Semester när man är föräldraledig?
Hur är det när man varit föräldraledig, har men någon semester året därpå eller hur funkar det?
Hur är det när man varit föräldraledig, har men någon semester året därpå eller hur funkar det?
Du kan få det utbetalt i pengar. Men då är det ju du som får spara dem så att du har som en lön under din semester. Annars kan du ju ta ut semester istället för mammadagar.
En del av föräldrapenningen är semestergrundande. Frågade om detta när vi var på info på FK och fick till svars att det blev totalt omkring 12 semesterdagar om man hade FP under ett år.
Hm, nej det var inte så jag menade (ser nu att jag var otydlig)
Är dagarna man är föräldraledig semestergrundande?
Tack mamma 80 - du hann svara medan jag skrev.
Va, är FP föräldragrundande? Får man semesterlön från FK då eller?
Annars är det vanligaste att man tjänar in semester under 120 dagar då man är ledig vilket resulterar i 9 semesterdagar om du har 25 dgrs semesterrätt. (Uträkning 120/365*25). Dessa dagar från arbetsgivaren då.
Menar såklart semestergrundande, börjar bli trött så här i slutet av dan...
Mystra: Menas det då att man tjänar in de 9 semetserdagarna för att man varit ledig från jobbet eller tagit ut Föräldrapeng från FK? Alltså, vad jag menar är: Om man varit borta från jobbet i ett år, men knappt tagit ut ngn FP, har man iallfall tjänat i dessa semesterdagar?
Hejlis; Precis, det spelar ingen roll hur mycket FP du tagit ut, det har inte arbetsgivaren nån koll på, men om du har anmält dig som föräldraledig hos arbetsgivaren och är borta mer än 120 dgr så tjänar du in semester under 120 dgr. Resten av tiden är inte semesterlönegrundande.
Är du hemma kortare tid än 120 dgr så tjänar du in semester alla de dagarna och sen funkar det ju som vanligt när du är tillbaka.
Dom första 120 dagarna av föräldrarledigheten är semestergrunande. I mitt fall fick jag 10 dagars semester (kan säkert variera beroende på arbetsgivaren och dess avtal - fråga). Det är alltså från arbetsgivaren som man får dessa "intjänade" semesterdagar ifrån - inte FK.
Observera att det INTE är per år som är semestergrunande - utan endast dom första 120 dagarna!
Mom2BeAgain; Jo, det var väl det jag skrev...
Vissa företag har även förmånligare anställningsavtal. Önskar att jag var kvar på mitt förra jobb, har för mig att vi tjänade in semester i 180 dgr och vi hade även extra föräldralön från företaget. Kanske inte så konstigt att de gick i kk...
Undrar dock fortfarande vad Mamma80 menade...
Tack för svar!
Mystra--ja, det är väl det som ni andra redan kommit fram till som jag menade, dvs att de första 120 dagarna är semestergrundande. jag som inte hade fattat det utan det grundade sig på att man var ledig ett helt år...o som någon annan skrev, det blir ju lite olika många dagar beroende på arbetsgivaren. 12 dagar sa tanten på FK att det blev, ungefär:)
Mamma80, tack för ditt svar.