Storlek på cykel?
Försöker att lägga min fråga i rätt forum
Hur ska man veta vilken storlek som är lagom? Barnet är 112 cm.
Försöker att lägga min fråga i rätt forum
Hur ska man veta vilken storlek som är lagom? Barnet är 112 cm.
Genom att prova
Ja, prova. Att två barn är 112 betyder inte att deras ben är lika långa. Barnet ska sitta på sadelen med hela fotsulan i marken. (Iallafall första cykeln utan stödhjul).
Skulle gissa på 16 tum...
Är också inne på att man ska få ned hela fotsulan. När de är så pass små så har de ju inte riktigt förmåga att kordinera alla moment när man cyklar. När man stannar är det väl bra att man kan få stöd utan att kliva av cykeln.
Det beror också på hur säker barnet är på att cykla. Min dotter lärde sig cykla förra våren på en 12 tums. Har nu fått en 16 tum. Hon är 112 cm, cykeln är lagom.
Min dotter är ca 114 lång och har precis fått en 16 tums. Prova dig fram, barn är olika.
Enligt alla ska min äldre dotter ha en 24 tums då hon är äver 130 cm, men en 20 tums är alldeles lagom, t om lite stor.
Tror att 16" blir bra. Jag har 12" till min 3 o 4 åring. 4 åringen börjar närma sig att få en 16" snart, men jag vill att han ska lära sig cykla utan stödhjul på den lilla först.
Min femåring har en 12 tums och hon cyklar utan problem med denna. Den är kanske i minsta laget men å andra sidan så når hon ner med fötterna vilket hon inte kommer göra med nästa cykel (som blir en 16 tums). Hon har inte tidigare vågat cykla på en 16 tums cykel då det varit så långt till marken sen tycker jag det är lite praktiskt att hon inte kommer upp så mycket i fart med den lilla cyklen heller
Hon har en 16" som jag tycker är alldeles lagom och hon når ner med båda fötterna i backen. Hon har dock fått en 20" som jag tycker är alldeles för stor. Vi är dock lite oense i frågan Den når hon inte marken ochnär hon stannar faller hon. Tycker att det känns lite trafikfarligt!!
Jag håller med dig! Låt den stora cykeln vänta.