• Anonym (Besviken.)

    Om jag vägrar utredning av soc vad händer da?

    Som rubriken säger... jag har fatt ett papper om anmälan och utredningsplan och i slutet skulle jag skriva under om jag godtog att utredning görs. Om jag skriver att jag inte godkänner vad kan de göra da?? Kan de välja att bara ta dottern da? 

    Tycker anmälan saknar grund totalt ju, men jag har inget o dölja men jag orkar inte med att de ska göra nan jävla utredning ang det anmälan gällde för det är idiotiskt!! 

  • Svar på tråden Om jag vägrar utredning av soc vad händer da?
  • Anonym (soc.)

    Fast utredningsplanen ska ju göras tillsammans med dig? Har du inte blivit kontaktad? Om du vägrar medverka i utredningen, så kommer man att utreda ändå, men oron omkring din familj kommer att förstärkas. Det ska dock mycket till för att man ska "ta barn" En utredning handlar om att kunna klargöra om det finns någon stödbehov i familjen och sedan kunna erbjuda frivilliga insatser och frivilligt stöd i 99% av fallen, det handlar inte om att man ska "ta barn" Är det en utredning enligt SoL eller LVU? I vilket fall som helst så rekomenderar jag att du samarbetar, då blir det fortare ur världen om det inte finns nåt att oroa sig för. Förstår att det inte alls är roligt att bli "utredd" men det behöver inte bli en större grej av det heller. SAMARBETA!

  • Anonym (soc.)
    Dr Mupp skrev 2011-04-20 20:15:12 följande:
    Ja om du vägrar att samarbeta kommer de tolkas som att du har nått att dölja och kommer att göra ett akut omhändertagande. Att inte samarbeta är det dummaste man kan göra.
    Det ska mer till än en motsträvig förälder för att man ska göra ett omedelbart omhändertagande, om det inte är mycket allvarliga misstankar som finns som våld mot små barn eller sexuella övergrepp typ.
  • vinterblomma

    jag skulle samarbeta om jag var du. En släkting fick en soc-anmälan på sig som var omotiverad och hon var givetvis ledsen och tyckte det var onödigt  att behöva lägga energi på. Men i efterhand tyckte hon det var skönt att få höra av en utomstående (soc) att hon agerade rätt i sitt liv. De som anmält hade nämligen under en längre tid ifrågasatt hennes liv och hur hennes barn hade det. Sånt är tärande i längden även om man tycker att man gör rätt.

    Du kommer aldrig att slippa en utredning bara för att du tycker den är onödig. Samarbeta är det  enklaste sättet.

  • Anonym (Besviken.)

    Blev anmäld för jag vände mig med förfragan till socialen ang ekonomisk hjälp, da blev jag anmäld och t.o.m misstänkt för att vara missbrukare!!!

  • Anonym (insatt)

    Det är inte så enkelt som att soc avstår utredning om du säger nej ..... be att få prata med dem om hur ett för dig bättre utredningsalternativ kan se ut istället. och en förfrågan om ekonomiskt bistånd måste ju också utredas?

  • Kit83

    Jag måste få skriva i detta. Alla säger att det är viktigt att samarbeta med soc, och det håller jag med om. Dock hjälper det i mitt fall inte att samarbeta. Har den som gjort anmälan ont uppsåt utan direkt underlag så finns det troligen en stor manipulativ sida hos den personen och då hjälper det inte hur ärlig man än är. Mitt råd är att samarbeta men ta med ett stöd, gärna juridiskt, så inget missuppfattas eller feltolkas. Ett stöd har man rätt oavsett vad soc säger!

  • Anonym (Liknande)

    Jag sitter i liknande sits, och börjar bli väldigt trött på dessa okynnesanmälningar . har en släkt som är psykiskt sjuk. Och som verkligen gått ner totalt i botten. Förlorat allt. Bott i misär. Har ett morfin beroende. Och bor nu på ett boende. Denna släkt ringer social jouren på mig. Gör massa anmälningar på mig, och påstår massa om mig, som den själv är? Fruktansvärt manipulativ. Soc startar utredning baserat på anmälningarna. Jag har ändå förklarat att personen är psykiskt sjuk? Men ändå startas utredning? Jag har bara lust att vägra gå med på allt...

  • Anonym (Varit hos Soc fyra gånger)

    Var mycket försiktig. Socialtjänsten är överbelastad, har hög personalomsättning, missnöjd personal samt en väldigt maktlysten medarbetarkultur. De saknar systematiskt eget kvalitetsarbete, de har knappt några processer, handledningar osv som de följer...

    Det kan alltså gå precis hur som helst. Vi hade tre olika handläggare i likandne återkommande ärenden och deras personligheter gjorde ärendena mycket osäkra. Värst var nån ung handläggare som nog hade förfärliga egna barndomsupplevelser.

    Vägra absolut inte att medverka, det kommer att användas mot dig. Var oerhört stillsam, lågmäld och vänligt på din vakt. Var helt professionell. Ha absolut med en lugn och sansad vän som stöd och vittne (du har rätt till det enligt Fövaltningslagen, även om Socialtjänsten kommer att protestera) om Socialtjänsten. Be vänligt att du vill dokumentera mötena med inspelning så att du kan minnas och återgå till vad som sagts.

    De brukar ta parti för den ena parten och bedöma den andra parten som olämplig/farlig osv. De bryr sig inte om att kolla (t ex hur ofta och i vilken omfatnting förekom bråk eller våld). Det blri väldigt svart eller vitt, och luras eller överdriver/ljuger ena parten så tror Socialtjänsten på detta utan att kolla särskilt mycket. Poliser t ex skulle undersöka mycket mer. Socialtjänstne bryr sig mycket om genus och verkar lite slumpmässigt falla inj i schabloner att mammor är antingen helgon eller galna, pappor är antingen goda eller farligt våldsamma. Har Socialtjänsten fått för sig detta och någon part försöker nyansera så tolkas det som att man försöker dölja saker. Blir du någonsin upprörd i ärendet (pga goda grunder) så är du omedelbart på deras svarta lista.

    Socialtjänsten fungerar inte och det finns ingen utvärdering som jag lyckats hitta om att de hjälper familjer. Tvärtom förstör de familjer.

    De pratar hela tiden om barnens bästa men verkar inte ha någon klar idé om vad detta är. De pratar ofta om att lyssna på barnen och de har en klar uppfattning att barn aldrig kan missta sig, fundera omoget eller alls kunna påverkas av en vuxen att säga saker som den vuxne tycker. Socialtjänsten ser på barn som domstolarna såg på barnvittnen under 1600-talets häxprocesser. Det är helt otroligt. Parentifiering är en skrämmande utveckling. Socilatjänsten är bland de mest inkompetenta vi har i det offentliga Sverige för närvarande, enligt min mening. Jag beklagar detta.

  • Hararochkaniner
    Kit83 skrev 2019-11-27 12:27:03 följande:

    Jag måste få skriva i detta. Alla säger att det är viktigt att samarbeta med soc, och det håller jag med om. Dock hjälper det i mitt fall inte att samarbeta. Har den som gjort anmälan ont uppsåt utan direkt underlag så finns det troligen en stor manipulativ sida hos den personen och då hjälper det inte hur ärlig man än är. Mitt råd är att samarbeta men ta med ett stöd, gärna juridiskt, så inget missuppfattas eller feltolkas. Ett stöd har man rätt oavsett vad soc säger!


    Bättre att spela in.
Svar på tråden Om jag vägrar utredning av soc vad händer da?