• Anonym (Frustrerad)

Bostadsuppskov, sjukt mycket pengar för ingenting...

Jag gjorde en vinst på ca 500 000 på en bostadsrättsförsäljning för 3,5 år sedan. Dessa pengar har jag aldrig haft eftersom de gått till insats för en ny bostad som ökat i värde.  Varje år betalar jag ca 8500 kr i det som kallas bostadsupskov, 1,67% på hela vinsten! Alltså inte bara på det jag är skyldig staten (dvs 30%) och som är det egentliga uppskovet, utan på mina egna pengar också (resterande 70%).

Tycker det är helt sjukt. Mest för Pga att bostadspriserna gått upp, så är det ju heller ingen "vinst" man gjort utan det handlar om inflation på bostadspriser.

Vad tycker ni? Har ni gjort uppskov eller betalade ni skatten?

• Svar på tråden Bostadsuppskov, sjukt mycket pengar för ingenting...
  • Anonym

Fast du betalar inte 8500 i skatt på ett uppskov på 500 000 kr.

Skatten du får betala är 30% av 8500, dvs ca 2500

Sedan tycker jag också att skatten är urtrist, speciellt med tanke på att de införde regeln retroaktivt, dvs att jag hade uppskovet före de hittade på den nya regeln... så ja, jag betalar den.

• Anonym (Fia)

Skatten är väl 22% inte 30? Jag trodde uppskovsräntan var bara på skatten, Inte hela beloppen. Jag har valt uppskov.

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym skrev 2011-04-20 22:27:22 följande:
    Fast du betalar inte 8500 i skatt på ett uppskov på 500 000 kr.

Skatten du får betala är 30% av 8500, dvs ca 2500

Sedan tycker jag också att skatten är urtrist, speciellt med tanke på att de införde regeln retroaktivt, dvs att jag hade uppskovet före de hittade på den nya regeln... så ja, jag betalar den.
    Ja, jag ser det nu på deklarationen, de 8500 räknas som inkomst som ska beskattas. Hur som helst så är det ju ingen inkomst i alla fall, då det inte (som tidigare) handlar om reavinst, alltså då vinsten realiseras i reda pengar.

Ja det är urtrist och den straffskatten hänger ju med i evighet, eller tills du betalar skatten. Är det någon som vet om det totala beloppet man betalat in genom åren dras av då skatten betalas?
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2011-04-20 22:40:40 följande:
    Ja det är urtrist och den straffskatten hänger ju med i evighet, eller tills du betalar skatten. Är det någon som vet om det totala beloppet man betalat in genom åren dras av då skatten betalas?
    Klart den inte gör. Det är inte alls nån straffskatt. Klart man ska betala skatt när man gör vinst.
  • Anonym (Fia)

Var får du 1,67% ifrån. Trodde det var 0,5% av vinsten eller 2,27% av vinstskatten. Är jag helt ute och cyklar?

• Anonym (1 miljon)

Jag förstår inte riktigt, kan någon hjälpa mig att räkna ut reavinstskatt på 1 miljon tex.

(22%) (om man inte sålt samma år som man köpte) 

0,5 % Hur mycket betalar man då per år?

• MsM84
    Anonym (1 miljon) skrev 2011-04-21 06:24:24 följande:
    Jag förstår inte riktigt, kan någon hjälpa mig att räkna ut reavinstskatt på 1 miljon tex.

Om du sålt en villa t ex med en vinst på 1 miljon så blir skatten 220 000 kr. Köper du en ny bostad som uppfyller kraven för uppskov kan du 
    1 - begära uppskov och lägga in 1 miljon kontant. Du kommer då få betala uppskov om 1 miljon*0,5%=5000 kr/år
    2 - betala in skatten om 220 000 kr, lägga in 780 000 kr kontant och låna upp resterande 220 000 kr.  Säg att räntan är 5% ->11000 kr i ränta minus ränteavdraget, faktisk kostnad 7700 kr/år. 

Detta är en uppskattning från min sida och hur jag har förstått det, är ingen expert på uppskov så det kan finnas något fel.  
  • Anonym (Fia)
    Anonym (1 miljon) skrev 2011-04-21 06:24:24 följande:

Tror inte man får uppskov på så mycket. Bara 500 000 eller nåt.
  • lo800
    Anonym (Fia) skrev 2011-04-20 22:57:33 följande:
    Klart den inte gör. Det är inte alls nån straffskatt. Klart man ska betala skatt när man gör vinst.
    Fast så länge vinsten inte är realiserad så är det ingen reell vinst. Men det där kan man ju tvista om i evigheter.
    Jag tycker det är knäppt iaf.
  • lo800
    lo800 skrev 2011-04-21 09:40:21 följande:
    Fast så länge vinsten inte är realiserad så är det ingen reell vinst. Men det där kan man ju tvista om i evigheter.
    Eller du kanske menar reavinstskatten i sig, och inte räntan på uppskovet?
    Jag menar att räntan på uppskovet är knäppt.
  • HeddaSophie

sedan förra året är maximalt uppskov ca 1400 000 per bostad. Är man 2 som sålt är det hälften var.

