• Ziitoo

    Kanin med förstoppning

    Jag har så jävla dåligt samvete, förlåt att jag svär. För ca ett halvår sen, eller lite mer, gav jag bort min älskling till mina kusiner då tiden för honom inte fanns då jag väntade barn nr 2 och jag hade en nin sen innan + massa skolarbete. Hur som så fick dom honom. Fick höra hur bra han trivdes och hur snäll han var. Satt i soffan med dom på kvällarna osv. Saken är den att han var liten när han bodde här, han är en dvärgkanin. Sakta men säkert blev han allt fetare hos dom, dom gav han allt, gosaker i överflöd osv. Märkte det när mamma min passade honom på sportlovet hur tjock han blitt. Nu har han åkt på förstoppning också och bara ligger, äter eller dricker inget. Kan detta bero på allt jävla sött dom gett han? Dom har gett han lavemang men han får inte ut något alls ='( Jag gråter!! Är han inte bättre imorgon ska dom ta bort han...


    ♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Svar på tråden Kanin med förstoppning
  • Lady without tattoo

    Förstoppning
    Din kanin kan få förstoppning om den får för lite att dricka, och äter mest torr föda i form av halm o hö.
    Om förstoppningen upptäcks i tid, kan man ofta bota kaninen genom att man ger kaninen mat som har en lösande effekt.
    t ex linfrö, rotfrukter, olivolja, mycket att dricka och motion.
    http://www.angelfire.com/ga2/satinangora/sjukdomssymtomer.htm


    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Empisen

    Annanasjuice kan hjälpa, annars kan man köpa på apoteket mot förstoppning. Och som sagt innan! vätska och att han rör på sig. Dricker han inte själv så får man spruta ner i munnen med tex en pipett eller liknande. Går ju att få sprutor på apoteket med.


    Vad det beror på är svårt att säga men efterssom kaniners magar absolut inte är gjorda för sötsaker så skulle det inte förvåna mig alls, men kan lika gärna va något annat så behöver inte va deras fel.


    Vad är han för färg? Dubbelbrokade/vitsheckar kan ju annars ha problem med magen.

  • Ziitoo

    Empisen: Han är guldbrun, eller vad nu färgen heter egentligen på en kanin.


    ♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Ziitoo

    Jag gråter!! Hur kan man ge upp om ett djur egentligen? Precis som jag skrev ska dom ta bort han om han inte blir bättre! Själv hade jag lagt ner allt, alla pengar på han. Min pojke, min fina pojke. Jag gråter, jag kan inte sluta. Tårarna sprutar och jag ångrar mig =(


    ♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Empisen

    Dom kan inte tänka sig att ta honom till vetrinären för att få hjälp? (

  • Ziitoo

    Verkar vara för dyrt enligt vad dom sa till min mamma =( Dom pungade ut tusen spänn på han här om dagen hos vet. Hon sa då, vet. alltså, att han var förstoppad. Gav han bars smärtstillande.


    ♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Lady without tattoo
    Ziitoo skrev 2011-04-22 23:57:56 följande:
    Jag gråter!! Hur kan man ge upp om ett djur egentligen? Precis som jag skrev ska dom ta bort han om han inte blir bättre! Själv hade jag lagt ner allt, alla pengar på han. Min pojke, min fina pojke. Jag gråter, jag kan inte sluta. Tårarna sprutar och jag ångrar mig =(
    Varför gav du bort han då?
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • ViVäntarLois

    Kan du inte ta tillbaka honom då om de ändå planerar att avliva honom?

    Vätska är viktigt vid förstoppning, vi gav vår kanin dropp i början av hennes förstoppning för att ge det en "boost". Sedan gav vi henne ananasjuice (det sm finns kvar i burken när man köper koservananas) i pipett och masserade magen hela natten.... Även bra om de kan röra på sig. Vår kanin blev frisk på ungefär ett dygn men det krävdes ganska mycket arbete i form av att tvinga i henne vätska, massera och se till att hon rörde sig.

    Lycka till

  • Ziitoo
    ViVäntarLois skrev 2011-04-23 09:16:26 följande:
    Kan du inte ta tillbaka honom då om de ändå planerar att avliva honom?

