• Anonym (förvirrad)

Vi har varit ett par i 14 år... jag undrar varför jag inte kan koppla av helt förrän han har somnat eller är någon annanstans??

Vi har ett bra förhållande, men jag är mer social än honom. Han är misstänksam och anser att de flesta sociala kontakter är onödiga. Saken är den att när han väl träffar sina vänner kan jag se att han njuter och trivs jättebra! De vänner som han har kvar är via mig förutom hans släkt. Problemet är att jag vill sluta att känna av hans känslotillstånd och bara leva efter mitt trots att han mår dåligt, när han gör det. Vi brukar att ha det väldigt bra annars.. men jag kan känna att hans negativa sinnesstämning påverkar mig för mycket.. vi har för det mesta bra men, - hur skall jag göra för att hålla mig ifrån det dåliga?? 

• Svar på tråden Vi har varit ett par i 14 år... jag undrar varför jag inte kan koppla av helt förrän han har somnat eller är någon annanstans??
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det är inte onödigt med sociala kontakter, tvärtom det är nödvändigt. I ett förhållande måste det finnas plats för både ett eget liv och utveckling och det som är gemensamt. Annars finns det risk att man känner att förhållandet blir för trångt och då trivs man inte. Om han mår dåligt behöver han ta ansvar för det och försöka förbättra situationen utan att du skall bli hela lösningen. Det är ju också så att det är ofrånkomligt att man påverkar varandra när man lever tillsammans och det måste man förstå och bry sig om. Kanske kan du  hjälpa honom genom att prata om varför han mår dåligt och vad han kan göra åt problemet. Du kanska kan stötta honom utan att ta på dig hela ansvaret för hur han mår.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Vi har varit ett par i 14 år... jag undrar varför jag inte kan koppla av helt förrän han har somnat eller är någon annanstans??