fick krama tuttarna men inte amma. Jag trodde det skulle bli kris och panik, men hon nöjde sig väldigt bra med det. Hon fick sin trygghet, och tuttarna och jag försvann inte ur hennes liv.  Så för oss funkade den snälla metoden utmärkt. Det är ju en stor fördel att sluta amma ett så stort barn - de förstår ju vad man säger. (Sen kommer nästa problem att få dem att sluta krama tuttar, och det har jag ingen bra lösning på :)

• nollställd
    Lykka skrev 2011-04-20 13:47:03 följande:
    Neka! Han är stor nog att börja dricka ko-mjölk istället. Min åsikt och nu lämnar jag tråden innan alla amnings-fanatiska fl-mammor som ammar typ tonåringar kommer och skäller på mig. Ciao!

Jag ska inte skälla på dig men undrar varför i hela fridens namn barn som kan få människomjölk ska få komjölk? ?? visst är komjölk perfekt för  kossornas barn men rakt då inget jag särskilt gärna vill ge mina barn istället för människomjölk när de är så små - i onödan. Yoghurt, glass, det som finns i mat osv men inte att bälga i sig till maten eller på natten .

Ts. när du vill sluta går det bra. Han är stor nog att klara att nekas. Vi har slutat med flaska i den åldern och det har gått bra efter en eller två nätter. Man finns ju där för dem. Bröstet har åkte tidgare (tyvärr) och det har också gått med tröst och uthållighet och då har det ju varit frågan om ettåringar! Nu har du ett större barn som kan förstå situationen bättre när ni talar med honom om att det är slut .

• nollställd
    Mimsing skrev 2011-04-22 08:03:11 följande:
    Jag gjorde tvärtom mot alla råd. Min uppfattning är att för ett så stort barn så är amning bara närhet. Inte mat. Alltså gäller det att se till att han får närhet på annat sätt, så mycket som möjligt. Att då helt neka inte bara amning utan också din närhet blir dubbelt traumatiskt. Jag erbjöd mitt barn som var knappt 2 år då vi slutade att hon fick krama tuttarna men inte amma. Jag trodde det skulle bli kris och panik, men hon nöjde sig väldigt bra med det. Hon fick sin trygghet, och tuttarna och jag försvann inte ur hennes liv.  Så för oss funkade den snälla metoden utmärkt. Det är ju en stor fördel att sluta amma ett så stort barn - de förstår ju vad man säger. (Sen kommer nästa problem att få dem att sluta krama tuttar, och det har jag ingen bra lösning på :)
    Den var söt .
  • Dr Mupp

Jag har avslutat amningen på mina villkor på två större barn och det utan tårar och panik trots att de gärna ville sluta. Här kommer mina tips som fungerat för mina barn.

Fortsätt att sova med barnet, fortsätt att ge närhet, men förklara att på natten så behöver brösten också få sova. Sov sen med BH och tajt tröja så han inte kan komma åt att amma. Ge vatten om han blir törstig. Krama, gosa och bär om han bli ledsen. Och tänk på att det är ok om han blir ledsen, det är ju trots allt jättejobbigt för honom att inte få amma.
    Fortsätt gärna att amma på dagen en period till. Du kan tex ha kvar morgon och kvällsamning så att avslutet inte blir så abrupt. Med tiden kan du sen fasa bort amningen på dagen, det brukar fungera enklast genom att helt enkelt avleda och sen en dag kommer han inte att be om bröstet mer.

• Cocco
    Du menar det är bättra med en artfrämmande mjölk?  Jag är inte amningsfanatisk men itycker inte det krävs så mycket för att förstå att komjölk är anpassad efter kalvar och bröstmjölk efter människobarn.

Vad det gäller avslutningen så gjorde vi lite som tjabba. Lite tårar var det allt när pappa tröstade på natten men vi fortsatte ge mat på natten ett tag till eftersom vår L faktiskt var hungrig på natten. Två månader tog det och sen slutade han be om bröstet. Lite synd för jag hade gärna fortsatt amma dagtid ett tag till men då hade flaskan slagit ut amnignen.
    Leo fick/får havremjölk på flaska men tål de komjölk så är ju ersättning det bästa om de fortfarande är lite hungriga på natten.
  • Tow2Mater
    Cocco skrev 2011-04-23 08:57:46 följande:
    Du menar det är bättra med en artfrämmande mjölk?  Jag är inte amningsfanatisk men itycker inte det krävs så mycket för att förstå att komjölk är anpassad efter kalvar och bröstmjölk efter människobarn.
    Vid 2 års ålder behover de inte mjolken som huvudsaklig näringskälla; man ger komjolk främst for kalciumets skull.
  • Farfalla
    "stor nog" der beror ju på om barnet tål den sortens mjölk!!
    Tow2Mater skrev 2011-04-27 02:11:57 följande:
    Vid 2 års ålder behover de inte mjolken som huvudsaklig näringskälla; man ger komjolk främst for kalciumets skull.
     Det kan dom få i sig samtidigt dom ammar. Det ena behöver ju inte utesluta det andra!