    Vätska är viktigt vid förstoppning, vi gav vår kanin dropp i början av hennes förstoppning för att ge det en "boost". Sedan gav vi henne ananasjuice (det sm finns kvar i burken när man köper koservananas) i pipett och masserade magen hela natten.... Även bra om de kan röra på sig. Vår kanin blev frisk på ungefär ett dygn men det krävdes ganska mycket arbete i form av att tvinga i henne vätska, massera och se till att hon rörde sig.

    Lycka till
    En del av mig vill göra det, hjälpa honom. Inväntar samtal från min mor om hur natten varit för han.

    Jag har skummat nätet om förstoppning och vad man kan göra, vad jag förstår har dom bara gett honom lavemang + att vet. gav han smärtstillande. Konstigt att hon inte gav mer råd. Han sitter ju bara i sin bur, vill inte äta eller dricka eller röra sig =( Han har varit förstoppad ett tag, antar jag. Dom var hos vet. i torsdags.
    ♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Buster78

    Min ena kanin hade förstoppning,

    jag sprutmata honom med matolja, och vatten. Katrinplommon pure funkar oxå.

    sen gick jag ut med honom i sele. och lät honom hoppa fritt inne ca en timme åt gången, några gånger om dagen!

    Kaniner blir lätt förstoppade när dom fäller sommar och vinterpäls!

    Så se till att ge kaninen vatten i mängder, matolja, och om det inte ger sig ge kaninen oxå plommonpure.

    Städa ur buren så ni ser när pluttarna ändras. eller helt enkelt kommer.

    Min kanin pluttade inte alls.

  • Ziitoo
    Buster78 skrev 2011-04-24 21:36:26 följande:
    Min ena kanin hade förstoppning,

    jag sprutmata honom med matolja, och vatten. Katrinplommon pure funkar oxå.

    sen gick jag ut med honom i sele. och lät honom hoppa fritt inne ca en timme åt gången, några gånger om dagen!

    Kaniner blir lätt förstoppade när dom fäller sommar och vinterpäls!

    Så se till att ge kaninen vatten i mängder, matolja, och om det inte ger sig ge kaninen oxå plommonpure.

    Städa ur buren så ni ser när pluttarna ändras. eller helt enkelt kommer.

    Min kanin pluttade inte alls.
    Tipsen mottages om dock försent. Min mammas mans mamma trodde han var död, vi har inte hört något =( Men antogs så!! Jag skyller allt på dom, det är deras fel. Han har aldrig haft förstoppning när han bodde hos mig men å andra sidan var han smal här å och inte fet.
    ♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Buster78
    Ziitoo skrev 2011-04-24 22:26:44 följande:
    Tipsen mottages om dock försent. Min mammas mans mamma trodde han var död, vi har inte hört något =( Men antogs så!! Jag skyller allt på dom, det är deras fel. Han har aldrig haft förstoppning när han bodde hos mig men å andra sidan var han smal här å och inte fet.
    Men det kan lika gärna ha med fällning av pälsen att göra. Min kanin är inte fet, men han åkte på förstoppning pga, att han fällde sommarpälsen.
    Nu har jag extra koll just för att han tappar vinterpälsen....

    Varför ringer du inte bara och frågar dom?? det hade jag gjort..

    Och om han lever hämta hem honom... Där kan han ju inte bo. Övergöda dom är ju djurplågeri!
  • Ziitoo

    Han dog i fredags fick jag nyss höra ='( Mitt hjärta blöder!!


    ♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Buster78
    Ziitoo skrev 2011-04-26 11:35:42 följande:
    Han dog i fredags fick jag nyss höra ='( Mitt hjärta blöder!!
    Vissa borde inte få ha djur.....

    Åhh vad jag lider med dig....
  • Ziitoo
    Buster78 skrev 2011-04-26 18:09:10 följande:
    Vissa borde inte få ha djur.....

    Åhh vad jag lider med dig....
    Nej visste borde inte få ha det, och speciellt inte dom. Men dom ska köpa en ny nin hörde jag, om ett tag. Stackars den kaninen, den kommer säkert gå samma öde till mötes. Oliver blev 3½ år =( Min lilla Oliver, åh min lilla nin. FAN I HELVETET!!!!!!
    ♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
Svar på tråden Kanin med förstoppning