• Lotusblomma

JAK medlemsbank?

Någon som lånat pengar där o som kan berätta om ni är nöjda eller inte och hur det fungerar?
    Funderar på ett lån där då jag tyckte själva tanken utan ränta o vinst verkar bra men vet inte om jag hundra fattar hur det fungerar, risk för att tas som trög men denna tid på dygnet är jag som sirap

• Svar på tråden JAK medlemsbank?
  • Waldo

Ett lån i JAK fungeerar så att du betalar in samma summa som du lånar

Alltså säga att du lånar 100 000:-
    Och varje månad betalar du av detta belopp med 1000:-
    Det innebär att du har en lånekostnad på 2000:-. Men vid låenperiodensslut har du också 100 000:- sparade och plocka ut rätt i handen

• Mouch
    Waldo skrev 2011-04-21 10:39:05 följande:
    Ett lån i JAK fungeerar så att du betalar in samma summa som du lånar

Alltså säga att du lånar 100 000:-
    Och varje månad betalar du av detta belopp med 1000:-
    Det innebär att du har en lånekostnad på 2000:-. Men vid låenperiodensslut har du också 100 000:- sparade och plocka ut rätt i handen
    Waldo, kan du förtydliga lite? Jag hängde inte riktigt med. Varför blir kostnaden 2 000 kr per månad?

Jag testade låneberäkningen (med säkerhet) på deras hemsidan och fyllde i ett lån på 100 000 kr på 20 år. Då står det att månadskostnaden blir 1081 kr. Man betalar 30 259 kr i ränta under perioden, motsvarande 3,06%, och det avgår en låneinsats på 6 000 kr.

• skorpionen80

Kan ju funka om man problem med att spara ihop pengar. Annars sparar jag hellre och får lite ränta på pengarna, den effektiva räntan var ju inte superlåg här heller...

• Waldo
    Mouch skrev 2011-04-21 11:25:06 följande:
    Waldo, kan du förtydliga lite? Jag hängde inte riktigt med. Varför blir kostnaden 2 000 kr per månad?

Jag testade låneberäkningen (med säkerhet) på deras hemsidan och fyllde i ett lån på 100 000 kr på 20 år. Då står det att månadskostnaden blir 1081 kr. Man betalar 30 259 kr i ränta under perioden, motsvarande 3,06%, och det avgår en låneinsats på 6 000 kr.

Det var inte meningen att du skulle tolka mig boksavligt utan för att belysa hur det fugerar

I en bank räcker det att du amorterar och betalar ränta, här måste du även betala en avgift varje månad
    Skillnaden är att denna avgiften blir som ett "sparande" (dock utan ränta) som du får tillbaka efter låneperiodens slut
  • Lotusblomma

Ja är ju en riktigt bra tanke med sparandet. Det får ju igång folk att tänka längre...
    Jag ska allt ta o ringa denna bank o prata med de om ett lån. Känns mycket bättre o låna o spara än låna o bet ränta till nån storbank...

• Sar

JAK fungerar ju som bäst när det är väldigt höga låneräntor på de "traditionella" bankerna. När låneräntorna är låga så är det antagligen mer fördelaktigt att låna på en sådan bank än på JAK. "Tvångssparandet" fungerar ju utmärkt när man tar mindre lån, ska man låna några hundra tusen så blir det ju väldigt kännbart varje månad.

• Madick

Jag förstår inte meningen med att betala en avgift på 4,5% (blankolånens kostnad) som jag inte får tillbaka något av, utan det är skattade pengar jag betalar, och sen låna ut pengar gratis.

Avgiften motsvarar en utlåningsränta på 6,7% och sen ska du binda upp ditt sparkapital och tappar säg 2,5% ränta in.

Never ever.

• Medusan

Puffar lite, vi överväger att använda oss av JAK i framtida husköp...

Svar på tråden JAK medlemsbank?