Recept på Julgodis!
Jag har tänkt göra lite julgodis med barnen inom en snar framtid men vet inte riktigt vad vi ska göra. Har ni något Gott och lätt recept på nått julgodis som barnen kan vara med och göra??
Jag har tänkt göra lite julgodis med barnen inom en snar framtid men vet inte riktigt vad vi ska göra. Har ni något Gott och lätt recept på nått julgodis som barnen kan vara med och göra??
marsipangrisar kanske?
knäck och kola blir oftast så varmt..
Mozartkulor är gott!
Ingredienser:
Nogat
Mandelamassa (unt nogaten)
Blockchoklad(att doppa kulorna i)
Mozartkulor. Tar man en liten bit nougat som man sedan rullar in i en bit mandelmassa och sedan doppar i chokladen??
Precis! Barn gillar det också (har bakat med mina elever idag )
Ett annat tips som de älskar är vanliga chokladbollar, men vi gjorde lite mindre än vanliga så att de blir mer som godis.
Fler tips`???
Vit choklad tryfffel
ca 30 kulor
200g vit blockchoklad
1 dl Vispgrädde
ca 1 droppe pepparmintolja (funkade att utesluta)
1 msk florsocker
1 msk vaniljsocker
Hacka blockchokladen. Koka upp grädden. Låt koka ca 1 min. Ta kastrullen från värmen. Rör ner chokladen så att den blandas med grädden. Smaksätt med pepparmintoljan. Låt stå ca 30 min. Rör tryffeln blank och slät. Täck över och ställ in den i kylen ca 1 timmme. Forma små kulr av tryffeln. Rulla dem i florsocker blandat med vaniljsocker. Förvara i kylskåp.
Mintknäck
Gör en stats vanlig knäck 2 av varje 2 dl socker 2 dl sirap 2 dl grädde. och tillsätt after eight efter behag senast hade vi i 10 bitar... *mums*
Kan även tipsa om glöggbollar... Gör en chokladbollssmet och istället för kaffe tillsätter du glögg. Rulla bollarna i kokos eller pärlsocker
Rischoklad
Vårgårdaris
ev. russin
smält blockchoklad
Blanda och klicka ut på smörpapper eller i formar, ställ kallt så det stelnar.
Gör små bollar av marsipan el. mandelmassa. Stick ner en skållad mandel på tvären i varje boll. Doppa halva i smält choklad.
Mintknäck lät gott. Måste testa!
SNICKERSKAKOR: (supergoda!!)
2 dl ljus sirap
1 dl socker
1 burk jordnötssmör med krokant (skippy)
8 dl cornflakes
1 dl kokos
1 tsk vaniljsocker
250 g blockchoklad
Värm sirap och socker i en kastrull. Tillsätt jordnötssmöret.
Tag av kastrullen och tillsätt cornflakes, kokos och vaniljsocker.
Bred ut smeten på bakplåtspapper medan det är varmt. Smält chokladen och bred över.
Skär i bitar och ställ kallt.
Se den här tråden
www.familjeliv.se/Forum-5-122/m5460005.html
chokladslabbar!
en lyxigare och godare variant av marabous helnöt
bara smälta choklad en eller två färger av choklad och blanda ner valfria grejer tex salta cashews, jordnötter, valnötter, russin, torkad frukt mm
vill man göra tvåfärgade så lägg en klick mörk bredvid en klick ljus/vit - och dra med handtaget på en sked eller gaffel igenom så att det blir melerat