• krabbelur

    Reseförsäkring och föräldrapenning

    Vi är snart på väg att hämta lillasyster i Taiwan och letar efter försäkringsalternativ. Efter att hon lämnar Taiwan är hon annars helt oförsäkrad så en reseförsäkring behöver vi åtminstone. Europeisk har jag förstått erbjuder en sådan , men då måste övriga familjen också försäkras vilket i vårt fall inte alls behövs. Har någon tips?

    Hur fungerar det med föräldrapenningen? Måste man ha fått barnets sista siffror för att kunna få ut föräldrapenning?

    Tacksam för input!

  • Svar på tråden Reseförsäkring och föräldrapenning
  • Mandarinmamma

    Vi använde oss av Gefverts när vi försäkrade vår dotter som också är från Taiwan Försäkringen gällde från att vi lämnade landet tills att hon fått sina sista fyra siffror härhemma om jag inte minns fel.

    Det där med föräldrapenning har jag helt förträngt eftersom det strulade jättemycket för oss i början. Vi följde försäkringskassans instruktioner som vi hade fått tidigare till punkt och pricka, men fick ändå göra om alltihopa ett par gånger eftersom våra inskickade papper inte kommit fram/registrerats.

    Lycka till med allt!

  • Maisie

    Vår dotter var om jag minns rätt försäkrad via AC. Numera är de dessutom försäkrade 1 eller 2 år efter hemkomst om jag har fattat det rätt.

  • fabbemam

    Va roligt att höra!
    Du har rätt till föräldrapenning från den dag du får barnet i din vård i Taiwan, när du får pengarna är en helt annan sak... Försäkringskassan är känd för att strula med bio- föräldrar och vi har märkt att det är ännu värre vid en adoption. Jag pratade med dem senast idag och blev bara ännu argare!

    Via AC har barnet en försäkring när ni är på resande fot via Europeiska och när ni komer hem hos någon annan. Vi har en villahem försäkring genom Länsförsäkringar och de skrev innan vi åkte in lillebror som en medlem i familjen från den dag vi skulle få honom och då skulle även han omfattas av vår Tur o returförsäkring vi har hos dem. Någon trodde inte att det skuille funka efter som han inte hade något personnummer så det måste nog kollas noga om man inte har någon alls via adoptionsorganisationen.

    Lycka till!
    Fabbemam

  • krabbelur

    Vi adopterar via BFA så någon försäkring via adoptionsorganisationen har vi inte. Tack för tipsen om Gefverts och att kolla alternativet med hemförsäkringen. Vi har trygg-hansa så det kanske inte är lika smidigt som med LF. Vi får kolla helt enkelt!

  • Pendo

    Facket (i mitt fall lärarförsäkringar) försäkrar barn utan läkarintyg vilket betyder att barnen kan vara försäkrade från Arlanda men då kanske det blir ett glapp under resan förstås. Föräldraförsäkringen fungerade för oss i Kenya i nio månader utan en enda sista siffra. Jag fick anmäla att vi fått henne i vår vård innan vi reste med ett uppskattat datum. Det fungerader utmärkt =) ibland ska man ha tur också.

    Lycka till!!!

  • Emeli

    Vad säger de på BFA? Eftersom de barn som adopteras genom dem inte är försäkrade måste frågan ha kommit upp många gånger. Vilka råd ger de er? Hur brukar deras adoptanter göra?

  • Pulkåkarn

    Krabbelur, jag minns inte om ni är med på Taiwanlistan? Där har försäkringsfrågan gått hett i ett par omgångar. Hur man löst det verkar skifta så det vore nog bäst att få info från de som rest nyligen. Vissa har fått OK från sitt hemförsäkringsbolag att inkludera barnet från det att de fick det. Vi har Salus Ansvar och de inkluderar barnet i hemförsäkringen från det att man kliver över tullen på Arlanda. I Taiwan har barnen sjukvård gratis och väl hemma i Sverige så täcks barnet av svensk sjukvårdsförsäkring men under resan hem behöver man extra försäkring. Det kan kosta väldigt olika mycket. Jag tror vi har lägsta noteringen med den Taiwanesiska reseförsäkring som vi lyckades teckna i Taiwan. 37 kr för ett dygn !! Skulle kunna täcka intensivvårdskostnader i Bangkok och ev nödlandningskostnader bla. Sedan vet jag de som betalt flera tusen... Vår försäkring fick vi hjälp med av vänner i Taiwan eftersom alla papper var på Mandarin. Jag har uttryckt till Bfa att jag tycker de tillsammans med barnhemmet borde fixa att alla barn får en sådan försäkring för hemresan men inget har hänt. Kanske kan vi ta upp det på sommarträffen? Det hjälper ju dock inte er.

    Kom ihåg att anmäla till försäkringskassan när ni fått barnet så har ni rätt till föräldrapenning. Kom speciellt ihåg att pappan (eller mamman) måste anmäla separat tror jag för att få rätt till de 10 "pappadagarna". Om ni träffar barnet innan ni "får" det så kan man ta föräldraledigt för den dagen också om man är i behov av att spara semesterdagar. Kravet är att man är hos sitt barn merparten av dagen.

Svar på tråden Reseförsäkring och föräldrapenning