• Anonym (Frustrerad)
    lo800 skrev 2011-04-21 09:40:21 följande:
    Nej exakt!
    I mitt fall var det inte ens en uppgradering av bostad utan jag sålde en trea och köpte en trea i en annan stad pga. jobbet. På de tio år jag bodde i trean hade bostadspriserna gått upp 10 gr, så "vinsten" blir ju ingen vinst utan ett resultat av inflationen.

Det är klart att den dag du säljer och inte gör ett uppskov, då realiseras "vinsten", då ska du ju betala skatten.

Fia, 1,67% av hela vinsten är det som anses vara en inkomst i deklarationen. Den summan skall skattas för, trodde det var 30% men jag kan ha fel, det kan vara 22%. I slutänden kan det nog bli 0,5% av vinsten om man räknar om.
  • HeddaSophie

Numera är det så att staten tar ut en ränta på 0,5% på hela upp- skovsbeloppet. Detta innebär att du på själva reavinstskattebeloppet får betala 2,27% ränta. Det är därför fördelaktigare att betala reavinstskatten direkt och att alltså inte söka uppskov så länge du kan låna upp pengarna till en ränta som understiger 2,27%.

Ett litet räkneexempel; om ditt uppskov/reavinst är på 1 000 000 kr blir den årliga räntan till staten 5 000 kr. Din skatt på en reavinst som uppgår till 1 000 000 kr är 22%, det vill säga 220 000 kr. 5 000 / 220 000 = 2,27%.

Det belopp som du ser på dekl är inte själva kostnaden utan underlag för skatteuträkning

• Anonym (1 miljon)

Om jag köpte lägenheten för 1 miljon...sålde för 2 milj.
    Köpte ny lägenhet 1950.000 så måste jag väl få skjuta upp hela skatten?
    Eller tänker jag fel?

Jag delar inte på något, utan är ensamstående 

• hopparmamma
    Anonym (1 miljon) skrev 2011-04-21 10:51:07 följande:
    Om jag köpte lägenheten för 1 miljon...sålde för 2 milj.
    Köpte ny lägenhet 1950.000 så måste jag väl få skjuta upp hela skatten?
    Eller tänker jag fel?

Jag delar inte på något, utan är ensamstående 
    De 50 000 som överstiget priset på den nya bostaden måste du skatta fullt för nu direk, dvs 30%t. Eller vad som nu blir kvar efter du dragit av mäklararvodet och eventualla andra kostnader typ styling. Så du kan klara dig.

De 950 000 som du stoppar in i det nya boendet får du göra uppskov på och på uppskovet betalar du en skatt.
  • Anonym (1 miljon)

Ok, tack! Mäklare kostade 46.000 så då blir det skatt på 4.000 nästa år på deklarationen. (sålt i år)

Ska be mäklaren kolla så att allt blir rätt, så jag inte får en chock nästa år, skulle ju inte vara kul.

• lo800
    HeddaSophie skrev 2011-04-21 09:52:31 följande:

Numera är det så att staten tar ut en ränta på 0,5% på hela upp- skovsbeloppet. Detta innebär att du på själva reavinstskattebeloppet får betala 2,27% ränta. Det är därför fördelaktigare att betala reavinstskatten direkt och att alltså inte söka uppskov så länge du kan låna upp pengarna till en ränta som understiger 2,27%.

Ett litet räkneexempel; om ditt uppskov/reavinst är på 1 000 000 kr blir den årliga räntan till staten 5 000 kr. Din skatt på en reavinst som uppgår till 1 000 000 kr är 22%, det vill säga 220 000 kr. 5 000 / 220 000 = 2,27%.

Det belopp som du ser på dekl är inte själva kostnaden utan underlag för skatteuträkning

Och att låna för under 2,27 % ränta idag är väl knappast möjligt?
  • Anonym
    lo800 skrev 2011-04-21 12:11:10 följande:
    Och att låna för under 2,27 % ränta idag är väl knappast möjligt?
    Det går att låna billigare än så, även om det nog inte är så vanligt. T ex erbjuder Avanza genom sitt Superlån räntor på ca 2,20%. Men då måste du också uppfylla vissa krav. Eftersom de kan erbjuda så pass låga räntor i sin vanliga prislista går det säkerligen att förhandla till sig ännu bättre villkor hos dem eller andra aktörer för enskilda personer.
Svar på tråden Bostadsuppskov, sjukt mycket pengar för ingenting...