• Mamsis

Bygga upp säng, hur tjock skiva?

Hej

Ska bygga upp dotterns säng på ett par byråer och en hylla. Först hade jag tänkt använda hennes gamla gavel, men jag tror det blir svårt att få det snyggt.

Så jag tänkte helt sonika bara slänga på en spånskiva på byråerna och hyllan, men hur tjock måste den vara för att hålla?
    Sängen i sig är 120 cm bred.

• Svar på tråden Bygga upp säng, hur tjock skiva?
  • She is Me

använd en MDF istället för spånskiva. Den är dyrare men tål desto mer,  spånskiva är tex yttersfukt känsliga.

Google is my friend ♥
  • Mamsis
    She is Me skrev 2011-04-21 10:32:50 följande:
    använd en MDF istället för spånskiva. Den är dyrare men tål desto mer,  spånskiva är tex yttersfukt känsliga.
    Jag vet att de är tåligare, men hur mycket fukt är det i ett sovrum?? Och tjockleken behöver jag veta iaf
  • She is Me
    Mamsis skrev 2011-04-21 10:38:45 följande:
    Jag vet att de är tåligare, men hur mycket fukt är det i ett sovrum?? Och tjockleken behöver jag veta iaf
    tänkte på om det händer en olycka eller så Förvånad
    Google is my friend ♥
  • Mamsis
    She is Me skrev 2011-04-21 10:41:27 följande:
    tänkte på om det händer en olycka eller så Förvånad
    Hon är 15
  • She is Me
    Mamsis skrev 2011-04-21 10:42:43 följande:
    Hon är 15
    hihi´, ja då kanske inte det är så stor risk

en spånskiva kan fungera, täcker byrå och hylla hela understödsytan, annars får du nog fästa det hela i väggen?!
    Google is my friend ♥
  • Pettersson

16 mm räcker gott å väl men de har dom inte på byggmax. Köp 2st 12mm å limma ihop.

• Mamsis
    She is Me skrev 2011-04-21 10:49:03 följande:
    hihi´, ja då kanske inte det är så stor risk

en spånskiva kan fungera, täcker byrå och hylla hela understödsytan, annars får du nog fästa det hela i väggen?!
    Haha nä, ingen risk alls
    Det blir som fyra ben så att säga, men bredare. Hyllan är 120x25, byråerna är 75x45 så det täcker gott och väl
    Pettersson skrev 2011-04-21 12:22:46 följande:
    16 mm räcker gott å väl men de har dom inte på byggmax. Köp 2st 12mm å limma ihop.
    Jag kan handla på den lokala butiken isf De har både 16 och 19 mm skulle jag tro.
  • bastardized

MDF eller en kraftig Plywood skulle jag använda, MDF är förmodligen de billigaste alternativet och dessutom väldigt lätt att jobba med.

Svar på tråden Bygga upp säng, hur tjock skiva?