• Gaytjej

Kiropraktor på högkostnadsskydd?

Har haft anledning att besöka en kiropraktor för första gången, det var såpass akut att jag inte la tid på gå via min VC utan jag ringde en som frun har varit hos med mkt gott resultat. 

Min fråga är nu ifall det går att få en remiss till en kiropraktor via sin VC och ifall detta skulle kunna gå på högkostnadsskyddet?

Mina besvär i ryggen härleds från ett bäcken som inte är stabiliserat sedan min graviditet/förlossning och borde ju egentligen gå under kategorin mödravård, som väl ska vara 'gratis' i Sverige?

Nu kanske jag har turen att komma undan med 3 besök á 400 kr och ett sånt där bäckenstabiliseringsresårband á 250 kr, men plånboken kommer nog att bli lite svettig ifall detta visare sig vara en följetång...

• Svar på tråden Kiropraktor på högkostnadsskydd?
  • hundhår

Hej, det finns några stycken i landet som har avtal med landstinget, tex en i Malmö som jag själv gått hos det räcker ju ofta med två besök sen är man uppe i frikort redan så det lönar sig. sök på nätet och ring kiropraktik föreningen de har koll på vilka som har avtal med landstinget. Hittar du ingen inom rimligt avstånd kan du ju söka till en sjukgymnast som har OMT utbildning, dessa arbetar liknande kiropraktorerna och de flesta sjukgymnaster har ju avtal med landstinget. Lycka till!

• Pes anserinus

Kiropraktorer arbetar icke evidensbaserat vilket innebär att de inte har någon vetenskaplig förankring i sina behandlingar och undersökningar. De är en yrkeskategori som livnär sig på att passivisera sina patienter med förklaringar på ens besvär som inte stämmer överens med det som är sant. Så med andra ord är det en profession som inte bör få ha tillgång till högkostnadsskyddet då vi skattebetalare betalar för behandlingar som är felaktiga. Det är anmärkningsvärt att vissa landsting knyter avtal med sådana kliniker för att erbjuda patienter quickfixes som i det långa loppet inte leder någon vart för patienten. Deras profession kan liknas vid uttrycket "jag har en sten i min trädgård som håller bort lejon, därför har jag inga lejon i min trädgård" dvs de behandlar saker som inte behöver behandlas och underhåller besvär från rörelse-stödjeorganen som egentligen inte finns.

• Pes anserinus

Tillägg till ovanstående inlägg. Jag råder alla att tänka till ordentligt innan man väljer vårdgivare då det är en mycket stor skillnad på sjukgymnaster och kiropraktorer och man på inget sätt kan sätta likhetstecken mellan dessa professioner

• Pes anserinus

Det är i grunden som att jämföra en medicinman från Afrikas djungel med en läkare i västvärlden.

Slut på inlägg

• Sirlill

Jag letar efter kiropraktor i Gbg nu när jag är gravid. Helst med vårdavtal ,men viktigast är juh så klart att hen är bra. Tar gärna emot tips!!! :)

Svar på tråden Kiropraktor på högkostnadsskydd?