• Minikatt

Äter så mycket gröt

Vår son är 11 månader och äter gröt till frukost och kvällsmål. Han äter dubbla portioner varje gång, alltså på 2 dl vatten, men blir hungrig rätt snabbt efteråt ändå. Igår kväll gick det bara 1 timme från att han åt kvällsgröten tills att han var hungrig igen och åt 1 portion till. Han får Nestlés fruktgröt från 8 månader och vi ska väl snart börja med 12-månadersgröten men när jag tittar på näringsvärdet är det ingen större skillnad.

Ska vi kanske komplettera gröten med något? Vad isåfall? Eller finns det någon gröt som ger bättre mättnadskänsla? Nestlé har ju havregröt också men det är ingen större skillnad näringsmässigt i den heller och för den delen innehåller ju fruktgröten också mycket havre. Eller behöver han kanske något mer mellanmål under dagen? Han äter lunch, middag och kvällsgröt med ca 3 timmar mellanrum, ibland bara 2 och ibland 4. Ska väl erkänna att vi inte har varit så bra på mellanmål hittills eftersom han inte verkar ha behövt det, men nu verkar det ju onekligen som att han behöver mera mat, så mellanmål kan nog vara en god idé.

Men som sagt, finns det någon gröt som ger mer mättnadskänsla än någon annan?

♥ ~ * ~ * ~ ♥ Wilmer 100514 ♥ ~ * ~ * ~ ♥
  • Svar på tråden Äter så mycket gröt
  • She is Me

mina barn har alltid ätit mer på kvällen,  äter han välling?   vi hade välling till frukost vid 7 mellis vid 9 -10 tiden lunch vid 12 mellis vid 15 sen gröt vid 17 och välling vid 18.30

Google is my friend ♥
  • Annelie 76

Testa att ge mat istället. Gröt är bara lättsmälta kolhydrater som förvinner på en gång och ger mer hunger, välling likaså. Dessutom innehåller de alldeles för lite nyttigheter för en växande människa. Muskler, skelett och hjärna byggs av protein och fett, kolhydrater bygger bara fettlager.

• La Lola

Har du testat vanlig havregrynsgröt istället för pulvergröt?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Jiinii

ja testa mat istället det var mkt gröt han äter ja.... roligt att han har så bra aptit!

• Minikatt

Välling dricker han inte, han får inte in snitsen med nappflaskan

Fast jag känner att gröt är bra mat ändå. När jag jämför gröten med en burk spagetti & köttfärssås för 8 mån ser jag att gröten innehåller mycket mer av både fett och protein!

Vanlig havregrynsgröt har jag faktiskt inte provat. Gör man som vanligt då? Ska man skippa saltet? Och tillsätta lite fett kanske?

• Mommy89

Varför inte en macka till gröten, och/eller kanske någon frukt.

• Knabbo

vår tjej äter vanlig havregrynsgröt, jag tar bort saltet och kokar den lite slätare...sen har jag lite frukt på, typ banan eller äpple o lite mjölk till...det håller hon sig mätt på lääänge :)

• Minikatt
    Mommy89 skrev 2011-04-21 10:51:26 följande:
    Varför inte en macka till gröten, och/eller kanske någon frukt.
    Ja kanske skulle testa det
    Knabbo skrev 2011-04-21 10:51:41 följande:
    vår tjej äter vanlig havregrynsgröt, jag tar bort saltet och kokar den lite slätare...sen har jag lite frukt på, typ banan eller äpple o lite mjölk till...det håller hon sig mätt på lääänge :)
    Det ska jag prova! Kokar slätare säger du, menar du att du har mer vätska i?
  • Knabbo

ja jag har i lite extra vatten o låter den koka lite längre...då blir den slätare :) o lättare att få i sig om man har ont om tänder ;) som min tjej :)

• Minikatt
    Knabbo skrev 2011-04-21 11:15:47 följande:
    ja jag har i lite extra vatten o låter den koka lite längre...då blir den slätare :) o lättare att få i sig om man har ont om tänder ;) som min tjej :)
    Okej, det ska jag prova! Vår kille har dock massa tänder, 8 st och fler på gång men brukar inte gilla så stora bitar så det blir nog bra för han också Hur mkt vatten och gryn brukar du ha? Hur gammal är din tjeje? Svårt att veta hur mkt man ska göra
Svar på tråden Äter så mycket gröt