• Blå mosaik
    Äldre 20 Apr 15:09
    1394 visningar
    6 svar
    6
    1394

    Vill ha en Kevin igen.... Men omöjligt

    Hej!

    Min kanin Kevin som vi förlorade för 10 år sedan var helt otrolig! 
    Han var verkligen "one of a kind" !

    Han satt aldrig i bur och var supertam. Kom och mötte en i dörren då man kom hem. Sov i forändan på vår säng hela natten och gick aldrig upp före vi gjorde. Gick lös ute och kom när man ropade på honom - vi gick långa promenader med vår hund och honom -utan koppel! Han hoppade själv upp i ditt knä och krävde att bli klappad. Han var totalt orädd för allt och alla. Gillade att bada(!).

    Jag fick honom då jag bodde i Grekland och har efteråt förstått att han blev tagen alldeles för tidigt från sin mamma. De sa att han var 8 veckor gammal men han kan inte varit äldre än 5. han var en väldigt stor kanin med holländarteckning men såg som en korsning mellan vädur och belgisk jätte. Ett öra stod upp och ett låg ned.

    Vi har haft många kaniner sen dess men aldrig kommit i närheten av att få en sån kanin igen.
    Var han så speciell för att han tagits för tidigt från sin mamma?
    Har någon annan erfarenhet av extremt tama kaniner? Berätta! 

  • Svar på tråden Vill ha en Kevin igen.... Men omöjligt
  • BönaWö­na
    Äldre 20 Apr 15:34
    #1

    Jag har erfarenhet av Svan.

    Förlåt, men jag kunde inte låta bli att dra parallellen

  • Blå mosaik
    Äldre 20 Apr 15:42
    #2

    Svan?

  • Ingvar­Isbjor­n
    Äldre 20 Apr 16:35
    #3

    Tråden om Svan var en trolltråd för ett tag sedan på FL, som blev väldigt populär och faktiskt var hysteriskt rolig Skrattande

    Jag har tyvärr aldrig haft turen att stöta på en så mysig kanin, både den jag hade som barn ochden vi har nu är lite egna av sig - men självklart älskar jag dem ändå!

    Däremot var jag jourhem åt en helt underbar katt som jag aldrig kommer att glömma. Han var stor som en hund, jättelurvig och en riktig nallebjörn som älskade att bli buren runt i famnen och "svarade" alltid om man sade något. Har aldrig träffat en så underbar katt någonsin, varken innan eller efter det, och jag saknar honom faktiskt massvis. Tyvärr var vi bara jourhem åt honom några månader, och kunde inte adoptera honom.

  • BönaWö­na
    Äldre 21 Apr 08:07
    #4
    Blå mosaik skrev 2011-04-20 15:42:13 följande:
    Svan?
    www.familjeliv.se/Forum-23-82/m31791592-16.html
  • Äldre 30 Apr 14:07
    #5

    ja vissa kaniner blir otroligt speciella <3
    men jag tror absolut inte att det är för att de tas tidigt från mamman. Köp inte kaniner som är yngre än 8 veckor. Kaniner är som mest känsliga i magen när de är 5-7 veckor, och de har dessutom ett större behov av mamma o syskon under denna period.
    Det är lätt hänt att de blir sjuka om de tas ifrån mamman tidigare. och så ställer inte kaniners magar om sig på fast föda helt förrän de är 6 veckor.

    Jag har haft många extremt tama. Men ingen är ju tyvärr den andra lik, så man bör ju inte jämföra (men det är svårt, jag vet!).
    Mitt tips om ni ska köpa en ny är att gå till en uppfödare. Försök hitta någon vars föräldrar är väldigt sociala och trevliga. En aggressiv kanin kanske inte i första hand ger supertrevliga avkommor....

    sen är det bara att jobba med den och ha tålamod :)

    Kanske ta en kanin på foder, och se om det är kaninen för er? :)

  • Lilia
    Äldre 2 May 22:37
    #6

    Jag har en sådan kanin nu, Smulan heter hon. Hon skuttar fritt i lägenheten, man kan lägga henne på rygg om man vill och klappa henne på magen som en hund, hon tycker det är helt okej. Hon kommer då man ropar och man kan säga åt henne att hoppa in i buren.

    Vi ska avliva henne imorgon. =( Hon är elva år gammal och har en tumör under magen, vi opererade bort en tumör för ungefär ett år sedan, men nu har den spridit sig. Hon har dessutom starr och lite problem med luftrören. Hon börjar få ont och jag vill inte se henne lida. Vi bestämde oss för att inte operera igen, dels pga hennes ålder, dels för att jag såg hurlång återhämtningsprocessen var förra gången och jag vill inte utsätta henne för det igen. Hon är så gammal nu och det bästa är om hon somnar in med värdigheten i behåll. Men jag kommer sakna henne så mycket.

Svar på tråden Vill ha en Kevin igen.... Men omöjligt