• Nuttis79

Hur högt/lågt får ens TSH ligga på?

Har 2,7 i TSH är det för lågt?

• Svar på tråden Hur högt/lågt får ens TSH ligga på?
  • Mornie Alantie

Jag har för mig att gränsvärdena ligger på 0.5 - 3.0. Lägre för gravida. 2.7 borde alltså definitivt inte vara för lågt.

Du måste ju ha fått siffran från en läkare. Prata med denna så får du veta mer.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Mornie Alantie

Sorry, 0.2 - 3.5 var det visst. Men 2.7 är fortfarande helt ok.

• Nuttis79
    Mornie Alantie skrev 2011-04-21 12:04:14 följande:
    Sorry, 0.2 - 3.5 var det visst. Men 2.7 är fortfarande helt ok.
    Oki för en annan person här på FM sa att det var på tok för lågt..
  • Mornie Alantie
    Nuttis79 skrev 2011-04-21 12:24:24 följande:
    För lågt är det inte. Dock får man högt TSH av underproduktion, dvs hypotyreos. Det är bättre att ha lågt TSH än högt så länge man inte får symptom på överproduktion. Jag ligger på 0.1 i TSH med hjälp av medicin, och eftersom jag mår bra får jag ligga kvar där trots att det är ordentligt under gränsvärdet.
  • Pimpinellan

Max 2,0 om man planerar barn,har svårt att få barn,har fått minst ett missfall,har andra symtom på för högt TSH. Gärna neråt/under 1.

• Probably the best    in the
    Nuttis79 skrev 2011-04-21 12:24:24 följande:
    Var det jag, fast du tog fel på högt och lågt?
    Smilla75 skrev 2011-04-21 12:34:18 följande:
    Du ligger snarare för högt. Enligt FASS är normalintervallet 0,2-3,5 men gränsen för när behandling bör övervägas är enligt ledande endokrinologer 2,5 www.hypo2.info/diagnostisering/ny-tsh-graens-...
    Helt rätt tänkt! Nu sprider vi detta vidare, överallt! Så det blir lite fart på doktorerna!
  • Nuttis79
    Probably the best in the skrev 2011-04-21 18:53:37 följande:
    Var det jag, fast du tog fel på högt och lågt?
    Ja det var nog dig jag menade :P. Inget illa menat. Men blir så förvirrad av allt som har med detta att göra..förstår ingenting knappt...eller jo tack vare er som är så snälla här så börjar man förstå mer igår visste jag inte ens vad
    TSH och T4 var för något.

Men en sak som jag undrar över är, e att om jag nu snarare ligger för HÖGT i TSH, då borde jag ju ha en för hög ämnesomsättning, varför har jag då gått upp så mycket i vikt? Borde ju ha för låg ämnesomsättning....
  • Nuttis79
    Pimpinellan skrev 2011-04-21 14:34:20 följande:

Max 2,0 om man planerar barn,har svårt att få barn,har fått minst ett missfall,har andra symtom på för högt TSH. Gärna neråt/under 1.

Så man ska alltså gärna ligga på max 1 i Tsh..ja då ligger jag ju för högt.
  • Nuttis79

Men är det någon som vet vad man ska ligga på i T4 jag ligger ju på 8, någon sa att det var på tok för lågt?

• Jäjd
    Mornie Alantie skrev 2011-04-21 12:27:57 följande:
    För lågt är det inte. Dock får man högt TSH av underproduktion, dvs hypotyreos. Det är bättre att ha lågt TSH än högt så länge man inte får symptom på överproduktion. Jag ligger på 0.1 i TSH med hjälp av medicin, och eftersom jag mår bra får jag ligga kvar där trots att det är ordentligt under gränsvärdet.
    Samma här. Det handlar ju inte enbart om värdet, siffran i sig utan även om hur man mår. Vilket är anledningen till att bra läkare inte bara stirrar sig blinda på siffror som enligt de olika referensvärdena kan ligga rätt högt utan att alla mår fint på dessa.
    Nuttis79 skrev 2011-04-21 22:41:27 följande:
    Ja det var nog dig jag menade :P. Inget illa menat. Men blir så förvirrad av allt som har med detta att göra..förstår ingenting knappt...eller jo tack vare er som är så snälla här så börjar man förstå mer igår visste jag inte ens vad
    TSH och T4 var för något.

