• Anonym

Allergitest på spädbarn. Kan man göra det privat?

Har ett barn på 8 veckor och har nu fått erbjudande om att vara fodervärd till en Schäfer. Det är ett unikt tillfälle då det rör sig om en hund med en mycket intressant stamtavla och det är en efterlängtad kombination. Jag återfår även möjligheten att tävla på högre nivåer.
    Då jag själv samt många i min släkt är allergiker vill jag försäkra mig om att barnet inte är det innan jag tar hem hunden. Det är både för hundens skull och barnets skull.
    Tog upp frågan om allergitest på bvc men de sa att väntetiden är väldigt lång samt att det är onödigt att göra allergitest på så små barn.
    Men jag känner att jag kan ju inte tacka ja till hunden utan att vi vet om barnet är allergiskt eller inte, och det här tillfället går mig förbi om vi inte kan fatta ett beslut relativt snart. Det rör sig om en import så det är fler personer som påverkas av mitt beslut, därför vill vi vara så säkra som det går att vara.
    Så nu till min fråga, går det att göra allergitest på spädbarn genom att vända sig till privatläkare? 

• Svar på tråden Allergitest på spädbarn. Kan man göra det privat?
  • Anonym

De brukar inte ta sådana tester på en sån liten.....

• Luullis

Små barn är oftast inte pälsdjursallergiker sa läkaren till oss när vi var under utredning för allergier.

Ett pricktest är inte tillförlitligt heller på en sådan liten. Det kan mycket väl vara en allergi, men inte visa något utslag.

• Frontline

Vi fick vänta tills grabben var runt 3 år innan dom ville allergitester...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym

Är rätt orolig för jag vill så gärna det här, men jag vill heller inte att det ska bli som det blev när jag var liten. Min mamma tvingades avliva sina Schäfrar när jag var 7 månader pga svår allergi. 
    Är ju fortfarande allergisk men jag ignorerar de besvär jag får då det är min stora hobby att tävla.

Får väl tacka ja ändå men bygga ett hundhus på tomten om barnet skulle visa några som helst besvär. 

• tiptoe

Min dotter har mjölkallergi och jag har fått höra från vår allergiläkare att man ska inte ta pricktest/blodprov på barn under två år. Detta pga av att deras immunförsvar inte är färdigutvecklat och testresultatet därav kan bli väldigt missvisande, utan enda sättet att veta om ett barn under två år är allergiskt är genom att testa sig fram. Oftast handlar det ju om matallergier på småbarn och då får man helt enkelt utesluta en sak i taget innan man ser vad det är som utlöst reaktionen.

I TS fall så skulle jag kanske åkt hem till någon som har hund med jämna mellanrum under en period för att se om bebisen reagerar på något sätt..Reaktioner kan ta lång tid ibland så det bäste skulle ju vara om ni kunde låna hem en hund under en period.. Annars kommer du inte kunna vara säker, och sen kan ju ditt barn fortfarande utveckla en allergi senare är ditt barn bara 8veckor så är det svårt att säga bara för att den inte reakerar nu så betyder det ju inte att hon/han reagerar om ett par månader.

• Anonym
    tiptoe skrev 2011-04-21 11:02:09 följande:
    Min dotter har mjölkallergi och jag har fått höra från vår allergiläkare att man ska inte ta pricktest/blodprov på barn under två år. Detta pga av att deras immunförsvar inte är färdigutvecklat och testresultatet därav kan bli väldigt missvisande, utan enda sättet att veta om ett barn under två år är allergiskt är genom att testa sig fram. Oftast handlar det ju om matallergier på småbarn och då får man helt enkelt utesluta en sak i taget innan man ser vad det är som utlöst reaktionen.

I TS fall så skulle jag kanske åkt hem till någon som har hund med jämna mellanrum under en period för att se om bebisen reagerar på något sätt..Reaktioner kan ta lång tid ibland så det bäste skulle ju vara om ni kunde låna hem en hund under en period.. Annars kommer du inte kunna vara säker, och sen kan ju ditt barn fortfarande utveckla en allergi senare är ditt barn bara 8veckor så är det svårt att säga bara för att den inte reakerar nu så betyder det ju inte att hon/han reagerar om ett par månader.
    Jag hade en Schäfer tills för 2 veckor sedan. Jag har inte märkt att hon uppvisat smptom på allergi, men hon är ju fortfarande väldigt liten.
    Den hunden jag är ombedd att vara fodervärd till är van vid att bo både inne och i hundhus så det skulle iofs vara en lösning att bygga ett sådant om utifall att hon visar sig vara allergisk senare. Då behöver hon inte ha direktkontakt med hunden.
Svar på tråden Allergitest på spädbarn. Kan man göra det privat?