• annasara

Hur farligt är nässpray när man är gravid?

Är gravid i v.37 och enligt min bm är det ok att använda nässpray, även den med menthol i, där det står på bipacksedeln att man ska undvika menthol när man är gravid (undrar varför?)
    Enligt min vän var det bara några få år sedan som man rekommenderade gravida att undvika nässpray. Undrar varför.
    Är så täppt i näsan att jag inte får ordentligt med luft! Någon som vet om, och varför nässpray skulle kunna vara skadligt? 

• Svar på tråden Hur farligt är nässpray när man är gravid?
  • Nica01

Det är skillnad på nässpray och nässpray. Men om du menar nässpray men kortison i så är det väl helt enkelt så att man inte kan utesluta att det är farligt för fotret och därför avråder från det. Det är inte etiskt försvarbart att göra tester för att se om det skadar fostret så det kommer aldrig komma ett svar på det.

Sedan är det ju så att man kan utveckla ett beroende av nässpray om man långtidsanvänder den vilket lätt blir fallet när man är gravid så det är väl också en anledning till att det inte är rekommenderat.

Mentol kan öka blödningsrisken men det torde vara försumbart om du inte tänkte dricka ett par liter nässpray om dagen.

Har du testat renässans (bara saltlösning ) nässpray? Funkade på min graviditetstäppa men hört att många tyckte att den var värdelös.

• bebinsmamma

Jag har blivit helt beroende av nezeril tyvärr, började med att bara behöva ett spray innan läggdags för det var då täppan kändes, men nu är jag uppe i konstant användande och tänker "jag får ha använjning när lillan är född".

Har inte hört ett dugg om att det skulle vara farligare för gravida än någon annan?
    Sen ska man ju självklart inte göra som jag och bli beroende - men det finns tillräckligt med gravidkrämpor ändå, nästäppan parerar jag gärna med beroendet... Det blir ett senare problem :p

• Broadway

Har använt Mentolsparay under alla mina 3 graviditeter. Enligt min läkare är det för att undvika beroendet man inte ska använda sprayen och jag har fått ok att använda den under graviditeten. Mina 2 första barn är det inget fel på så jag oroar mig inte denna graviditet heller! Kan tillägga att jag använt den under hela graviditeten, dagligen....

• bebinsmamma
    Broadway skrev 2011-04-20 19:24:01 följande:
    Har använt Mentolsparay under alla mina 3 graviditeter. Enligt min läkare är det för att undvika beroendet man inte ska använda sprayen och jag har fått ok att använda den under graviditeten. Mina 2 första barn är det inget fel på så jag oroar mig inte denna graviditet heller! Kan tillägga att jag använt den under hela graviditeten, dagligen....
    Hur gör man för att göra sig av med beroendet efteråt..? Är det bara att "bita ihop" och ha supertäppa tills det släpper eller finns de tnåt kortisonspray att trappa ner med eller ja... hur gjorde du? För nu känner man ju att de tär inte bara gravtäppa längre, näsan svullnar ju igen när det har gått för långt tid sen sist den fix sin nässprays-fix. Näs rehab kanske?
  • Koppkaka

Puffar den här tråden, då jag använta nässpray (nasin och nezeril)  väääldigt länge under graviditeten och är lite nojig.

Under mitt hjärta nu, finns en liten du <3 BF 110822
  • Anna4

Jag har varit beroende under mina graviditeter o det har gått bra men varit jobbigt. Jag har kommit till en gräns o ledsnat på dem! Avvänjningen har varit jobbig, bara att låta bli o vara täppt. Men det har då släppt på några dagar o blivit bra! Har tror att det inte är något farligt men bra att försöka vänja sig av med :) då det är bekvämare att kunna andas utan att vara låst till en spray :)

• jennnyberg

Kan dela med mig av egen erfarenhet.....

Jag har använt det under båda mina graviditeter....för jag kunde f-n inte andas...... och den första gången visste jag inte bättre....men den andra gången sket jag i det......

Jag förstörde luftgångarna BÅDA gångerna. DUMMA MIG!!

Så här ligger det till::: När man e gravid så kan man ju som sagt få irriterande luftgångar..... o bli täppt i näsan......
    saken e den att nässpray ska man ju bara använda max 10 dagar......
    När man e gravid har man lättare för att få bihåleinflammation och luftvägsinfektion....vilket INTE e bra nånstans......
    Man förvärrar det 100 gr med att irritera med nässprayen......

Du ska träffa en doktor som skriver ut kortisonspray.....sen finns det även ett piller.....kommer inte ihåg vad det heter.... men det vidgar luftvägarna på en.....

Jag fick ju luftvägsinfektion och fick behandla det i ca 2 månader...... feber...andnings svårigheter.....INTE att rekomendera.....

Så prata med en läkare PRONTO!!
    Innan du blir dålig!!

• Broadway

systrami: Det finns bra kortisonspray som man endast kan få på recept. Nasonex heter den och den använder jag när jag ska bli av med beroendet.

Eftersom jag mått så illa under mina graviditeter och kräkts ännu mer då jag varit täppt har jag använt mycket nässpray. Läkarna har inte haft något negativt att säga mer än att vi tar itu med det efter förlossningen. Det påverkar inte bebisen på något sätt.

Själv har jag problem med nässlemhinnorna som inte har med nässprayen att göra, så för mig blir det operation efter förlossningen!

Rinexintabletter kan också vara bra mot täppan och de kan man använda under graviditeten. De finns dock bara på recept.

• infragilis

Inte alls, men man blir snart beroende av den om man använder ofta, gravid eller ej. Och under grav. är man ofta täppt längre perioder.

Svar på tråden Hur farligt är nässpray när man är gravid?