• FruSen

När kommer påskkärringarna och ringer på?

Vilken dag brukar man "gå" påskkärring?
    (oj så knasig mening, men ni förstår kanske vad jag menar?)

Och när ger man ägget till ungarna? Dottern har fått ett påskägg som vi tänkte lägga under hennes säng någon morgon, men vilken morgon brukar man leta ägget???
    Kommer inte ihåg hur vi själva gjorde som barn...

• Svar på tråden När kommer påskkärringarna och ringer på?
  • FrökenElsa

Knacka dörr: börjar skärtorsdag och håller på till påskafton.

Ge påskägg: påskafton!

• SilverEmma
    FrökenElsa skrev 2011-04-22 09:02:07 följande:

Knacka dörr: börjar skärtorsdag och håller på till påskafton.

Ge påskägg: påskafton!

Det är väl bara skärtorsdagen man knackar dörr på?
    Då var man fru då!
  • La Lola
    SilverEmma skrev 2011-04-22 09:23:34 följande:
    Det är väl bara skärtorsdagen man knackar dörr på?
    Beror på var man bor.
    Vilket jag tycker är konstigt eftersom påskkärringarna reste till Blåkulla på Skärtorsdan....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • allmänt

Det är dörrknackning på skärtorsdagen! Man mutar påskkärringarna med godis så de inte skall knycka med sig barnen till blåkulla!

• a mor

Skärtorsdag eller påsklördag är väl godkända dagar bägge två. Det beror mest på tradition i familjen, samt var man bor när man "påskar".

• SilverEmma
    allmänt skrev 2011-04-22 09:26:40 följande:
    Det är dörrknackning på skärtorsdagen! Man mutar påskkärringarna med godis så de inte skall knycka med sig barnen till blåkulla!
    Då var det ju synd att de inte kom hit...de hade gärna fått ta med sig mina ungar!
    Då var man fru då!
  • SilverEmma
    La Lola skrev 2011-04-22 09:25:31 följande:
    Beror på var man bor.
    Vilket jag tycker är konstigt eftersom påskkärringarna reste till Blåkulla på Skärtorsdan....
    Jaha ja...har aldrig hört att det skulle vara någon annan dag.
    Då var man fru då!
  • allmänt
    SilverEmma skrev 2011-04-22 09:38:10 följande:
    Då var det ju synd att de inte kom hit...de hade gärna fått ta med sig mina ungar!
    haha! :)
  • Hoppfull84

har också alltid trott att alla går på torsdagen, som vi gjorde när vi var små, men här i örebro går alla på lördagen. så det kan nog variera från ort till ort.

• Tecken

Påskkärringarna går och "påskar" på torsdagen. Sen tar de pendeln till Blåkulla.

Äggen är jag osäker på... Det känns mest rätt med påskafton - men då var ju Jesu inte uppstånden än, fast det kanske inte finns någon logik i det?

• Siie

Jag är närking och då går man på påskafton.. Min mamma som är en inflyttad närking till Sthlm fick googla och där står det något om att man i Västsverige påskar på påskafton.. För mig är det mest naturligt att man påskar på påskafton då jag gjorde det som barn, det var då man hade påskfesten med alla kusiner och andra barn med mat och allt sådant och vi barnen gick påskkärringar :) så som sagt är olika beroende på vart man bor geografiskt..

• FrökenElsa

Här kommer de lite då och då från skärtorsdag till påskafton...

• mammasgullar
    allmänt skrev 2011-04-22 09:26:40 följande:
    Ahaaa, det är därför Har alltid undrat.
Svar på tråden När kommer påskkärringarna och ringer på?