• Frk Razz

Vatten till 10-veckors?

Hej. Har en liten kille på 10 veckor som är  flaskmatad från början. Nu när värmen börjar komma så undrar jag om man kan ge lite vatten ibland?? Han kanske svettas och blir törstig som vi?? Då är det ju onödigt att ge ersättning. 

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vatten till 10-veckors?
  • Mille11

Vill också veta! :)

Menar du att ersätta ersättning med vatten? Jag vill mer veta NÄR man börjar ge vatten till bebisar..typ.. :)

• Frk Razz

Kanske inte ersätta, utan mer ge vatten mellan målen. :) Hoppas vi får svar av någon snart.

• Pemmel

De får normalt sett i sig den vätska de behöver via ersättningen så man behöver inte ge vatten.
    Men man kan ge vatten, inget farligt eller så. Men ge inte för mycket, då blir han mätt på det utan att få i sig näring.

• Mommy89

Vatten är ju inte farligt, så varför skulle man inte kunna det?

• Mille11

Ja precis.. Jag har gett på sked nån gång när hans hicka inte gett med sig men när blir dom törstiga liksom..? :)

• anansie

Min BVC sköterska sa redan när Älva var 5 veckor att jag kunde ge henne LITE vatten mellan målen, alltså 1-2 tsk. Har dock bara gett henne nån gång, tex när hon haft hicka eller efter hon fått sina D-droppar för att skölja ner dom Glad

• Loreena

Koka helst upp vattnet först och låt det svalna av. Särskilt nu när det varit bakterier i vattnet i så många kommuner.

• FrökenLöken

Varför inte fråga din MVC-sköterska i stället? Ta råd om sitt spädbarns kost på ett forum på nätet känns inte helt hundra.

Vatten är i och för sig bara vatten, men ändå.

• Frk Razz

Tycker själv att det finns värre trådar här inne än min där jag frågar om lite vatten.

• Pemmel
    Frk Razz skrev 2011-04-21 22:06:56 följande:
    Tycker själv att det finns värre trådar här inne än min där jag frågar om lite vatten.
    Hehe, tänkte precis detsamma.
    Livsmedelsverket skriver lite om det, men det var väl ungefär vad jag skrev. Om du söker på spädbarn på deras sida.
  • Miss Cee

Nej man ska inte ge dem vatten, av flera anledningar.

* Ersättningen ger all vätska de behöver. bLanda en extra flaska ersättning istället :) Det går också att ge ersättningen kall, om man specifikt vill ge något kallt att dricka.

* Om de dricker vatten är risken att de fyller upp sin lilla mage på vatten, och vatten innehåller ingen näring, vilket gör att de får i sig för lite näring. det finns ju en anledning till att vuxna som ska banta rekomenderas att dricka vatten innan maten, man fyller magen med vatten och få rinte plats med mat helt enkelt...

* Nu är ju inte risken stor för det om det handlar om mkt små mängder, men man KAN faktiskt bli vattenförgiftad och bli rejält dålig!

Så svaret är att ja, du KAN ge pyttelite vatten om det är 30 graders värme och bebisen vägrar äta ersättning och du är orolig för vätskenivå och solsting. Men i normalfallet täcker ersättningen alla behov.

• Miss Cee
    Mille11 skrev 2011-04-21 19:06:28 följande:
    Jag vill mer veta NÄR man börjar ge vatten till bebisar..typ.. :)
    I samband med att man ger smakportioner kan man också ge lite vatten, "till maten" alltså :)
Svar på tråden Vatten till 10-veckors?