Hur rensar man jordgubbsplantor?
Har lvertagit en trädgård med ett ganska stort bestånd jordgubbsplantor. Hur fasen rensar man? Jag är helt trädgårdsanalfabet och vill inte ta kål på dem.
Har lvertagit en trädgård med ett ganska stort bestånd jordgubbsplantor. Hur fasen rensar man? Jag är helt trädgårdsanalfabet och vill inte ta kål på dem.
Jag brukar rensa bort allt dött och dom tjuvplantorna som har planterat dig själv. Du ser kanske snabbt vilka som är tjuvisarna..dom är mindre än moderplantan.
Hoppas mitt svar hjälpte
Tack för ditt svar! Hur mycket space ska de ha ungefär? Tror de vuxit fritt rätt länge... Ska man göda på något sätt?
Åh, vad FL är bäst ibland! Vad gödslar du med? Som sagt är jag HELT trädgårdsrudis. Växter begår i allmänhet harakiri innan jag ens kommit hem över tröskeln.
Ska nog ta en sväng bland gubbarna ikväll och se om jag kan få någon ordning. I rena rama glädjeyran över värmen köpte jag mot bättre vetande lite frön till fina luktärter som inte klättrar. Ska bli intressant... jag är lite sådär sen med inomhusodlingen, men jag tror det är svårt att få dem att gro ute där jag tänkt ha dem. Ja, ja, vi får väl se om det blir något. Annars är blomlådor med bara jord och ogräs i ganska attraktiva. Har jag hört.
Det finns jättevackra ogräs-tro mig! Bara att experimentera,lever det så lever det och dör det så dör det.
Jordgubbar mår jättebra i hästgödsel. FÖR mycket gödsel ger dock mera bladverk än bär (det gäller de flesta växter).
För att plantan ska få så mycket energi till gubbarna som möjligt, så är det bra om man knipsar av utlöparna. MEN man bör också behålla några stycken som får rota nya plantor, eftersom ett jordgubbsland behöver ständig förnyelse. Normalt ger en planta bäst med bär de första tre åren, sedan kan det vara läge att byta ut den.
Luktärtorna kan du kapa ovanför tredje bladparet, så kommer de att förgrena sig.