• Linnea och Hillevi

Vad måla påskäggen med ???

Tänkte måla lite ägg nu till påsken!
    Brukade göra det som liten men minns inte vad man målade med?!
    Är det vanlig målarfärg, tuschpennor eller vad?

• Svar på tråden Vad måla påskäggen med ???
  • Hannah76

Vi har mälat lite redan vi har målat med vattenfärger. På vissa ägg målande vi med krita innan och sen vattenfärg på.

• 071001

Vattenfärg eller tusch, båda lika bra.

• Kimona

vattenfärg eller tuschpenna :)

• MrsMommy

Vill man ha en fin grundfärg kan man koka äggen i vatten med gul eller röd lök, då blir skalen grundfärgade.

Om man gillar scrapbooking kan man testa massor av olika tekniker, t.ex. decoupage med servetter, sidenband, halvpärlor mm. Men det är överkurs...

• sMickey

Var ett tagsen jag målade ägg men har för mig att tusch inte är bra för att det lätt går igenom skalet ( om man inte äter äggen direkt)? :)

• Linnea och Hillevi
    sMickey skrev 2011-04-21 04:41:42 följande:
    Var ett tagsen jag målade ägg men har för mig att tusch inte är bra för att det lätt går igenom skalet ( om man inte äter äggen direkt)? :)
    Det var lte så jag tänkte också.. om det fanns ngn särskild färg man måla med som inte är "giftig" på det sättet.. vill ju inte gärna få i sig giftämnen från färg..
  • La Lola
    Linnea och Hillevi skrev 2011-04-21 07:20:49 följande:
    Det var lte så jag tänkte också.. om det fanns ngn särskild färg man måla med som inte är "giftig" på det sättet.. vill ju inte gärna få i sig giftämnen från färg..
    Men....det finns ju giftfria tuschpennor...?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Linnea och Hillevi
    La Lola skrev 2011-04-21 07:31:00 följande:
    Men....det finns ju giftfria tuschpennor...?
    ja vi körde med ikeas..  har för mig de ska vara giftfria.. men ska kolla upp det närmare.
Svar på tråden Vad måla påskäggen med ???