ska jag bearbeta min barndom eller inte??
Jag vet inte vad jag ska göra!! har växt upp i missbruk, min mamma blev alkoholist när jag var 8 år och dog när jag var 14 år. från jag var ca 10år fick jag ta över min mammas roll i hemmet och hela min uppväxt var dysfunktionell på många sätt och vis där det blev skev bild av min plikt och sysslor, jag blev bland annat slagen av min storebror ända tills jag blev 16år och psykiskt misshandlad av min pappa som också är alkoholist.
från jag var 12 år gick jag jämt omkring med tabletter i skolkväskan, var redo att ta mitt liv. jag försökte ta livet av mig vid 19års ålder, men spydde upp tabletterna och min pappa förnekade att jag gjorde ett självmordsförsök hemma. jag försökte kontakta öppenpsyk som sa att jag inte var tillräckligt deprimerad för att få hjälp där så jag fick träffa en kurator på vårdcentralen som i sin tur skickade mig vidare till bup som i sin tur sa att jag antingen får gå till vc eller öppenpsyk. jag hamnade alltså mellan två stolar och jag orkade inte reda ut skiten.
jag fick utmattningsdepression i samband med att min 3-åring föddes, fick då träffa mvc-psykologen som tyckte att om jag bara släppte lite krav på mig själv så skulle jag må bra. blev väl liite bra, men aldrig så gladsomjag hade önskat. när min dotter föddes för ett år sedan så hamnade jag i ytterligare en utmattningsdepression/förlossningsdepression/nedstämdhet beroende på vem man pratar med. jag blev inlagd på psyk en vecka i december och har efter 3 remisser till psykiatrin hittills bara fått träffa en läkare som sa att mina antidepressiva löser alla problem, blev skickad vidare till en kurator som sa att hon kunde inte hjälpa mig och fastän jag blev lovad att få vänta 2 veckor på en psykologtid från början har det nu tagit 4 månader att få en tid för psykologbedömning i början av maj.
fast nu av en slump så får jag träffat en beroendeterapeut på kommunen som har kunskap om hur det är att leva upp imissbruk. jag känner mig så redo att ta tag i mitt förflutna som jag på flera sätt försökt förneka och glömma. tyvärr har jag hamnat i kris då flera andra personer, bla mvc-psykologen enbart tycker jag ska träffa psykologen i maj och inte gräva ner mig i det förflutna hos beroendeterapeuten. hon tycker att om jag bara hittar redskap att få en bättre vardag så löser sig min depression.
...men jag tror ju själv att mycket av min dysfunktionella uppväxt har gjort att jag inte riktigt kan hantera nuet, att jag pga mitt invanda beteende har svårt att sätta gränser för mig själv. den jag ser i spegeln är min värsta fiende, en vetskap jag inte vet hur jag ska hantera bara. jag blir så förvirrad när jag inte vet vad jag ska göra och människor säger olika saker hela tiden. jag har social fobi, men tycker om människor och så som jag mår nu gör mig helt förtvivlad. jag vill bara må bra!! men har haft depressioner till och från i 15 år. min största fasa är att jag medan försöker komma på vad som är "bäst för mig" så kommer jag inte orka mer. jag är rädd för att ta livet av mig, medan folk bara tjafsar om alla val jag kan ta. varför ser ingen MIG fortfarande, är jag osynlig, fattar ingen att jag mår skitdåligt och egentligen struntar i vilken hjälp jag får bara någon finns där o lyssnar??. vet inte vad jag ska göra?? är så trött på livet, eller kanske tröttast på mig själv som verkar vara den mest felande länken här i världen
.