Har inga råd till dig ts, men jag tror på att man måste ha bestämt sig själv att det får vara bra, och sluta tvärt på natten. Sen om du vill fortsätta morgon, dag, kvälls amma så tror jag att du inte bör göra det i sovrummet... Jag tror att barnet lättare kan fokusera på att sova gör man i sovrummet, och ja äta får la bli i dom andra rummen ;) Men det är ju bara min tanke. Jag ammar fortfarande min dotter på 15månader och förstår hur du tänker, överväger själv att ta bort nattmålen för en bättre sömn för oss båda. Men just nu är hon i en extremtmammig period så vi avvaktar lite till iaf :) Lycka till! 
  • Suneboll
    Dr Mupp skrev 2011-04-23 08:39:03 följande:
    Jag har avslutat amningen på mina villkor på två större barn och det utan tårar och panik trots att de gärna ville sluta. Här kommer mina tips som fungerat för mina barn.

Fortsätt att sova med barnet, fortsätt att ge närhet, men förklara att på natten så behöver brösten också få sova. Sov sen med BH och tajt tröja så han inte kan komma åt att amma. Ge vatten om han blir törstig. Krama, gosa och bär om han bli ledsen. Och tänk på att det är ok om han blir ledsen, det är ju trots allt jättejobbigt för honom att inte få amma.
    Fortsätt gärna att amma på dagen en period till. Du kan tex ha kvar morgon och kvällsamning så att avslutet inte blir så abrupt. Med tiden kan du sen fasa bort amningen på dagen, det brukar fungera enklast genom att helt enkelt avleda och sen en dag kommer han inte att be om bröstet mer.
    Vi har oxå slutat amma helt utan gråt o skrik...vid 2 år 10 mån o vid 2 år 4 mån.

Slutat nattamma vid 18 mån o vid ca 2år......pratade igenom med barnet om att tutten och barnet ska sova på natten, sedan har pappan fått ta dem när de vaknat o jag har låtsats sova. De har gnällt lite men han  har lugnt förklaart att tutten o mamma sover....sjungit el nått annat som barnet velat istället. Till sist har nattamningen fasats ut.
    På dagen har jag villat bort, sett till att barnet varit mätt o ej törstigt, vilket gjort att de varit mindre benägna att fråga efter bröstet......till sist har de frågat mindre o mindre. Kvällsamningen likadant, ibland har jag ju varit borta om kvällarna så det har inte blivit varje kväll. När man trappar ner så sinar ju mjölken o sen blir det automatiskt att barnet blir mindre intresserat pga det o sen till slut så kan man säga att tuttemjölken är slut o att tutten är trött :0) 
  • Pistou

Jag och dottern avslutade amningen för ett par månader sedan när hon var lite över 2 år. Hon hade nästan helt slutat med amningen på dagtid, men vaknade upp till 3 gånger varje natt för att somna om genom att ammas.

Jag började med att göra nattamningen lite obekväm för henne.
    När hon vaknade mitt i natten liggammade vi t.ex. inte, utan jag envisades med att vi skulle sitta upp (vissa gånger stod jag t.o.m. på knäna så att hon var tvungen att stå upp Lite drastiskt kanske, men väldigt effektivt och jobbigt för en trött liten en). Jag brukade också säga att det endast fick bli en kort snabbis, och så jag räknade till tjugo (vilket senare blev tio), och sedan fick hon lägga sig ner igen. Samtidigt sa jag att om hon verkligen var törstig så kunde hon få vatten i en nappflaska. Det tog ett par veckor (och endel tårar), men sedan accepterade hon att mjölken hade "tagit slut" och att det bara fanns vatten att dricka på natten.

Av naturliga skäl sover dottern betydligt bättre nu sedan vi slutade med nattamningen och det känns jätteskönt för både mig och maken. Nu den kommande veckan ska vi flytta till hus och dottern ska få eget rum, men samtidigt ska vi ställa in en våningssäng i storebrors rum, så de kommer att få dela rum om de föredrar det. Det känns aldeles lagom att hon får egen säng nu, inte minst med tanke på att det kommer ett litet syskon i oktober!

Det är jättejobbigt med tårar och skrik mitt i natten när man försöker sluta nattamma. Men jag lovar, det blir mycket bättre med nattsömnen efter avslutad amning.
    Lycka till!

People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Hur ska jag sluta amma en 2 åring?