• tessum

Snabba tips på tilltugg/snittar

Någon som har tps på goda tilltugg till drinkar?

Det jag har funderat på är

Räksnittar (vitt bröd, en röra på creme fraiche/majonäs/dill toppat med räkor en liten äggklyfta och citron)

Parmesankorgar ( fyllda med ruccolasallad, philadelphiaost,äpple, källarrökt skinka,ost och på toppen ett salamichips)

Parmaskinkalindade melonbitar (eventuellt med en liten kub fetaost)

Några fler roliga förslag?

• Svar på tråden Snabba tips på tilltugg/snittar
  • levandecharader
    Vattenmelon med fetaost En liten bit baugette med philadelphia (naturell) i botten, sen en klick pesto och på toppen en bit soltorkad tomat   Tunnbröd som du brer med creme fraiche paprika & chili (tror jag den heter) sen på med skivad lax (kallrökr. Rulla ihop, låt stå kallt ett tag och skär den i skivor. Skölj och skala en gurka. Skär den i 2 cm tjocka skivor. Gröp ur dem lite och fyll med ädelost eller färskost. Naturell eller smaksatt.  Vira parmaskinka runt en grissini Lite småplock som goda korvar, ostar, inlagda saker som tas med tandpeare Lite mer passande till julen men ack så gott, pepparkaka med gorgonola på En liten rundel av något lite grövre bröd, en klick mosad getost med soltorkad tomat och pinjenöpå toppen Tina frysta ärter och mixa tillsammans med lika delar cream cheese och vitlök efter smak. 
    Klicka på en liten brödbit, gärna lite grövre typ rågform och garnera med en strimla sockerärta.

• thegoddess

Små krustader med lite ädelost och hjortronsylt.

• tessum

Tack för tipsen! Nu ska jag bara besluta mig för vilka det blir Solig

• JuliaåRonjasmammis

Blanda finhackad rökt skinka eller renstek med Cantadou pepparrotsost och en liten klick gräddfil. Bred på tunnbröd och rulla ihop. Lägg i kylen några timmar innan de skärs i små munsbitar. Supergoda!

Don't mess with my integrity!
  • vivianne

Laxrullar!

Hacka kallrökt lax, blanda med creme fraiche paprika & chili (Arlas eller ICAs), bred röran på tunnbröd, rulla in från kortsidan. Rulla in i gladpack och låt vila ett tag i kylen (minst 30 min men en halv dag går också bra). Skiva rullarna i bitar.

Ack så läckert! Och ack så snabbt och enkelt!

• levandecharader
    vivianne skrev 2011-04-23 10:22:03 följande:
    Laxrullar!

Hacka kallrökt lax, blanda med creme fraiche paprika & chili (Arlas eller ICAs), bred röran på tunnbröd, rulla in från kortsidan. Rulla in i gladpack och låt vila ett tag i kylen (minst 30 min men en halv dag går också bra). Skiva rullarna i bitar.

Ack så läckert! Och ack så snabbt och enkelt!
    Det där är så gott, jag tipsade om det ovan
  • Ramborg

Mördeg kavlas tunt, hyvla rejält med parmesan på, rulla ihop och skär som kanelbullar fast mindre. Pensla med ägg under och ovanpå, in i ugnen tills de har fin färg.

• vivianne
    levandecharader skrev 2011-04-23 10:28:26 följande:
    Det där är så gott, jag tipsade om det ovan
    Snacka om att inte läsa hela tråden! Ser nu att du hade med det. Nu skäms jag lite grand

Vi ska ha det när vi har gäster i morgon. Funderar på att göra en liiiiten rulle bara till mig ikväll - varför vänta...
  • vivianne
    Ramborg skrev 2011-04-23 10:57:24 följande:
    Mördeg kavlas tunt, hyvla rejält med parmesan på, rulla ihop och skär som kanelbullar fast mindre. Pensla med ägg under och ovanpå, in i ugnen tills de har fin färg.
    Det har jag ätit men de hade finhackade soltorkade tomater på också. Gudagott.
  • annkar78

Bra tips! Jag lägger i favoriter! Dadlar med grön mögelost i är vansinnigt gott!

• levandecharader
    vivianne skrev 2011-04-23 12:57:32 följande:
    Snacka om att inte läsa hela tråden! Ser nu att du hade med det. Nu skäms jag lite grand

Vi ska ha det när vi har gäster i morgon. Funderar på att göra en liiiiten rulle bara till mig ikväll - varför vänta...
    Äh inte behöver du skämmas, det är lätt att missa och så goda saker kan uppmärksammas flera gånger
  • Lindan1

Jag improverade några supergoda snittar när jag fyllde år + som tilltugg på nyårsafton, de gjorde succé =)

Gör en röra av följande:

rökt lax (små tärningar) minns inte exakt hur mycket men en sån bit som brukar finnas i kyldisken. (ca 200-300 g)

En burk med Cantadou pepparrot

En burk Philadelphia

Finhackad rödlök

salt, peppar, lite citron, ev lite dill

Gör gärna röran en dag i förväg, då får den goa till sig ordentligt=)

En påse med mjukt tunnbröd, smeta ut röran längs efter långsidan på brödet, ca 5 cm, rulla ihop.. Receptet räckte för mig till en påse (8 bröd). Skär så tjocka snittar som du vill ha. Jag upplever att brödet blir lite blött om man gör dem för långt i förväg så jag har fyllt bröden bara 1-2 timmar före.

Svar på tråden Snabba tips på tilltugg/snittar