• m3mme

Frukost tips för gravida

Ni som är gravida, vad innehåller en bra och nyttig frukost för er? :) Mvh

• Svar på tråden Frukost tips för gravida
  • SilverLadyG

Jag äter 1 soya yougurt med blåbär, 2 smörgåsar med rågbröd och smörgåskorv och ättiksgurka. Dricker vatten till Skrattande Inget annat går nerSkrattande

• Veritaslux

Jag äter två smörgåsar, vanligen en med ost och en med leverpastej. Tomat på ostmackan och gurka på leverpastejmackan. Kaffe till. Jag är sannerligen en vanemänniska.   På helgerna äter jag oftast dessutom ett kokt ägg och en tallrik naturell mild ekologisk yogurt med hemmagjord musli. På jobbet har vi nämligen fika klockan 9 redan (brukar börja 8-8.30, vi har flex) så då äter jag ofta yogurt med musli eller keso+frukt då.

Väntar första barnet. BF 110603
  • Dixie

jag äter samma som innan jag var gravid, kaffe, juice + fil + müsli

• Suzysuz

Jag är precis i början av min andra graviditet, och jag har aldrig gillat frukostar (men mår sjukt illa om jag inget äter) och jag behöver tips!

Min son är 15 månader, jag är bara runt 5 veckor gravid, illamåendet har redan kickat in dock, och jag vet att jag måste äta så jag inte mår dåligt, men det är sånt liv på mornarna att jag oftast bara har ett glas vatten och äter 2 timmar efter jag gått upp.

Känns som att rostbröd är det tråkigaste som finns, nån som har ideer på nåt underbart pålägg? (bor i australien så finns ingen filmjölk, keso, mjukost)

Imorse gjorde jag svampsoppa på färska champinjoner, lite omständigt.
    Mvh

• Dixie
    Suzysuz skrev 2011-05-02 02:40:09 följande:
    Jag är precis i början av min andra graviditet, och jag har aldrig gillat frukostar (men mår sjukt illa om jag inget äter) och jag behöver tips!

Min son är 15 månader, jag är bara runt 5 veckor gravid, illamåendet har redan kickat in dock, och jag vet att jag måste äta så jag inte mår dåligt, men det är sånt liv på mornarna att jag oftast bara har ett glas vatten och äter 2 timmar efter jag gått upp.

Känns som att rostbröd är det tråkigaste som finns, nån som har ideer på nåt underbart pålägg? (bor i australien så finns ingen filmjölk, keso, mjukost)

Imorse gjorde jag svampsoppa på färska champinjoner, lite omständigt.
    Mvh
    kan du inte dricka smooties (köpt eller gör själv) - enkelt att få i sig och mer näring än vatten!
  • MoonFlight

Brukar vara dålig på frukost då jag börjar jobba redan vid 5.. Ett tag var det bara fil och flingor, sedan blev det tekakor med messmör som gällde...

Imorse vart det dock äppelpaj med vaniljvisp.. Kanske inte så nyttigt men sååå gott!

• Mrs G

Knäcke med philadelphia ost och skivad tomat är en favorit hos mig. Kan man be mannen göra iordning innan han går hemmifrån, frukost på sängen och tidningen fungerar fint mot illamående för mig.

• Lysistrate

Hoppar in här- är i vecka 17 och har hittat min perfekta frukost (riktig antiförstoppningsfrukost Flört)- jag mår fortfarande illa och kräks av det mesta... yogurt eller A-fil med fibermüsli, två hackade torkade katrinplommon, 1 hackad torkad aprikos och linfrön och ett glas vatten. Har jag en bra dag och inte behöver stressa kan jag lyxa till på en liten kopp kaffe oxå...

• Virren

knäcke med skivad avocado och italiensk salladskrydda

• danijova

Jag har fått dille på äggröra på knäckebröd (koka ett ägg, hacka och blanda med majonäs och räk/kräftost), kiviks fruktdryck och en skål youghurt med färska bär. MUMMA!!!!

• Agnes och Ville

Fil med lite yogurt i så det smakar lite bättre, flingor i.
    2 smörgåsar med ost
    Juice

• GrodanSkrutt

havregrynsgröt med lite äppelmos på, sen måste mjölken hällas på precis innan jag ska äta så de är kontrast på varm gröt & kall mjölk
    Ibland ett kokt ägg till
    Ett glas juice
    Lite försk frukt eller färska bär (jordgubbar är bäst & skivor av äpple)

tyvärr är de oftare som jag är sugen på bara rostat bröd & hallondryck,
    möjligen med mjukost & hallonsylt på mackan (vill egentligen ha Scones men de bakar jag inte på morgonen....)

• Suzysuz
    Dixie skrev 2011-05-02 08:30:08 följande:
    kan du inte dricka smooties (köpt eller gör själv) - enkelt att få i sig och mer näring än vatten!
    Jag ska prova det, ställer fram mixern ikväll så jag kan gå upp å bara slänga i ingredienserna :) Då kanske det tillkommer ett sug efter en macka eller nått!

Tack för tipset!
  • Niikki90

2 smörgåsar kiwi blåbärssoppa och grönt te eller mannagrynsgröt med mjölk juice och grönt te eller jordgubbar med mjölk eller smothies på massa bär/frukter och yoghurt.

Svar på tråden Frukost tips för gravida