• Chardonnay74

Tremånaderskolik?

Är så glad! Vår lille guldklimp har gått från att ha varit en väldigt krävande (skrikig) bebis till en riktig liten solstråle. Visst skriker han fortfarande, men inte på samma hysteriska och långvariga sätt som tidigare. Kan det vara den magiska tremånadersgränsen? Kommer det goda humöret hålla i sig?! Har ni andra någon erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Tremånaderskolik?
  • ljusrosa

Är han tre månader nu? VÅran tös skrek från 2-4 månader sedan tog det slut. Allt blev annorlunda, man vågade vara ute bland folk utan att vara rädd för att behöva vända hem igen eller få sura kommentarer om vad hon skriker.

• Chardonnay74

Ja, han är tre månader och två veckor - och han har varit mindre skrikig i nästan en vecka nu. Tidigare var jag stressad varje gång jag skulle ut och träffa folk (han skrek alltid som mest hysteriskt när vi träffade mammagruppen... där satt alla tysta snälla bebisar och så min lille plutt som bara skrek och skrek - han grät elefanttårar och blev röd som en tomat). Fick ofta kommentarer "är han hungrig?", "är han trött?", "Vad gör du med honom?" (sagt på skämt, men hur kul på en skala är det att höra sånt?), "prova si, prova så..." Dessa kommentarer är ju bara sååå tröttsamma! Visserligen vill folk bara hjälpa till, men det blir så fel. Ser nu fram emot en ljusare framtid

• Williamoliten

gud vad skönt för dig! jag har haft jätte tur med min son men jag vet folk som haft barn med kolik och vilket helvete de haft! Det borde tas fram en mirakel medicin mot kolik, det är ju hemskt att små barn ska få ha så ont och för föräldrarna som känner sig hjälplösa. Tiden går för fort för att barn ska ha kolik, det är ju tre helt underbara första månader med sitt barn som man ska njuta av, inte vara olycklig och vara nervös för att gå ut.

• Chardonnay74

Ja, men visst är det tur att man är skapt på så sätt att även om ens bebis skriker mycket så tycker man ändå att man har världens absolut sötaste och goaste lille bebis! Bvc har inte sagt att det är kolik men jag tror att det har varit det och att det nu har gått över. Livet leker! Men håller med - det är stor skillnad i "svårighetsgrad" att ha en skrikig alt. lugn bebis. Vi kolikmammor är värda tapperhetsmedaljer! För visst är det mycket mysigare med en glad och jollrig bebbe!

• kana

Min dotter hade kolik, mellan 3-4 mån började det att avta...idag är hon världens goaste (alltid glad) och harmoniska barn.
    Så det är nog 3 mån gränsen din bebis har nått nu....grattis!

• BlueBlue

Min Elin hade kolik (tror vi i alla fall) och skrek/gnällde/vred sig m.m varje kväll efter kl 17. Ibland även på dagarna. Vi bytte till mjölkfri ersättning och vi har en helt ny bebis här hemma! Hon är nu 2 månader. Visst kan hon fortfarande vara lite ledsen på kvällarna men det är knappt något skrik alls=)

Svar på tråden Tremånaderskolik?