• Lindyn

Hur gör man för blöjfrihet på natten? Tipsa . .

Hej där. . .
    Har en treårig tjej som är helt blöjfri dagtid sedan ett halvår. . . åtta månader tillbaka.
    Hon har på senare tid uttryckt en önskan om att få vara utan blöja även på natten.
    Och min fråga är helt enkelt - hur gör man?
     Vissa nätter kissar hon inte på hela natten, andra nätter kissar hon mer.
     Vad ska man tänka på?
     Är jobbigt för henne när hon kissar i sängen på natten och jag måste bädda rent och tvätta henne, byta kläder. Brukar lägga dubbla underlägg såväl under lakanet som över.
    Är det bara att vänta ut att hon ska lära sig att hålla tätt på natten? Ska jag väcka henne och ta henne på toaletten? vilket verkar lite grymt . . .

Vad gör man? hur gör man så att det blir så bra som möjligt för henne?

• Svar på tråden Hur gör man för blöjfrihet på natten? Tipsa . .
  • Kazeer

När vår äldste blev blöjfri på natten så hände det av misstag. Jag trodde att maken hade satt på sonen en blöja på kvällen och han trodde att jag hade gjort det. Men sonen sov blöjlös och det hände ingen olycka och har inte heller hänt någon olyka sedan dess. Han kissar innan han går och lägger sig vid 20-tiden och sedan kissar han när han går upp vid 6-tiden.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Busbellan

Man väntar till barnet är redo
    Är ju så att barnet ska ha fysisk möjlighet att hålla sig på natten, en gång upp och kissa på natten tycker jag kan vara ok, men mer än så då stör man nog nattsömnen för mycket.
    Dels ska signalerna mellan hjärna och urinblåsa vara utvecklade så att barnet vaknar av att det behöver kissa och dels ska de hormoner som minskar urinproduktionen på natten börjat produceras.
    Jag hade väntat med att ta bort blöjan tills den varit torr på natten ett tag i sträck.

Min dotter var torr dagtid vid 2 år, men på natten inte förren vid drygt 6 år och då efte medicinsk hjälp. När barnet bir nattorr har alltså väldigt lite att göra med när barnet är torr på dagen

Mamma till Nora, August och Ella
  • Frontline

När grabben hade varit blöjfri på dagen under 1 vecka och hade varit torr i blöjan på natten i 4 dagar så provade vi att vara utan och det gick hur bra som helst.
    På nått sett känner dom väl på sig att dom är kissnödiga på natten och går på pottan.
    Han var 2 år och 4 månader då...

Nån olycka har väl hänt och han kissade i sängen men det kan nog räknas på en hand på 1½ år nu...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • TildePetra

Min kille hade varit blöjfri på dagen rätt länge, men nattblöjan var alltid full till bristningsgränsen. En kväll innan läggning sa han att han inte ville ha blöjan så vi lät honom vara utan och sedan dess har han varit torr även på natten. :) Har inte hänt en olycka heller sen dess, så han var helt klart redo för att skippa blöjan. 

Så om dottern din uttrycker att hon inte vill ha blöjan, prova.

• Hannah76

Vi har tagit bort blöjan både på dagen och på natten samtigt med våra tjejer, och det har funkat. Du an ju tänka på att inte ge mycket att dricka sent på kvällen, att ho kissar innan hon lägger sig.

• Lindyn

Nu har vi prövat och hon klarade det galant. Mycket nöjd och stolt över sig själv
    Tack för alla tips

Svar på tråden Hur gör man för blöjfrihet på natten? Tipsa . .