• Angels

    Chinchilla - hur luktar dem?

    Hur ska en chinchilla lukta? Okej, jag vet, konstig fråga, men mina jag köpte igår luktar lite illa. Brukar de lukta lite illa?

  • Svar på tråden Chinchilla - hur luktar dem?
  • Pfyrix

    friska chillor ska inte lukta nått speciellt.

    hur luktar det?

    hur ser dom ut i päls, ansikte och rumpan?

  • allmänt

    Min kusin hade chinchillor, hon sa att deras kiss luktar förvånansvärt illa och starkt, så man måste städa buren oftare än man tror.

  • Pfyrix
    allmänt skrev 2011-04-21 17:39:49 följande:
    Min kusin hade chinchillor, hon sa att deras kiss luktar förvånansvärt illa och starkt, så man måste städa buren oftare än man tror.
    beror på vad man har för bur ,strö och hur man sköter dom..

    jag är fd uppfödare (slutade  för 1 år sen) och har haft mina i köket och det har aldrig luktat trots 8 könsmogna hanar.
  • allmänt
    Pfyrix skrev 2011-04-21 17:42:51 följande:
    beror på vad man har för bur ,strö och hur man sköter dom..

    jag är fd uppfödare (slutade  för 1 år sen) och har haft mina i köket och det har aldrig luktat trots 8 könsmogna hanar.
    Åhå! Ja då gjorde väl min kusse fel nåntans på vägen då :) Av ren nyfikenhet, hur ofta skall man byta i buren?
  • Pfyrix
    allmänt skrev 2011-04-21 17:50:15 följande:
    Åhå! Ja då gjorde väl min kusse fel nåntans på vägen då :) Av ren nyfikenhet, hur ofta skall man byta i buren?
    har man 1 chinchilla och bur med tjockt lager burspån så 1 gång iveckan bör man ta ut allt spån och har man en som kissar på samma ställe så kan man behöva ta bort kisshörnet oftare.

    haft såna som haft en kiss-toa och således varit väldigt renliga och lättstädade till riktiga smutsgrisar :)
  • allmänt
    Pfyrix skrev 2011-04-21 17:56:05 följande:
    har man 1 chinchilla och bur med tjockt lager burspån så 1 gång iveckan bör man ta ut allt spån och har man en som kissar på samma ställe så kan man behöva ta bort kisshörnet oftare.

    haft såna som haft en kiss-toa och således varit väldigt renliga och lättstädade till riktiga smutsgrisar :)
    Jaha! Jag föreställde mig typ varannan, var tredje dag. Men det kanske man löser med mer spån då. Tack tack
  • Pfyrix
    allmänt skrev 2011-04-21 17:59:04 följande:
    Jaha! Jag föreställde mig typ varannan, var tredje dag. Men det kanske man löser med mer spån då. Tack tack
    ja med tjockt lager menar jag typ 7-8 cm minst :)

    men sen måste man se till att chillan får bra sand i sitt bad, bra pellets och bra hö. sparsamt med godis. sköter man alla bitar så har man en fin, fluffig och luktfri chilla :)
  • Angels

    Som sagt, köpte mina i tisdags och ja då, tänker ställa in buren i duschen och sanera den väl! Funderar dock på en annan sak. Hur mycket hår har de på öronen? Den ena har nästan inget hår alls, men tittar man på bilder på nätet så ser det ut som om de har betydligt mer. Är det normalt att de bara har små fjun på öronen?

  • Pfyrix

    öronhår är nog mer ovanligt än vanligt ;) Så det är inget att oroa sig för om det finns lite eller inget hår. :D
    Om det är trähyllor i buren och de kissat mycket på dom kan man behöva byta dom för att det itne ska lukta.
    Antar att det är en gallerbur när du skriver duschen? Ta lite ättiksprit (blanda ut med vatten) och torka buren botten och galler med så försvinner lite lukt den vägen också.

    Har dom rosa öron kan dom få brun fläckar på öronen (detta gäller om dom är bruna, beiga eller vissa varianter av vit) det är som våra fräcknar :)

  • Angels

    Tack! Känns bra och lugnande! Buren är i metall och i övrigt plast. Ska ta och spraya buren men ättiksprit. Tack för tipset.

Svar på tråden Chinchilla - hur luktar dem?