Ert bästa carbonara-recept!
En riktig god carbonara är svårt att motstå men har aldrig lagat själv, bara ätit ute. Vill dock lära mig kan inte ni slänga in era absolut bästa carbonara-recept här så jag kan få prova mig fram!
En riktig god carbonara är svårt att motstå men har aldrig lagat själv, bara ätit ute. Vill dock lära mig kan inte ni slänga in era absolut bästa carbonara-recept här så jag kan få prova mig fram!
Vet inte om jag gör världens godaste men jag gör iaf:
steker strimlat bacon och gul lök samt små bitar av vitlök
kokar pasta
blandar samman allt med grädde och värmer ihop
knäcker ett ägg och har över äggulan
blandar samman och serverar!
Bäst blir väl om man har både mjölk och grädde i...
Jag brukar bara ta ett paket bacon, klippa isär baconbitarna i mindre bitar, steka dem en stund, tillsätta hackad lök (tillsätter den när baconet stekts ett tag eftersom jag inte vill bränna löken, men gillar knaperstekt bacon) och så häller jag på grädde efter behag. Sedan får det puttra en liten stund så grädden tjocknar lite. Jag har dock inte ägg i... Ja, sedan tar jag på peppar också. Salt behövs inte i min mening eftersom bacon är så salt.
Pasta carbonara är en utav mina absoluta favvo rätter.
Bacon
Rödlök
Svartpeppar
Grädde
Vitlök
Röd Chili
Riven parmesan
Äggula
Spagettin kokas i riktligt mycket vatten med salt i.
Olivolja hälls över pastan innan pasta ch såsen blandas smamman.
Riv över riktigt med parmesan, rekomenderar en Parmigiano-Reggiano ost. Lite färsk oregano.
GLAD PÅSK
När jag gör cabonara så gör jag så här.
Kokar pastan.Steker upp baconet och krossar i vitlök efter behag.Tar fram en form och häller i spagettin och baconen o blandar runt lite.Sen häller jag på vispgrädde sen in i ugnen i ca 30,40 min i 200 g.Jätte gott de har vi ofta till middag.
Det här är så supergott! Absolut inte den äkta men världens bästa fusk-carbonara Mycket peppar ska det vara i.
http://louisespis.blogspot.com/2010/05/fuskigt-god-pasta-carbonara.html
Håller med om att carbonara är så gott. Bidrar med min variant http://mammamandala.wordpress.com/2009/09/19/mandalas-spaghetti-carbonara/ Har kört gi ett tag så carbonara är saknad, gjorde en gi-variant men måste säga att med spaghetti blir det godare.
Eh, en riktig carbonara innehåller väl inte grädde?
Mitt ex har en variant som är helt otroligt god, steker klippt bacon med lök och vitlök samt hackad, färsk rosmarin. Kokar spagettin och rör ner bacon- och lökblandningen, sen upp på tallrikar, toppar med massor av färskriven parmesan och en rå äggula + massor med nymald svartpeppar varpå man sen rör ihop allt och njuter tillsammans med ett gott italiensk rödvin.
Det kan nog egentligen inte kallas Carbonara, utan borde säkert benämnas ost- och baconsås, men här hemma säger vi Carbonara om denna;
Koka spagetti som vanligt, i bra saltat vatten med olivolja.
Klipp bacon i bitar och fräs på hög värme så den blir lätt knaprig. Häll över i katrull. Häll på ca 3 dl grädde (OBS! EJ matlagningsgrädde eller lättgrädde, då skär det sig!). Mal över ordentligt med svartpeppar. Låt koka upp på medelvärme. Hyvla eller riv i ost efter smak, Herrgård är bäst tycker jag eftersom det inte blir så grynigt. Låt osten smälta under omrörning. Smaka av. Lägg i mer ost om det behövs. Ta kastrullen av plattan och låt svalna något. Rör i 2 lätt uppvispade ägg, rör fort så inte ägget stelnar av värmen.
Blanda med spagettin, servera med ytterligare nymalen svartpeppar, en drös parmesan och så en äggula på toppen.