• Simben

grilla oxfile?

Har läst nu en massa att man ska grillat hel oxfile indirekt på grillen och under lock. Är det då kört för mig att grillat hel oxfile för att vi inte har en grill med lock? Alla tips jag hittat handlar om grillar med lock...nån som vet om set går och kan bli bra utan lock oxå? Gärna tips på det oxå om ni har...tack på förhand

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Svar på tråden grilla oxfile?
  • Kikkis

Jag skulle nog grilla på den så den får färg och sen lägga den i folie om jag vore du.
    Gärna en termometer i också.

Har heller ingen sådan grill du menar.

Kanske i år!!
  • Cia o krabaten

Håller med ovanstående.
    Vi har ofta grillat hel oxfilé på en murad grill.

Först färg runt om, sedan in i folie och i med en stektermmeter så man har koll på temp. Kanongott! 

• k girl

Jag har grillat filé utan indirekt värme, jag har t om grillat hel entrecote på direkt värme (men det var svårt). Det man får se upp med är bara att det inte blir för hett, för i så fall har man en kolbit på utsidan och rått inuti. Mitt tips är att dela den i mindre bitar, inte medaljonger, men typ decimeterlånga bitar, så tillagas de fortare. En annan variant är ju att försteka i ugnen och sen lägga den på grillen så att den får färg och steks färdigt.

Lycka till!

• Simben

Okej...tack så jättemycket för tipsen ska man köra i stektempen rätt igenom foliet då? Och ska man grilla högt över kolen?

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
Svar på tråden grilla oxfile?