Men en sak som jag undrar över är, e att om jag nu snarare ligger för HÖGT i TSH, då borde jag ju ha en för hög ämnesomsättning, varför har jag då gått upp så mycket i vikt? Borde ju ha för låg ämnesomsättning....
    Vänta lite nu!
    Börja med att se till att du öht vet vad hypotyreos är för något. För nu har du fått saker och ting om bakfoten.

Hypofysen (som sitter i hjärnan nånstans) styr sköldkörteln (som sitter fram på halsen, en förstorad sköldkörtel kallas struma, oavsett varför den är förstorad, din läkare ska ha kännt på den).

Hypofysen skickar ut signaler till sköldkörteln om hur mkt hormoner den vill ha producerat, den signalen kallas TSH. Hormonet som sköldskörteln producerar kallas T4 som sen omvandlas till T3 på cellnivå. Och dessa hormoner är med och styr och ställer i vår ämnesomsättning och funkar inte detta, ja då påverkas hela kroppen. Och ger en mängd olika symtom, ofta ganska diffusa.

Om hypofysen känner att kroppen går lite på sparlåga, då piskar den på sköldkörteln för den känner att du har LÅGT T4 och den vill ha mer. Mao produceras mer TSH och du får ett HÖGT värde i blodet, dvs HYPOTYREOS.

Sen kan sköldkörteln själv få spatt och börja producera massa T4 och då vill ju inte hypofysen ha mer, dvs LÅGT TSH och HÖGT T4 = HYPERTYREOS.

Detta är ju självklart en mkt mkt enkel version, men så du förstår varför man får högt TSH och lågt T4 vid hypotyreos. Och det finns en massa varianter och dessutom har antikroppar en betydlese, men det kan jag inte så bra.
  • Nuttis79
    Probably the best in the skrev 2011-04-21 22:50:12 följande:
    Vänta lite nu!
    Börja med att se till att du öht vet vad hypotyreos är för något. För nu har du fått saker och ting om bakfoten.

Hypofysen (som sitter i hjärnan nånstans) styr sköldkörteln (som sitter fram på halsen, en förstorad sköldkörtel kallas struma, oavsett varför den är förstorad, din läkare ska ha kännt på den).

Hypofysen skickar ut signaler till sköldkörteln om hur mkt hormoner den vill ha producerat, den signalen kallas TSH. Hormonet som sköldskörteln producerar kallas T4 som sen omvandlas till T3 på cellnivå. Och dessa hormoner är med och styr och ställer i vår ämnesomsättning och funkar inte detta, ja då påverkas hela kroppen. Och ger en mängd olika symtom, ofta ganska diffusa.

Om hypofysen känner att kroppen går lite på sparlåga, då piskar den på sköldkörteln för den känner att du har LÅGT T4 och den vill ha mer. Mao produceras mer TSH och du får ett HÖGT värde i blodet, dvs HYPOTYREOS.

Sen kan sköldkörteln själv få spatt och börja producera massa T4 och då vill ju inte hypofysen ha mer, dvs LÅGT TSH och HÖGT T4 = HYPERTYREOS.

Detta är ju självklart en mkt mkt enkel version, men så du förstår varför man får högt TSH och lågt T4 vid hypotyreos. Och det finns en massa varianter och dessutom har antikroppar en betydlese, men det kan jag inte så bra.
    Ojoj detta verkar komplicerat....shit måste verkligen sätta mig in i detta....vad du kan!  Hypofysen osv har jag glömt bort vad det är :P. Det lärde man väl sig om i skolan men det var några år sedan :P
Svar på tråden Hur högt/lågt får ens TSH ligga på?