• Anonym (undrande)

2-åring som knappt kan gå, sitta eller äta

På förskolan där jag jobbar finns det en liten 2-årig kille som knappt kan gå (tar sig fram som någon som precis lärt sig gå, ramlar mycket utan egentlig anledning). Har fått veta att pojken lärt sig gå genom att sitta i gåstol
    Han kan knappt sitta heller. Han får pallas upp med kuddar, och stupar framåt om han sitter utan stöd.
    Han rullar bara runt maten i munnen och gör inga tuggrörelser över huvud taget.
    Som pedagog blir jag väldigt orolig, men föräldrarna ser inte problematiken. Hur vanligt är det här med den här pojken, och vad kan det bero på?

• Svar på tråden 2-åring som knappt kan gå, sitta eller äta
  • BVC Sköterskan

Hej!

Vilken tur att han har en uppmärksam pedagog!

Min uppfattning är att han helt klart ligger efter i sin motoriska utveckling. Av vilken anledning är omöjligt att bedöma i detta forum. Finns det möjlighet för dig att prata med ansvarig pedagog, som kanske kan prata enskilt med föräldrana. Poängtera gärna att ni vill att han får de stöd och den hjälp han behöver.

Förhoppningsvis kommer det fram att han är knuten till barnhäldovården-sjukvården på något sätt. Visar det sig däremot att han inte är knuten till BVC eller någon barnläkarmottagning, så är det naturligtvis viktigt att uppmuntra föräldrarna till det. Även om barnhälsovården är frivillig, så är vi skyldiga att alla barn erbjuds de förutsättningar som finns för att de skall kunna utvecklas och må bra.

Är han knuten till BVC tycker jag att ni ber om föräldranas tillåtelse att kontakta dem. Du anar inte hur värdefullt det är med informationen vi får genom förskolepersonalen, som känner barnen och träffar dem dagligen.
    Dessutom sker det ingen naturlig kontakt från att barnet är 18 m tills de fyller tre år. Därför är vi (BVC) väldigt beroende av er (förskolorna) just under småbarnsåren, då det egentligen händer mycket  i barnets utveckling som även kan få konsekvenser för framtiden.

Det är naturligvis bäst om ni kan få föräldrarna att samarbeta med er. Är de helt oförstående och inte vill samarbeta på något sätt, kan det dock krävas att ni på förskolan gör en anmälan om vårdbehov. Detta är jag säker på att er chef har erfarenhet av.

MVH Christine

Svar på tråden 2-åring som knappt kan gå, sitta eller äta