• goldfish

abonnemang / kontant köp

Nu är vi nästan i fight här om abonnemang / kontantköp av mobil.

Tänker man efter kanske frågan är logisk, men jag håller på att bli hindrad i ett impulsköp här

Jag har comviq abonnemang, går jag och köper en telefon KONTANT, låt säga att den är operatörslåst på comviq, behöver jag ändå betala månadsavgift på ett nytt abonnemang även om jag inte använder nya kortet?

Köper jag istället en telefon för 1 krona med telia eller något annat, så kan jag ringa med mitt comviq-kort (om den ej är operatörslåst) men får räkningen på abonnemanget varje månad.
    Rätt???

Om jag går och köper vilken telefon som helst kontant och den inte är operatörsbunden så får jag väl inga räkningar heller?

Hoppas någon fattar vad jag svamlar om, och kan svara mig på detta och om vad som krävs för att slippa räkningar bara för att man köpt ny lur.

• Svar på tråden abonnemang / kontant köp
  • HumDis

Köper du en telefon kontant till fullpris utan bindning till någon operatör så kostar det naturligtvis ingenting i abonnemangsavgift...

• HumDis

Och ja, köper du en låst telefon så får du alltid betala för själva abonnemanget, även om du inte ringer med den. Det är ju därför den är så billig i inköp

• goldfish

Tack... jag fick rätt!

Förstår dock inte skillnaden nu, läste just att man köper en telefon för ett pris om man byter till comviq eller förnyar/förlänger sitt abonnemang.
    Men jag har ju varken krav eller måsten och endast 3 månaders uppsägning på mitt comviqkort.
    De tjänar ju inte på att jag förnyar mitt abonnemang och fortfarande bara betalar för det jag ringer + 69:- eller vad det är, för det betalar jag ju redan.
    Inte heller på att jag förlänger det, eftersom jag alltid haft dem och förmodligen inte kommer byta heller.
    Eller är det så enkelt att jag inte kan köpa just denna telefon?

• Poena

Du kan köpa en telefon

1. Helt utan abonnemang - operatörslåst eller ej. Comviq-låsta telefoner finns nästan inte alls, däremot t ex Telia, Vodafone, Tre. Detta betyder att man endast kan ha simkort från resp. operatör i telefonen men man binder ej upp sig på något som helst. Det enda är ju om man någon gång vill låsa upp telefonen så den funkar med andra operatörer, då blir det en kostnad.

2. Med abonnemang. Man binder upp sig ett visst antal månader och får räkning på abonnemang + förhöjs avgift på telefonen (i ex 0:- erbjudande) eller endast abonnemanget. Vad tjänar man på detta? Jo man får allra oftast en rabatt på telefonen då man binder sig till abonneamang i samband med telefonköpet. i bästa fall får man med telefonen utan kostnad alls.

3. Köpa telefon med kontantkort. Oftast är telefonen operatörslåst, vilket betyder som i 1:an men man binder inte upp sig på något alls.

Förlägning av abonneamang - du har abonnemang hos en operatör och vill vara kvar = du förlänger bindningen av ditt nummer och fortsätter med samma typå av abonnemang eller ett nytt (hos samma operatör) med t ex nya minutpriser. Du får här också en viss rabatt på telefonen vid köp i samband med förlägningen, också här för att man binder upp sig att stanna hos operatören

• goldfish

Aha!

Tack Poena!
    Du är duktig på att förklara, du verkar kunna detta!

Nu förstår jag lite mer av min förra fråga också, som skulle kunna innebära allt utom alternativ 2.

• Isfjord

Med eller utan abonnemang, vad är billigast?

Jag har räknat på det vid varje telefonbyte. Kontantavgifterna när man hämtar ut telefonen + alla kommande månadskostnader och jämfört med att köpa telefonen kontant. Ibland är det billigare att köpa kontant, ibland dyrare och ibland kostar det exact lika mycket. När det skiljer kan skillnaden vara några kronor eller över 1000 kronor. Så det lönar sig att räkna lite.
    Och räkna på alla intressanta telefoner hos alla butiker. En viss modell kan vara billigare att köpa kontant i en kedja och dyrare i en annan. Och i samma butik kan en modell vara billigare att köpa kontant och en annan dyrare.

Jag räknade häromdagen på Telias paket. Köp en telefon och få med en extra gratistelefon som du kan ge bort.
    www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do&OID=213538&tabId=0
    (1kr + 24månader x 159kr)/2 telefoner = 1908,50kr/st

www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do&OID=211406&tabId=0
    Några exempel:
    295kr + 12månader x 109kr = 1603kr
    1kr +24månader x 109kr = 2617kr
    Utan abonnemang kostar den 1595kr.

I alla fall är den låst till Telia, efter ett år kan den låsas upp för 300kr. Kan ofta låsas upp tidigare på annat sät. Att köpa den kontant utan abonnemang är billigast, sedan kommer 12 månader bara några kronor efter. Och det där att köpa en och få en extra gratis är skitsnack, det är 600kr billigare att köpa två telefoner var för sig

Svar på tråden abonnemang / kontant köp