• enlitenbitkaka

Ert bästa carbonara-recept!

En riktig god carbonara är svårt att motstå men har aldrig lagat själv, bara ätit ute. Vill dock lära mig kan inte ni slänga in era absolut bästa carbonara-recept här så jag kan få prova mig fram!

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Svar på tråden Ert bästa carbonara-recept!
  • Livisu

Vet inte om jag gör världens godaste men jag gör iaf:
    steker strimlat bacon och gul lök samt små bitar av vitlök
    kokar pasta
    blandar samman allt med grädde och värmer ihop
    knäcker ett ägg och har över äggulan
    blandar samman och serverar!

• pluvdo

Jag brukar bara ta ett paket bacon, klippa isär baconbitarna i mindre bitar, steka dem en stund, tillsätta hackad lök (tillsätter den när baconet stekts ett tag eftersom jag inte vill bränna löken, men gillar knaperstekt bacon) och så häller jag på grädde efter behag. Sedan får det puttra en liten stund så grädden tjocknar lite. Jag har dock inte ägg i... Ja, sedan tar jag på peppar också. Salt behövs inte i min mening eftersom bacon är så salt.

• Bättan

Pasta carbonara är en utav mina absoluta favvo rätter.

Bacon
    Rödlök
    Svartpeppar
    Grädde
    Vitlök
    Röd Chili
    Riven parmesan
    Äggula

Spagettin kokas i riktligt mycket vatten med salt i.
    Olivolja hälls över pastan innan pasta  ch såsen blandas smamman.

Riv över riktigt med parmesan, rekomenderar en Parmigiano-Reggiano ost. Lite färsk oregano.

GLAD PÅSK

• sallybuse

När jag gör cabonara så gör jag så här.

Kokar pastan.Steker upp baconet och krossar i vitlök efter behag.Tar fram en form och häller i spagettin och baconen o blandar runt lite.Sen häller jag på vispgrädde sen in i ugnen i ca 30,40 min i 200 g.Jätte gott de har vi ofta till middag.

• Apocalypso

Eh, en riktig carbonara innehåller väl inte grädde?

Mitt ex har en variant som är helt otroligt god, steker klippt bacon med lök och vitlök samt hackad, färsk rosmarin. Kokar spagettin och rör ner bacon- och lökblandningen, sen upp på tallrikar, toppar med massor av färskriven parmesan och en rå äggula + massor med nymald svartpeppar varpå man sen rör ihop allt och njuter tillsammans med ett gott italiensk rödvin. Cool

• JuliaåRonjasmammis

Det kan nog egentligen inte kallas Carbonara, utan borde säkert benämnas ost- och baconsåsFlört, men här hemma säger vi Carbonara om denna;

Koka spagetti som vanligt, i bra saltat vatten med olivolja.

Klipp bacon i bitar och fräs på hög värme så den blir lätt knaprig. Häll över i katrull. Häll på ca 3 dl grädde (OBS! EJ matlagningsgrädde eller lättgrädde, då skär det sig!). Mal över ordentligt med svartpeppar. Låt koka upp på medelvärme. Hyvla eller riv i ost efter smak, Herrgård är bäst tycker jag eftersom det inte blir så grynigt. Låt osten smälta under omrörning. Smaka av. Lägg i mer ost om det behövs. Ta kastrullen av plattan och låt svalna något. Rör i 2 lätt uppvispade ägg, rör fort så inte ägget stelnar av värmen.

Blanda med spagettin, servera med ytterligare nymalen svartpeppar, en drös parmesan och så en äggula på toppen. 

Don't mess with my integrity!
  • JuliaåRonjasmammis
    Apocalypso skrev 2011-04-22 22:24:04 följande:
    Eh, en riktig carbonara innehåller väl inte grädde?

Mitt ex har en variant som är helt otroligt god, steker klippt bacon med lök och vitlök samt hackad, färsk rosmarin. Kokar spagettin och rör ner bacon- och lökblandningen, sen upp på tallrikar, toppar med massor av färskriven parmesan och en rå äggula + massor med nymald svartpeppar varpå man sen rör ihop allt och njuter tillsammans med ett gott italiensk rödvin. Cool
    Nej, den gör ju inte det, men grädde är gott!
    Don't mess with my integrity!
Svar på tråden Ert bästa carbonara-recept!