Hjälp! Hur aktivera mitt Facebook-konto igen?
På Facebook: I flera månader har det, efter inloggning, kommit fram en "säkerhetsinfo" om att Fb föreslår att man ska lägga till en ytterligare e-postadress ifall man tappar åtkomsten till sin nuvarande adress. Det kunde även vara bra att lägga till en e-postadress för att vänner ska kunna nå en på en till adress. Igår tänkte jag lägga till min hotmail-adress. (Tidigare har jag bara ignorerat den där sidan/infon och gått in på startsidan direkt.)
När jag hade startat proceduren att lägga till en adress, framgår det helt plötsligt att man då BYTER adress från den nuvarande till den nya. Det ville jag ju inte göra, så jag klickade på "AVBRYT". I och med det avaktiverades mitt konto av säkerhetsskäl, för enl. Fb tyder avbrytandet på att en inkräktare har försökt komma över mitt konto.
För att aktivera mitt konto igen måste jag gå igenom en säkerhetskontroll i 6 steg, för att verkligen bevisa att jag är jag.
I steg 1 får man verifiera och skriva in de 2 orden som syns i rutan och klicka på "Skicka".
I steg 2 står det "Välj en verifieringsmetod", men det finns bara 1! att välja och det är "Identifiera foton av vänner". Jag klickar på det valet. Nästa sidas (fortf. i steg 2) rubrik är "Bekräfta din identitet" med undertexten: "Identifiera personerna som har taggats i följande foton för att bekräfta att du äger det här kontot. Om du är osäker på någon kan du välja "Hoppa över"." Jag klickar på "Start".
Då kommer foto 1 av 5 upp, (består av 3 bilder på en av mina vänner), med 6 namnalternativ. Jag klickar på det rätta namnet. Sen klickar jag på "Skicka", som verkar vara det enda sättet för att få upp bild 2 av 5. ("Hoppa över" skulle man ju bara klicka på om man var osäker på någon bild.) Nu, eller på sin höjd, efter bild 2 uppstår mitt problem! Den öppnar nästa bild i en milli-sekund och innan jag hinner uppfatta vem det är ramlar jag tillbaka till startsidan för steg 2; "Välj en verifieringsmetod" igen! ... och följande info står att läsa:
Dina svar var inte tillräckligt exakta.
Inga veriferingsmetoder är tillgängliga just nu. Försök igen lite senare.
You have exceeded the hourly maximum number of tries for each of the methods below. They will be available to try again soon:
Tacka för det, att mina svar inte var tillräckligt exakta! Jag hinner ju bara identifiera max 2 av 5 vänner! Efter detta dröjer det typ en halvtimme eller nåt, innan det går att klicka på "Identifiera foton av vänner" igen. Men då börjar det ju om från foto 1 av 5 igen och samma procedur upprepas. Jag hinner identifiera 1 eller max 2 vänner innan jag ramlar tillbaka. Hur ska jag komma ur detta ekorrhjul? Jag kommer aldrig längre än till steg 2 av 6! Jag finner ingen lösning på Fb's "frågor och svar"-sidor och på Fb tar jag mig ju inte in och kan fråga om hjälp! Snälla, kan nån av er hjälpa mig att aktivera mig igen?